آموزش کاشت و پرورش

کشت خیار سبز در خانه

کشت خیار سبز در خانه می تواند علاوه بر کاهش هزینه, باعث اطمینان از کشت سالم و ارگانیک و برداشت در زمان مورد نیاز شود. پیش از خرید بذر، توجه کنید که چه نوع بذر خیاری برای شما مناسب است. خیارهای گلخانه‌ای لازم است که در کیسه‌های مخصوص و در کنار شیشه باشند تا به خوبی رشد کنند. خیارهای شیار دار در مناطق آفتابی با خاک مناسب و جذب کنندۀ سریع آب رشد مناسبی خواهند داشت. به همین منظور نوع بذری که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.

کاشت بذر خیار

اگر می‌خواهید بذر خود را در گلخانه بکارید، این کار را در اوایل بهار انجام دهید؛ در غیر این صورت در میانه بهار نیز می‌توانید آن‌ها را بکارید. برای این منظور، گلدانی را ۷/۵ سانتی‌متر از خاک بذر پر کرده، سوراخی به عمق ۲ سانتی‌متر در آن ایجاد کنید و دو عدد بذر به آن اضافه کنید. آن‌ها را بپوشانید و آبیاری کنید و در گلخانه و یا یک فضای مرطوب قرار دهید. توجه داشته باشید که باید بذر‌ها را به پهلو در خاک بگذارید.

نگهداری

برای کشت خیار سبز در خانه بذر‌ها باید در حدود یک هفته بعد جوانه بزنند. هنگامی که هر دو جوانه ۲ سانتی‌متر قد کشیدند، جوانۀ ضعیف‌تر را بردارید و آن را به یک چوب کوچک ببندید تا صاف رشد کند و کج نشود. در تمام این مدت خاک را مرطوب نگاه دارید.

کاشت در گلخانه و خارج از آن

اگر در گلخانه به کاشت می‌پردازید، در اردیبهشت ماه دو عدد بذر خیار را در کیسۀ مخصوص بکارید و برای محافظت از بذر‌ها در هنگام رشد، آن‌ها را به چوب مخصوصی که به سقف گلخانۀ شما متصل است، ببندید تا صاف رشد کنند. اگر گلخانه شما به سیستم حرارتی متصل است، می‌توانید از اوائل فروردین کیسه‌ها را بردارید.

خیارهای باغچه‌ای را در اوائل تابستان به باغچه منتقل کنید. یک هفته پیش از انتقال، برای آنکه با آب و هوای خارج از آب و هوای گلخانه وفق پیدا کنند، آن‌ها را در محیطی خنک یا در سایۀ کنار دیوار قرار داده و رویشان را بپوشانید. خاک را کاملاً آماده کنید، کود کافی به خاک اضافه کنید و بوته‌ها را در فاصلۀ ۹۰ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید. پس از کاشت دقت کنید که برآمدگی ریشه گیاه دقیقاً در سطح خاک قرار گرفته باشد.

دائما توجه داشته باشید که خیار گلخانه‌ای شما به چوبی که برای صاف نگه داشتن آن تعبیه نمودید، متصل باشد و اگر قد آن بسیار بلند شد و به سقف رسید نوک آن را کوتاه کنید. برگ‌های زائدی را که در کنار گیاه رشد کرده‌اند، بکنید و فقط دو برگ در کنار گیاه باقی گذارید. تمامی گونه‌های مادۀ گیاه، میوه‌های خود را روی ساقه اصلی تولید می‌کنند پس می‌توانید ساقه‌های زاید و کناری را از میان بردارید.

اگر بوته خیار شما از نژادی است که مخصوص پرورش در خارج از گلخانه می‌باشد، اجازه دهید تا مانند گیاهان رونده روی سطح خاک پخش شود. هنگامی که گیاه ۵ یا ۶ برگ کامل داد، نوک گیاه را چیده و اجازه دهید که ساقه‌هایش رشد کند. اگر ساقه‌ها دارای گل نبودند، برگ هفتم به بعد را بچینید.

برداشتن گل ها

بسیاری از انواع خیار‌ها، بر روی یک گیاه، گل‌های نر و ماده را تواماً دارا هستند. در‌نژاد خارج از گلخانه‌ای باید آن‌ها را به حال خود‌‌ رها کرد؛ ولی در‌نژاد گلخانه‌ای، به محض پدیدار شدن گل‌های نر، باید آن‌ها را بچینید زیرا باعث تلخ شدن گیاه می‌شوند. نر و ماده بودن برگ‌ها به راحتی قابل تشخیص است. گل‌های ماده در زیر خود برآمدگی دارند که به خیار تبدیل می‌شود. برای راحتی کار خود، بیشتر از گیاهان ماده استفاده کنید.

آبیاری و تغذیه

نکته مهم در کشت خیار سبز در خانه, خاک خیار‌ها باید دائماً مرطوب باشد، ولی نه در حدی که خیس باشد. هنگامی که میوه‌ها به وجود آمدند، هر دو هفته یکبار به آن‌ها تقویت کننده بدهید.

برداشت محصول

از مزایای کشت خیار سبز در خانه برداشت در زمان لازم و مصرف به صورت تازه است. میوه‌ها را بوسیله قیچی باغبانی و یا یک چاقوی تیز از ساقه جدا کنید. در مورد گیاه خارج از گلخانه معمولاً برداشت در اوایل مهر پایان یافته است، در حالی که در مورد گیاهان گلخانه‌ای، برداشت در اواسط مهر صورت می‌گیرد.

محصولات پیشنهادی