عمومی

علائم آبیاری بیش از اندازه

آبیاری بیش از حد علاوه بر خسارت به گیاهان باعث کاهش منابع آبی می شود. در بین تمامی منابع لازم برای رشد وفعالیت گیاه، آب به عنوان فراوانترین و در عین حال محدودترین منبع برای کشاورزان محسوب می شود. آب فراوانترین جزء تشکیل دهنده سلول های سازنده گیاهان است.
در درختان حدود ۵۰ درصد در گیاهان علفی حدود ۸۰ درصد و حدود ۸۵ تا ۹۵درصد حجم بافت در حال رشد گیاهان را آب تشکیل می دهد. آب یک جزء موقت درون سلول گیاهی محسوب میشود زیرا گیاه به طور دائم آب را جذب کرده و از دست می دهد. تقریبا ۹۵ درصد آب از طریق تعرق از گیاه خارج می شود و تنها کمتر از ۵ درصد آب در معادلات مختلف گیاهی شرکت می کنند. آب به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاص خود توانسته نقشی اساسی در گیاه داشته باشد.

آب در اساسی ترین واکنش حیات یعنی فتوسنتز به عنوان ماده تامین کننده الکترون و هیدروژن و اکسیژن نقش دارد. آب عامل حفظ اسکلت گیاهی است و یک دلیل سرپا بودن گیاهان علفی فشار اماس ناشی از آب و اعمال نیرو به دیواره های سلولی است. آب فراوانترین و بهترین حلال و بستر انجام بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی است. آب تاثیر زیادی بر ساختمان مولکول ها و خصوصیات پروتئین ها غشاها و اسیدهای نوکلئیک دارد. اب در خنک شدن گیاه و پراکنش انرژی و تداوم حیات گیاه نقشی اساسی دارد که از طریق تعرق انجام می شود.آب نسبت به تشعشع حساس است و اجازه می دهد نور به کلروپلاست های درون سلولی برسد.

آب نقش مهمی در تغذیه گیاه دارد و یکی از مشکلات رایج در کشت گیاهان درون خانه ای آبیاری بیش از حد است

علائم آبیاری بیش از اندازه:

آبیاری بیش از حد باعث می شود رشد گیاه وریشه‌ها متوقف شده یا فرسوده می‌شوند. با خیس ماندن خاک، ریشه‌ها به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکرده و کم کم از بین می‌روند.
برگهای گیاه در حال پژمرده شدن است.
گیاه در حال خشک شدن است زیرا ریشه‌های در حال مرگ آن نمی‌تواند رطوبت را جذب کند. با دیدن این نشانه رطوبت خاک را بررسی کنید تا ببینید که آیا آب آن بیش از حد کم یا زیاد نباشد.
-پیدایش برگ‌های زرد،این فرآیند از ته گیاه شروع می‌شود.
-پیدایش کپک خاکستری روی گیاه،قارچ عاشق رطوبت است و از این فرصت برای حمله به درخت استفاده می‌کند.
-رنگ خاک سبز به نظر می‌رسد،این نشان دهنده رشد خزه روی سطح خاک است. خزه‌ها بی‌خطر هستند اما وجود خزه همیشه نشان دهنده آبیاری بیش از حد می‌باشد.
همچنین ساقه نرم و خمیری شده است که نشانه شروع پوسیده شدن درخت می‌باشد.