آموزش کاشت و پرورش

صفر تا صد کاشت بذر بلوبری

کشت بذر بلوبری

کشت بذر بلوبری

گیاه بلوبری تقریبا در هر خاکی رشد می‌کند اما این گیاه با ارزش در یک خاک اسیدی، دارای زهکشی خوب و غنی از مواد آلی رشد بیشتری دارد. PH مناسب برای میوه بلوبری بین ۴ تا ۵ می‌باشد. کشت بذر بلوبری در مناطق گرم، باید در پاییز و در نواحی سردتر در بهار انجام می شود. برای کشت بذر بلوبری یک سینی نشا یا گلدان را با پیت ماس اسیدی پر کرده و بذرها را در سطح پیت ماس قرار دهید. بدلیل اینکه بذر بلوبری ریز هستند و نباید با خاک پوشیده شوند. به طور مداوم بستر کشت را مرطوب نگه دارید. برای کشت بذر بلوبری باید صبور باشید، جوانه زنی ممکن است ۱ تا ۲ ماه طول بکشد. سینی کشت را در یک مکان گرم و آفتابی قرار دهید، دمای  ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد برای جوانه زنی بذر بلوبری مناسب است. همچنین میتوان از چراغ های فلورسنتی به عنوان جایگزین نور استفاده کرد. برای اینکار منبع نور در فاصله ۳۵ سانتی متری از سینی کشت قرار دهید.

کشت بذر بلوبری

انتقال نهال بلوبری به گلدان و یا زمین

در طول سال اول کشت بذر بلوبری، اندازه نهال بلوبری ممکن است بیشتر از ۱۵ سانتی متر نشود. زمانی که نهال بلوبری به اندازه ۸ سانتی متر رسید می‌توان آن را به یک گلدان بزرگ یا به زمین منتقل کرد. مکان مناسب نهال بلوبری گرم و آفتابی است و خاک باید مرطوب نگه داشته شود. دمای مناسب برای رشد نهال بلوبری ۲۲ تا ۲۹ درجه سانتی گراد می‌باشد. ۲ یا ۳ هفته بعد از این که نهال بلوبری به گلدان یا به زمین منتقل شد، می‌توان از یک کود مناسب استفاده کرد. زمانی که اندازه نهال بلوبری به ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر برسد میوه دهی بلوبری آغاز می شود که معمولا در سال دوم کاشت می‌باشد. فاصله بین نهال های بلوبری در زمین باید ۰/۵ تا ۱/۵ متر باشد. بعد از کاشت نهال بلوبری در زمین به اندازه ۵ تا ۱۰ سانتی متر مالچ در اطراف گیاه اضافه کنید. با انجام این کار رطوبت خاک حفظ می‌شود و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌شود، همچنین باعث غنی سازی خاک هم می‌شود. مالچ پوست درخت، تراشه چوب و چمن بریده مناسب هستند.

آبیاری بلوبری

بعد از کاشت نهال، آبیاری بلافاصله انجام شود.  میزان آبیاری در هر هفته باید یک تا دو اینچ باشد. دقت کنید بیش از حد آبیاری انجام ندهید و خاک را خیس نکنید.
بلوبری

هرس بلوبری

 در هر زمستان بوته بلوبری را هرس کنید. شکوفه های بلوبری در سال اول  حذف کنید این کار باعث می‌شود گیاه قبل از تولید میوه انعطاف پذیرتر شود. برای افزایش رشد بوته قسمت های شلوغ یا ساقه های راکد را هرس کنید. در هر سال هر گونه شاخه خشک را حذف کنید، همچنین هر قسمتی از درختچه بلوبری که تغییر رنگ پیدا کرده است را هرس کنید.
هرس بلوبری

کوددهی بلوبری 

اگر بوته بلوبری کمتر از یکسال داشته باشد به آن یک کود ارگانیک بدهید.  اضافه کردن کودهای نیتروژن دار برای بلوبری مفید است. در هر بوته به اندازه یک یا دو فنجان از این مواد اضافه کنید. پودر خون و کنجاله تخم پنبه نیز مفید می‌باشند. کوددهی را در اوایل بهار انجام و مجدد در اواخر بهار نیز تکرار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. دقت کنید که همیشه بعد از کوددهی بلوبری، آبیاری انجام دهید.

نکته مهم: هر دو سال یک بار اسیدیته خاک را چک کنید. اگر PH خاک زیر ۴ باشد باید خاک را غنی کنید تا PH خاک اسیدی تر شود، مثلا می‌توانید از کمپوست های اسیدی استفاده کنید. اگر PH خاک بیشتر از ۴/۵ بود برای کاهش سطح PH خاک را با گرانول گوگرد مخلوط کنید.

مکان مناسب کشت بذر بلوبری

بلوبری بهترین رشد را در آفتاب کامل دارد ولی می‌تواند سایه جزیی را هم تحمل کند. برای کاشت نهالی بلوبری مکان که روزانه ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند مناسب است. به علت رقابت در بدست آوردن مواد مغذی در باغ ها و مناطق جنگلی، بلوبری  نباید نزدیک به درختان دیگر کاشته نشود، همینطور از کاشت درختچه بلوبری در مکان هایی که معمولا خشک هستند و نور آفتاب در آن جا شدید است جلوگیری کنید و در آخر در مکان هایی که در معرض باد قرار دارند نیز نباید گیاه بلوبری کاشته شود.

عمر بوته بلوبری حدود ۵۰ سال است پس در انتخاب مکان کشت بسیار دقت کنید.

نوشته های مشابه