آموزش کاشت و پرورش

پرورش کلم قمری

من خاطرات دلنشین بسیار زیادی از دوران کودکی خود در بهار دارم. شاید شیرین‌ترین آن‌ها تماشای مادربزرگم در حال بیرون کشیدن محصولاتش از جمله کلم قمری از خاک است. شاید دلیل اصرار به پرورش این گیاه توسط خودم نیز مربوط به همین خاطرات باشد. اما نمی‌شود از حق گذشت که عطر و طعم دلنشین و خوشبو کلم و بافت ترد و آبدار، که به طرز چشمگیری شبیه به طعم داخل ساقه کلم بروکلی است نیز یکی از دلایلش است. بگذریم. اگر شما نیز به فکر کاشتن کلم قمری هستید، بهترین زمان را انتخاب کرده‌اید! در ادامه با شرایط و چگونگی پرورش کلم قمری آشنا خواهید شد و براحتی می توانید بذر این سبزی ارزشمند نظیر بذر کلم قمری بنفش، بذر کلم قمری سبز را در سایت فردین کشت تهیه نمایید. 

 همه چیز درباره پرورش کلم قمری 

توضیحات

کلم قمری، کلم قمی یا کلم سر یا کلم سنگی، یک گیاه مقاوم است که مانند انواع دیگر کلم‌ها در فصل‌های سرد کشت می‌شود و گیاهی سالانه است. فکر می‌کنم دیگر نیاز به توضیح نداشته باشد و همه ما می‌دانیم که کلم‌ها از جمله کلم قمری از ریشه رشد می‌کنند. کلم قمری ملایم‌تر و شیرین‌تر از کلم یا شلغم است.

 مکان کاشت

توجه داشته باشید که مکانی که برای کاشت کلم قمری در نظر می‌گیرید باید از نور کامل آفتاب بهره مند شود. بذرها را در خاک خوب زهکشی شده و غنی از مواد آلی بکارید. قبل از کاشت مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید. بذر این گیاه را یک دوم اینچ در عمق خاک و با فاصله یک اینچ از بذر دیگر بکارید. برای کاشت موفق نهال، فاصله هر کدام باید ۵ تا ۸ اینچ باشد.

زمان کاشت 

کلم قمری یک گیاه سردسیر است. بذر این گیاه را می‌توانید در اواخر تابستان، ۲ تا ۳ هفته پیش از آخرین نشانه‌های گرما یا در اوایل پاییز پیش از اولین نشانه‌های سرما بکارید. کلم قمری برای رسیدن به بلوغ 45 تا 60 روز زمان نیاز دارد و تا قبل از رسیدن میانگین دما به بیش از 75 درجه فارنهایت (۲۳ درجه سانتی گراد)، باید محصول برداشت شود.

اگر در مناطقی با زمستان‌های نسبتا گرم زندگی می‌کنید، کاشت کلم قمری را اواخر تابستان به منظور برداشت در زمستان انجام دهید؛ در مناطق با زمستان‌های سرد، کاشت گیاه در تابستان برای برداشت زود هنگام در پاییز باید انجام شود.

آبیاری و گیاهان همراه 

برای رشد سریع کلم قمری، خاک را مرتبا مرطوب نگه دارید. اگر گیاه‌تان را به خوبی آبیاری نکنید، چوبی خواهد شد. بستر کاشت حتما باید با کمپوستی که سن زیادی دارد، تغذیه شود. کاشت کلم قمری را کنار چغندر، کرفس، سبزیجات، پیاز و سیب زمینی انجام دهید و گیاه‌تان را در کنار لوبیا، توت فرنگی یا گوجه فرنگی نکارید.

آفات و بیماری‌ها 

کرم برنده و کرم‌های کلم دو نوع از آفات کلم قمری می‌باشند. این گیاه مستعد بیماری‌های سفیدک کرکی و زردی کلم می‌باشد.

با چگونگی کاشت کلم قمری آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. راستی دقت داشته باشید که نمی‌توانید کلم قمری را در گلدان بکارید. هنگامی که ساقه‌ها به قطر 2 تا 3 اینچ برسند، گیاه شما آماده برداشت شده است. اگر نظری دارید، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید و ما را همراهی نمایید.

نوشته های مشابه