آموزش کاشت و پرورش

کاشت تجاری ملون

بذر ملون هیبرید

کاشت تجاری ملون اگر در فضای آزاد و  به صورت اصولی و در مقیاس بالایی انجام شود، می تواند منبع خوبی برای کسب درآمد باشد. عامل محدود کننده هنگام پرورش ملون همیشه مشکل آب و هوا است. ملون بومی آفریقاست و  نسبت به دمای پایین و سرما بسیار حساس است. در این مطلب به بررسی نکاتی پیرامون کاشت تجاری ملون می پردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

کاشت تجاری ملون

ملون گیاهی است که به طور متوسط ​​به دمای ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتیگراد (۶۴ تا ۹۵ درجه فارنهایت) نیاز دارد، در حالی که دمای خاک نباید به زیر ۱۸ درجه سانتیگراد (۶۴ درجه فارنهایت) برسد. بیشتر تولید کنندگان ملون، کاشت محصول را از بذر (هیبرید) در یک محیط محافظت شده در محیط داخلی شروع می کنند. تا زمان رشد نشاها زمین را آماده می کنند. به این صورت که شیارهایی ایجاد می کنند و پلاستیک های سیاهی در میان ردیف ها قرار می دهند. این پلاستیک سیاه نه تنها به گرم شدن خاک کمک می کند بلکه علف های هرز را نیز کنترل می کند. بیشتر کشاورزانی که به صورت تجاری به کاشت ملون می پردازند از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می کنند.

پس از اینکه نشاها آماده انتقال به زمین اصلی شدند، موقعیت آنها در زمین مشخص شده و سپس سوراخهای کوچکی در فیلم پلاستیکی ایجاد می کنند و نشاها را می کارند. در اغلب موارد پس از کاشت کشاورزان بوته ها را بررسی می کنند و بوته های ضعیف و بد شکل را حذف می کنند تا بقیه بوته ها به خوبی رشد کنند.

اول از همه، تصمیم گیری در مورد روش رشد و همچنین انواع بذر موجود اهمیت ویژه ای دارد.

کاشت ملون از بذرهای هیبرید

برای کاشت تجاری ملون در فضای باز، از بذر تا برداشت به طور متوسط ​​به ۱۰۰ تا ۱۳۰ روز نیاز دارد. با این حال، اگر قصد پرورش ملون از بذر را دارید، باید به برخی از نکات توجه کنید.

۱- بذرهای ملون برای جوانه زنی حداقل به ۱۸ درجه سانتی گراد (۶۴ درجه فارنهایت) دمای خاک نیاز دارند.

۲- برای جوانه زنی بذر سطح رطوبت مطلوبی نیاز است. البته آبیاری بیش از حد می تواند مضر باشد. برای جوانه زنی بهتر یک روز قبل از کاشت مستقیم بذر در خاک، آن کاملا  آبیاری کنید و تا زمانی که بذرها جوانه بزنند از آبیاری خودداری کنید.

بذر ملون هیبرید

برای خرید بذر ملون هیبرید کلیک کنید.

بسیاری از تولید کنندگان تجاری به طور معمول بذرها را در تپه ها یا بسترهای بلند پرورش می دهند. اگر قبل از کاشت به خاک کود ندهند، سوراخهایی به عمق ۳۵-۴۰ سانتی مترحفر می کنند و کود را اضافه می کنند. آنها کود را با خاک خارج شده مخلوط کرده و تپه های کوچکی ایجاد می کنند. سپس ۵-۳ بذر در هر تپه در عمق سانتی متری می کارند. داشتن رطوبت کافی در خاک در این مرحله بسیار مهم است. در مورد فاصله بذر ، الگویی که معمولاً استفاده می شود ۹۰–۱۲۰ سانتی متر بین بذرها در یک ردیف و ۱۵۰–۱۸۰ سانتی متر بین ردیف ها است. در زمانی که بوته ها  ۲-۱ برگی شدند،  بوته های اضافی را حذف می کنند و در هر تپه فقط ۲-۳ گیاه سالم باقی می گذارند.

مقدار بذر مورد نیاز برای یک هکتار

به طور کلی در هر گرم حدود ۲۵-۳۰ بذر ملون وجود دارد. گزارش شده است که برای برداشت تجاری ملون به ۰/۵-۰/۲۵ کیلوگرم بذر برای کاشت هر هکتار نیاز است.

بسته به آب و هوا و شرایط خاک در طی ۴-۷ روز بذرها جوانه می زند. در مناطقی که خطر یخ زدگی وجود دارد، بهتر است در مکان مناسبی اقدام به کاشت بذر کنید و سپس نشاها را به زمین اصلی منتقل کنید تا تلفات به حداقل برسد.

آماده سازی خاک برای کاشت ملون

ملون در خاک های غنی و کمی ماسه با سطح pH از ۶ تا ۶/۵ بهترین رشد را دارد. بوته های ملون خاک مرطوب را دوست ندارند. از خاک رس سنگین با زهکشی و هوادهی ضعیف استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که برای برداشت مطلوب و سودآوری این کاشت، باید قبل از کاشت ملون به درستی خاک را آماده کنید.

آماده سازی اولیه خاک حدود ۳ ماه قبل از کاشت نشا ملون آغاز می شود. ابتدا به خوبی زمین را با استفاده از تراکتور شخم بزنید. شخم زدن باعث بهبود هوادهی و زهکشی خاک می شود. همزمان با شخم زدن، سنگ ها را از خاک بیرون بیاورید. یک هفته قبل از کاشت از کودهای دامی یا کودهای شیمیایی در محل هایی که برای کاشت بذر یا نشا تعیین کرده اید استفاده کنید.

مرحله بعدی و مهمترین مرحله (به ویژه در مناطقی که در طول دوره کاشت دمای خاک مناسب نیست) استفاده از پوشش پلی اتیلن خطی است. بسیاری از تولیدکنندگان این ردیف ها را با پلاستیک های سیاه می پوشانند. این روش برای حفظ دمای منطقه ریشه در سطح مطلوب (> 18 درجه سانتیگراد یا ۶۴ درجه فارنهایت) و جلوگیری از رشد علفهای هرز کاربرد دارد و رشد گیاه افزایش می یابد.

در بسیاری از موارد، مناسب ترین دوره برای کاشت ملون در فضای آزاد، نیمه دوم بهار است. در آن زمان خطر یخبندان در بیشتر مناطق از بین رفته است.

هرس ملون

برخی از کشاورزان ترجیح می دهند گیاهان خود را هرس کنند، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که هرس رشد و نمو گیاه را به تاخیر می اندازد. کشاورزانی که گیاهان خود را هرس می کنند، بیشتر برگهای اطراف گیاه را در اوایل رشد را هرس می کنند. گزارش شده است که هرس برگ ها به رشد گل های ماده کمک می کند و در بعضی موارد رشد میوه را تسریع می کند. برخی از کشاورزان ترجیح می دهند شاخ و برگ های اضافی را که از هوادهی مناسب جلوگیری می کند هرس کنند. به این ترتیب، با گردش هوا در اطراف بوته ها و با کاهش رطوبت بیماری سفیدک نیز کاهش می یابد. البته به یاد داشته باشید که هرس زیاد منجر به کاهش سطح فتوسنتز شده و ممکن است میوه ها با کمبود مواد غذایی روبه رو شوند.

آب مورد نیاز ملون و سیستم  آبیاری رایج

طبق بررسی های صورت گرفته ملون ها در هوای خشک و در بازره زمانی ۷ تا ۱۰ روزه به ۲۵ تا ۵۰ میلی متر آب نیاز دارند. البته، در شرایط مختلف آب و هوایی و خاکی، نیاز آبی می تواند کاملا متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است رطوبت هوا یا در روزهای بارانی نیازی به آبیاری نباشد

بسیاری از تولیدکنندگان در کشورهای مدیترانه ای ترجیح می دهند که مزرعه های ملون خود را در اوایل رشد در فواصل هفته ای چند بار آبیاری کنند. اما با نزدیک شدن رسیدن میوه، تعداد دفعات آبیاری را به نصف کاهش می دهند.

آبیاری در صبح زود خطر بیماری های ملون را به حداقل می رساند. متداول ترین سیستم آبیاری آبیاری قطره ای است که علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، بیماری های قارچی را نیز کاهش می دهد.

گرده افشانی 

دانه های گرده تولید شده توسط گلهای خربزه نسبتا سنگین هستند و به همین دلیل باد قابل انتقال نیستند. گرده افشانی به فعالیت زنبورها و سایر حشرات مفید گرده افشان متکی است. در مزارع بزرگ و تجاری، قرار دادن ۳-۲ کندوی قوی زنبور عسل در هر هکتار قبل از گلدهی تقریبا لازم است. بنابراین استفاده از حشره کش هایی که برای زنبورهای عسل مضر است توصیه نمی شود. در صورت نیاز این حشره کش ها را در اواخر روز و عصر استفاده کنید.

نیاز کودی ملون

اول از همه، شما باید قبل از استفاده از هر روش خاک ورزی، خاک مزرعه خود را از طریق آزمایش خاک بررسی کنید.هیچ دو مزرعه ای از نظر خاک و عناصر غذایی یکسان نیستند و هیچ کس نمی تواند بدون در نظر گرفتن داده های آزمایش خاک و تجزیه و تحلیل بافت خاک، در مورد روش های کوددهی به شما مشاوره دهد. با این حال، ما رایج ترین طرح های کوددهی ملون را که توسط تعداد قابل توجهی از کشاورزان استفاده می شود را ذکر می کنیم.

متداول ترین روش، استفاده از کودهای محلول در آب با سیستم آبیاری قطره ای است. از این طریق می توانند مواد مغذی را به تدریج تأمین کرده و زمان مناسبی را برای جذب گیاه به گیاه بدهند. به طور کلی کوددهی حدود ۲ تا ۳ هفته پس از نشاکاری آغاز می شود.

بسیاری از کشاورزان یک هفته قبل از کاشت، از کود پوسیده دامی استفاده می کنند و حدود دو هفته پس از نشاکاری با استفاده از کود Ca (NO₃) کوددهی را شروع می کنند. در نوبت بعدی، کود نیتروژن – فسفر – پتاسیم (NPK) 12-48-8 ، غنی شده با عناصر کمیاب (ریز مغذی ها) را استفاده می کنند. در بسیاری از موارد، ریز مغذی ها غلبه بر هرگونه شرایط تنش ناشی از کاشت نشا را برای گیاهان آسان می کنند. در طی مراحل گلدهی، برخی از کشاورزان برای تسهیل گرده افشانی مطلوب، کودهای کلسیم را در اختیار بوته های خود قرار می دهند، برخی نیز در مرحله گلدهی از نیترات پتاسیم استفاده می کنند.

در زمان میوه دهی برخی از کشاورزان، کود کود نیتروژن – فسفر – پتاسیم با نسبت عناصر ۲۰-۲۰-۲۰  استفاده می کنند و تا رسیدن به وزن مطلوب کوددهی را ادامه می دهند.

ملون ها به منظور ایجاد میوه های بزرگ و خوش فرم، نیاز بیشتری به پتاسیم دارند. بخاطر داشته باشید که ملون اغلب کمبود منیزیم دارند و می توان برای رفع این مشکل از سولفات منیزیم یا اکسید منیزیم استفاده کرد.

بررسی عناصر غذایی و pH خاک قبل از استفاده از هر روش کوددهی بسیار حیاتی است.

برداشت ملون

اکثر ارقام تجاری ملون را می توان ۷۸-۹۰ روز پس از نشاکاری برداشت. برداشت فقط از طریق قیچی دستی یا چاقو انجام می شود. به دلیل تفاوت در زمان گرده افشانی، همه ملون ها به طور هم زمان نمی رسند بنابراین، ممکن است مجبور باشیم بیش از یک بار همان زمین را برداشت کنیم. پس از برداشت، ملون ها در دمای سرد نگهداری می شوند.

تولیدکنندگان ملون پس از برداشت، مزارع باقیمانده محصول را شخم زده و از بین می برند. همچنین ممکن است برای کنترل بیماری ها یا جلوگیری از تخلیه مواد معدنی خاک، بوته ها را دوباره به خاک برمی گردانند. به عنوان یک قاعده کلی، باید بیش از دو سال متوالی از کاشت گیاهان تیره Cucurbitaceae  در همان خاک جلوگیری شود.

عملکرد ملون در هکتار

در صورت کاشت اصولی و صحیح می توان ۵۰-۱۵ تن در هکتار محصول برداشت کرد. البته این میزان به سالم بودن بوته ها در طول دوره رشد، فاصله کاشت و شرایط محیطی بستگی دارد. در مزارع تجاری ممکن است که ۲ یا حتی ۳ عدد ملون بزرگ در هر بوته برداشت کرد.