آموزش کاشت و پرورش

نکات کاربردی برای کاشت بذر ذرت

کاشت بذر ذرت

کاشت بذر ذرت نسبتا ساده است و نیازی به آماده سازی زیادی از سوی باغبان ندارد. با اینکه ذرت ساقه های بلندی دارد و فکر کنید که فضای خیلی زیادی می گیرد اما می توانید در باغچه خانه و باغ کوچک خودتان نیز بذر ذرت را بکارید. در این مطلب ما به جزئیات بیشتری پیرامون کاشت بذر ذرت می پردازیم تا به راحتی بتوانید این محصول خوشمزه، پرفایده و پرطرفدار را پرورش دهید.

ذرت کجا می تواند رشد کند؟

ذرت می تواند عملا در همه جا رشد کند البته به استثنای قطب جنوب! ذرت در مناطقی که نور طبیعی خورشید زیادی دریافت می کند و مکان هایی که خاک گرم می ماند بهتر رشد می کند.

اگر منطقه کاشتی که دارید این ویژگی ها را ندارد می توانید از روش های جایگزین برای کاشت بذر ذرت استفاده کنید. به عنوان مثال، پرورش ذرت در ظروفی که می توانید آن را جابجا کنید و در جای نورگیر قرار دهید یکی از روش های مناسب برای کاشت این گیاه است.

زمان کاشت بذر ذرت

بیشتر باغبان ها ذرت را مستقیم در خاک باغچه می کارند،  تا ریشه های حساس آنها در هنگام نشا کاری آسیب نبیند. ذرت به سرما بسیار حساس است. برای کاشت بذر ذرت دمای خاک حداقل باید 16 تا 18 درجه سانتیگراد باشد. معمولا 2 یا 3 هفته پس از آخرین یخبندان در بهار بهترین زمان کاشت بذر ذرت است. تقویم کاشت ذرت بر اساس میانگین تاریخ یخبندان منطقه خود تنظیم کنید.

پوسیدگی بذر نیز زمانی اتفاق می‌افتد که بذور در معرض خاک سرد و مرطوب قرار گرفته و مدت طولانی در معرض قارچ‌های موجود در خاک قرار بگیرند. با استفاده از بذر مرغوب از پوسیدگی بذر جلوگیری کنید و زمانی که دمای آن به بالای 15 درجه سانتی گراد رسید بکارید.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که فصل رشد کوتاه تری دارید، رقم زودرس را انتخاب کنید که قبل از اولین یخبندان پاییزی بتوانید محصول را برداشت کنید. در بهار زمین را می توان با یک پوشش پلاستیکی سیاه گرم کرد. چند هفته پس از کاشت کاشت بذر ذرت، یک دور دیگر بکارید تا برداشت بیشتری داشته باشید.

کاشت بذر ذرت

نحوه کاشت بذر ذرت

برای سرعت بخشیدن به جوانه زنی، بذرها را مرطوب کنید، در حوله پارچه مرطوب بپیچید و به مدت 24 ساعت در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید.

از آنجایی که ذرت با باد گرده افشانی می شود، کاشت در یک بلوک به جای یک ردیف ضروری است. برای گرده افشانی مناسب، ما یک بلوک متوسط از مثلا 10 تا 50 گیاه را توصیه می کنیم. این باعث می‌شود گرده‌های آزاد شده از منگوله‌های نر در بالای گیاهان به سمت پایین در تماس با ابریشم‌های ماده پایین بیفتند.

بذرها را در عمق 2.5-3.5 سانتی متری و با فاصله 30 سانتی متری از یکدیگر و در ردیف هایی با فاصله 90-70 سانتی متر بکارید. سپس به خوبی آبیاری کنید.

شما عزیزان می توانید بذر ذرت بلال شیرین استاندارد، بذر ذرت شیرین استاندارد و بذر ذرت گلس جم رنگین کمان را از فردین کشت خریداری کنید و با خیال راحت بذرهای با کیفیت با قوه نامیه بالا را بکارید.

در هنگام کاشت بذر ذرت باید به فاصله بین بوته ها دقت کنید، زیرا این گیاه مواد غذایی زیادی از خاک می گیرد و توسط باد گرده افشانی می شود. همانطور که دانه‌های گرده توسط منگوله‌هایی که از بالای گیاهان رشد می‌کنند می‌ریزند، آنها باید راه خود را به رشته‌های ظریف ابریشم که از گوش‌های تازه تشکیل شده بیرون می‌آیند بیابند. برای اطمینان از اینکه ابریشم ها به خوبی با گرده بارانی می شوند، ذرت را در ردیف های کوتاه بکارید نه در یک ردیف بلند و تک. در یک باغ کوچک، 15 گیاه با فاصله 30 سانتی متری را می توان در یک بستر 90×150 سانتی متری پرورش داد.

کاشت ذرت در این مقیاس کوچک راه خوبی برای باغبانان خانگی است که تا به حال کاشت بذر ذرت را امتحان نکرده اند. پس از سال اول می توانید حداقل 4 ردیف به طول 3 متر ذرت بکارید.

ذرت برای رشد به مکانی نیاز دارد که آفتاب کامل و خاک حاصلخیز و با زهکشی خوب داشته باشد. بهترین اسیدته خاک برای کاشت بذر ذرت بین 6-7 است. بهتر است قبل از کاشت بذر ذرت خاک را با کود دامی پوسیده و یا کمپوست تقویت کنید و توسط بیل و یا تراکتور کوچک خام را تا عمق 50 سانتی متری شخم بزنید.

شایع ترین دلایل رشد آهسته پس از کاشت بذر ذرت شامل نور ضعیف، رطوبت کم و کمبود مواد مغذی است. بذر ذرت را در آفتاب کامل (حداقل 6 تا 8 ساعت زیر نور مستقیم خورشید) بکارید. خاک باید به طور مداوم مرطوب باشد و زهکشی خوبی داشته باشد، زیرا ذرت به آب زیادی نیاز دارد. ذرت تغذیه کننده نسبتا سنگینی است بنابراین غنی سازی بستر با مقدار زیادی مواد آلی مانند کمپوست در پاییز برای برداشت پربار ضروری است.

کاشت بذر ذرت
کاشت بذر ذرت

مرحله داشت ذرت

رطوبت مداوم باعث بزرگتر و چاق‌تر شدن ذرت می‌شود، بنابراین ذرت را به خوبی آبیاری کنید، زیرا ریشه های کم عمقی دارد و ممکن است در اثر خشکی دچار استرس شود.

دو بار آبیاری در هفته کافی است. اگر هوا خیلی گرم است یا اگر خاک شنی است، دفعات بیشتری آبیاری کنید. هنگام آبیاری، حتما در پایه آبیاری کنید تا از مشکلات بیماری های قارچی جلوگیری کنید. مالچ به کاهش تبخیر در اطراف گیاهان کمک می کند. مواظب باشید هنگام وجین در اطراف گیاهان به ریشه های ذرت آسیب نرسانید.

ذرت نمی تواند با علف های هرز رقابت کند، بنابراین در ماه اول به طور کامل علف های هرز را در اطراف ساقه ها از بین ببرید. پس از آن، ریشه های کم عمق ذرت به اندازه 30 سانتی متر از ساقه پخش می شود. مراقب باشید که این ریشه ها آسب نرسد، زیرا به دلیل سطحی بودن زودتر آسیب می بینند.

ذرت گاهی اوقات ریشه های هوایی در چند سانتی متری بالاتر از خاک تولید می کند. اینها برای جذب آب یا مواد مغذی نیستند، بلکه برای تثبیت ساقه بلند هستند. اگر این اتفاق افتاد، خاک را روی ریشه ها بریزید تا آنها را پوشیده نگه دارید، یا فقط کل منطقه را با مالچ بپوشانید که به تغذیه گیاهان نیز کمک می کند.

ساقه ها را در مکان های بادخیز حمایت کنید. تپه کردن خاک در اطراف پایه گیاهان تا ارتفاع 30 سانتی متری کمک فراوانی به گیاهان خواهد کرد. اگر متوجه شدید که گیاهان در باد تکان می‌خورند، آنها را با چوب ببندید.

گرده افشانی با باد برای ایجاد بلال های پربار حیاتی است. برای کمک به این امر، هر چند روز یک بار به آرامی ساقه های گیاهان را تکان دهید تا احتمال گرده افشانی افزایش یابد. صبح ها بهترین زمان برای گرده افشانی ذرت هستند.

برداشت و ذخیره سازی

کاشت بذر ذرت

اکثر گیاهان ذرت حداقل 2 خوشه در هر ساقه می دهند. هیبریدها ممکن است باردهی بیشتری داشته باشند. برای اینکه ببینید آیا یک بلال برای برداشت آماده است، به کاکل ذرت نگاه کنید. اگر قهوه ای رنگ بودند زمان برداشت فرا رسیده است.

اگر هنوز مطمئن نیستید که ذرت ها کاملا رسیده اند یا نه؟ پوست سبز بلال ها را کنار بزنید و با انگشت خود ذرت ها را فشار دهید. اگرشیره سفید رنگ مانند شیر بدون چربی از آن خارج شود و مایع شفاف باشد، ذرت ها هنوز نرسیده اند.

در صورت امکان، ذرت را در صبح، زمانی که هوا خنک است، برداشت کنید. برای درآوردن بلال با یک دست ساقه ذرت را بگیرید و با دست دیگر بلال را به سمت پایین بکشید و از ساقه دور کنید و کمی بچرخانید تا جدا شود.

بلال های برداشت شده را بلافاصله در یخچال قرار دهید. هنگامی که در یخچال نگه داشته می شوند طعم و تازگی خود را تا یک هفته حفظ می کنند.

نوشته های مشابه