مقالات تخصصی

تریپس ها را بیشتر بشناسید!

تریپس

یکی از آفات رایجی که در گلخانه ها و باغ های سرپوشیده یافت می شود، تریپس است بیش از ۶۰۰۰ گونه تریپس در سراسر جهان وجود دارد که شیره گیاهان را می مکند. با استفاده از این روش های ایمن و ارگانیک، آنها را به طور طبیعی و بدون استفاده از اسپری های سمی از بین ببرید.

تریپس

تریپس ها با مکیدن شیره گیاهی و خراشیدن سطح میوه ها، گل ها و برگ ها به گیاهان آسیب می رساند. برگ های گیاه ممکن است رنگ پریده، لکه دار و نقره ای شوند و سپس خشک شده و بریزند. برگ گیاهان آسیب دیده پیچ خورده، تغییر رنگ می دهند.

تریپس های بالغ حشرات بسیار کوچکی با دو جفت بال پر از مو هستند. بدون استفاده از ذره بین مشاهده آنها دشوار است.

خسارت

 

تریپس

 

تریپس ها بسیار فعال بوده و به صورت گروهی تغذیه می کنند. گیاهان میزبان شامل پیاز، لوبیا، هویج، کدو حلوایی و بسیاری دیگر از سبزیجات باغی، و بسیاری از گل ها، به ویژه گلایول و گل رز است. هم تریپس های بالغ و هم نابالغ ها همگی جذب شکوفه های سفید، زرد و سایر شکوفه های رنگ روشن می شوند. در بیشتر موارد تریپس ها را به عنوان یکی از ناقلان ویروس های گیاهی می شناسند.

چرخه زندگی تریپس

 

خسارت

 

تریپس اغلب به صورت حشره کامل در خاک و بقایای گیاهی موجود در باغ زمستان گذرانی می کند. در بهار، ماده ها تخم ها تخمریز خود را در بافت گل، برگ یا ساقه فرو می کنند. (آنها برای تولید مثل نیازی به جفت گیری ندارند.) هر ماده می تواند تا ۸۰ تخم تولید کند که طی چند روز در هوای گرم یا چند هفته تا چند ماه در هوای سردتر از تخم خارج می شوند. تخم ها پس از تفریخ پوره سن یک نامیده می شوند که از شیره گیاهی تغذیه می کنند. پس از دو یا چند مرحله پورگی، بسیاری از تریپس ها به سمت خاک می روند تا شفیره شوند.

حشرات بالغ به سمت گیاهان میزبان پرواز می کنند و چرخه را تکرار می کنند. ممکن است ۱۲ تا ۱۵ نسل در سال به وجود بیاورند که کل چرخه از تخم تا حشره کامل در هوای گرم کمتر از ۱۶ روز طول می کشد.

کنترل

مدیریت تریپس یک موضوع مهم در مدیریت آفات و بیماری های گیاهی در باغ است. کاهش مکان هایی که ممکن است تریپس ها در آنجا رشد کنند و نیاز به حذف بقایای گیاهی در حالی که هنوز روی زمین هستند و سبز هستند از مهمترین روش های کنترل این آفت است.

تریپس ها تخم های خود را در شکاف هایی که در ساقه های زنده گیاهان می گذارند. هوشیاری و تشخیص زودهنگام این آفت در کنترل آن نقش اساسی دارد. با مشاهده کوچکترین علائم گیاهان خود را بررسی کنید. منتظر نباشید و فورا اقدامات ذکر شده در زیر را انجام دهید:

برای خلاص شدن از شر تریپس، علف های هرز را از اطراف باغ حذف کنید تا میزبان های جایگزین را از بین ببرید. پس از برداشت، بقایای محصول را در باغ به خصوص برگ های پیاز تمیز کنید. (مالچ خشک تریپس را جذب نمی کند. مالچ سبز جذب می شود.)

تمام گیاهانی را که به باغ وارد می‌کنید از نظر نشانه‌هایی از تریپس یا آسیب آن‌ها بررسی کنید. هر گونه گیاه آلوده را با بسته بندی ایمن و گذاشتن در سطل زباله دور بیندازید.

تله های چسبنده آبی برای نظارت بر جمعیت حشرات بالغ مفید هستند.

حشرات مفید موجود در بازار مانند حشرات کوچک شکارچی برای کنترل تریپس (از تخم‌ها و لاروها قبل از بالغ شدن تغذیه می‌کند) موثر است. کفشدوزک‌ها و بالتوری‌ها را رها کنید تا به تمام مراحل این آفت حمله کرده و از بین ببرد. برای گرفتن نتیجه مطلوب، پس از از بین بردن آلودگی های شدید با اسپری آب یا روش های دیگر، رهاسازی را انجام دهید.

مبارزه بیولوژیکی با آفت تریپس را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

یک حشره‌کش بیولوژیکی بسیار مؤثر که حاوی Beauveria bassiana، یک قارچ حشره‌پاتوژن است که به بسیاری از آفات  حتی گونه‌های مقاوم حمله می‌کند. استفاده هفتگی از این ترکیب می تواند از رشد جمعیت حشرات جلوگیری کند و محافظتی برابر یا بهتر از آفت کش های شیمیایی معمولی را فراهم کند.

جمعیت های شدید ممکن است به یک حشره کش گیاهی با حداقل سمیت و کوتاه مدت برای کاهش تعداد آفات نیاز داشته باشند.

صابون‌های حشره‌کش ایمن و خفه‌کننده ساخته شده از روغن‌ها و اسانس های گیاهی طبیعی نیز برای از بین بردن این حشرات مؤثر هستند (و به اکثر حشرات مفید آسیب نمی‌رسانند). اسپینوساد و چریش را می توان برای درمان نقاطی که به شدت آلوده شده اند استفاده کرد.

نکته: هنگام استفاده از حشره‌کش‌های تماسی طبیعی، به‌ویژه در قسمت‌های زیرین برگ‌ها و جایی که برگ‌ها به ساقه‌ها می‌چسبند، پوشش کاملی لازم است، مکان مورد علاقه برای تجمع تریپس‌ها همگی تحت پوشش آفت کش قرار بگیرند.

نوشته های مشابه