آموزش کاشت و پرورش

پرورش سوئیس چارد

پرورش سوئیس چارد

گیاه سوئیس چارد یا چارد یکی از اعضای خانواده چغندر است که هم در دمای خنک و هم در دمای گرم عملکرد خوبی دارد. این سبزی، بیشتر به خاطر ساقه‌های روشن و رنگی که آن‌ها وجود دارد، مشهور است. چارد را می‌توان به صورت پخته یا خام سرو کرد و از نظر ویتامین A و C بسیار غنی است.  سوئیس چارد جایگزین مناسبی برای اسفناج می‌باشد. اگر می‌خواهید این گیاه را در باغچه خود پرورش دهید در این مطلب با پرورش سوئیس چارد آشنا خواهید شد.

بذر انواع سوییس چارد نظیر سوییس چارد صورتی، سوییس چارد قرمز، سوییس چارد ارغوانی،سوییس چارد زرد  و…. را در سایت می توانید ثبت سفارش نموده و از پرورش این گیاه ارزشمند بهره مند شوید.

کشت و کار چارد 

زمان کاشت 

به طور معمول چارد به عنوان یک محصول فصل‌های خنک رشد شناخته می‌شود. زیرا در دمای سردتر بهار و پاییز بهتر رشد می‌کند. با این حال این گیاه در برابر هوای گرم نیز بسیار بردبار است. البته رشد این نوع گیاه در تابستان کند خواهد شد اما در نهایت محصول بزرگ‌تری نسبت به کاشت سوئیس چارد در فصل‌های سرد خواهید داشت.

بذرهای این گیاه را ۲ الی ۳ هفته پیش از آخرین نشانه‌های سرما در بهار بکارید. برای طولانی‌تر کردن زمان برداشت خود، بذرهای اضافی چارد را در فواصل 10 روزه به مدت یک ماه بکارید. برای برداشت سوئیس چارد در پاییز، حدود 40 روز قبل از اولین تاریخ سرما پاییز، بذر چارد را بکارید.

چگونگی پرورش سوئیس چارد

با مخلوط کردن کمپوست قبل از کاشت، اطمینان حاصل کنید که خاک شما به خوبی غنی است و زهکشی می‌شود. اگر خاک شما ضعیف است، کود متعادل (10-10-10) را در محل کاشت اضافه کنید. بذرها را در عمق 1 سانتی متر بکارید و آن‌ها را به ترتیب 2 تا 4 اینچ از هم جدا کنید. میان ردیف‌ها نیاز حدود ۱۸ اینچ فاصله بگذارید.

مراقبت از سوئیس چارد

پس از رسیدن گیاهان به 3 تا 4 اینچ، آن‌ها را کم پشت کنید به طوری که 6 تا 8 اینچ از یک دیگر فاصله داشته باشند (یا اگر گیاهان بزرگ‌تری می‌خواهید ۹ تا ۱۲ اینچ فاصله بدهید). چارد معمولاً بدون استفاده از کود خوب رشد می‌كند، اما اگر به نظر می‌رسد که گیاه شما كوچك باقی مانده است، در نظر داشته باشید كه كودهای متعادل را در اواسط فصل رشد اضافه کنید.

پس از کاشت سوئیس چارد توجه داشته باشید که برای کمک به رشد، باید آبیاری منظم و کافی داشته باشید. به خصوص در دوره‌های بسیار سخت تابستان! همچنین می‌توانید گیاهان را مالچ‌دهی کنید تا به حفظ رطوبت خاک کمک کنید. برای داشتن بهترین کیفیت، گیاهان را هنگامی که قد آنها تقریباً 1 فوت است، برداشت کنید. اگر گیاهان چارد رشد زیادی پیدا کنند، طعم خود را از دست می‌دهند.

انواع پیشنهادی برای پرورش سوئیس چارد

  • “Lucullus” ، که تحمل گرما دارد.
  • “Ruby” ، که به دلیل وجود ساقه‌های قرمز روشن، می‌تواند یک باغ زیبا برای شما به وجود بیاورد.
  • “Bright Lights” که دارای ساقه‌های رنگین کمانی است.

با چگونگی پرورش سوئیس چارد آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. راستی چارد را در مکانی تماما آفتابی تا کمی ابری بکارید. گیاهان را از آفتاب شدید بعد از ظهر در گرم‌ترین مناطق محافظت کنید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.