عمومی

میخ های های زنگ زده و تقویت گیاهان

میخ های زنگ زده

حفظ سلامتی گیاهان پرمصرف ممکن است گاهی اوقات بسیار دشوار باشد و همیشه یادگیری برخی از ترفندهای مفید مانند استفاده از میخ های زنگ زده می توانند گیاهان در حال مرگ شما را نجات دهند!

اگرچه گیاهان به اندازه نیاز به سایر مواد مغذی مانند فسفر، نیتروژن و پتاسیم به آهن نیاز ندارند، اما هنوز یک ریز مغذی ضروری است. به گیاهان کمک می کند تا برگ های سبز و قوی داشته باشند و در برابر تغییرات محیط و آب و هوا مقاومت کنند.

میخ های زنگ زده و گیاهان

میخ های زنگ زده حاوی اکسید آهن، یک پوشش شکننده قرمز و مایل به قرمز است که هنگام واکنش آهن و اکسیژن در اثر رطوبت موجود در هوا (آب) تشکیل می شود. زنگ زدگی میخ که با نام اکسید آهن یا اکسید فریک نیز شناخته می شود، می تواند آهن مورد نیاز برای گیاهان را فراهم کند که برای گیاهان هم مفید است.

چرا گیاهان به آهن احتیاج دارند؟

گیاهان برای سالم ماندن به آهن نیاز دارند، اما فقط در مقادیر کم. کمبود آهن در گیاهان می تواند باعث زردی و  ضعیف شن برگها، رشد ضعیف یا متوقف شدن رشد و یا ریزش برگ شود. آهن همچنین برای چندین عملکردهای آنزیمی در گیاه ضروری است.

اگر خاک آهک زیادی داشته باشد یا قلیایی باشد، می تواند باعث کمبود آهن در گیاهان شود. اگر تعداد گیاهان شما زیاد نباشد می توانید کمبودهای آن را با استفاده از کود آهن یا با استفاده از این ترفند آب میخ های زنگ زده اصلاح کنید.

میخ های زنگ زده چگونه می توانند گیاهان در حال مرگ شما را نجات دهند؟

از آنجا که میخ های زنگ زده حاوی آهن است که جز اصلی فعالیت های مختلف فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در گیاهان است، یعنی آهن قسمت مهمی از آنزیم های حیاتی مانند سیتوکروم است و به سنتز کلروفیل کمک می کند. استفاده از میخ های زنگ زده برای گیاهان آپارتمانی شما نیز می تواند مفید باشد.

استفاده از میخ های زنگ زده باعث بهبود ساختار و عملکرد کلروپلاست شده و در نتیجه  باعث سبزتر، سالم و فعالتر شدن آنها می شود.

این میخ های پوسیده آهنی می توانند کمی اسیدیته خاک را افزایش دهند، که به گیاهان اسید دوست کمک می کند. گرچه ممکن است با این ترفند نتوانید رنگ آبی گلهای هورنسیا را خوشرنگ تر کنید، اما قطعاً برای گیاهان کوچک درون گلدان کارایی دارد. به همین ترتیب، گاردنیا، آزالیا، ایکسورا و بسیاری از گیاهان دیگر از مزایا این آهن های پوسیده کوچک بهره مند می شوند.

 

برای خرید و مشاهده انواع متنوعی از بذر گل های زینتی زیبا و چشم نواز موجود در سایت فردین کشت، اینجا کلیک کنید.

 

اگر قصد استفاده از این میخ های پوسیده  در باغ خود را دارید، باید بسیار مراقب خطری باشید که میخ نابجا نشود زیرا می تواند لاستیک تراکتور یا قطعه ای از وسایل باغبانی را سوراخ کند. علاوه بر این در صورت پا گذاشتن به آن می تواند آسیب جدی به پا ایجاد کند.

نحوه استفاده

می توانید میخ  های سالم را به مدت 5-4 روز در آب قرار دهید و بعد از اینکه زنگ زدند و آب قرمز و قهوه ای شد از آن استفاده کنید و روی برگ ها بپاشید یا آن را به روش معمول آبیاری کنید.

روش دوم این است که میخ های پوسیده و زنگ زده را در خاک اطراف گیاه فرو برده و سپس آبیاری کنید. در این صورت هر موقع که آبیاری می کنید مقداری از میخ های آهنی زنگ زده و ترکیبات آن به داخل گلدان می ریزد.

توجه داشته باشید که میخ های زنگ زده برای گیاهان کوچک داخل گلدان مناسب است و تا حدودی نیاز کودی آنها را برطرف می کند.