آموزش کاشت و پرورش

معرفی کلم بروکسل

معرفی کلم بروکسل

معرفی کلم بروکسل را با نگاهی کوتاه به تاریخچه شکل گیری آن شروع میکنیم، نخستین بار در سال ۱۷۵۰ و در شهر بروکسل کشور بلژیک دیده شد که در واقع جوانه هایی بود که از کلم های کاشته شده به صورت خودرو بیرون آمده بود . این گیاه از جمله گیاهانی است که در آب و هوای سرد رشد می کند ، و زمانی که در باغچه کاشته شوند طعم بسیار بهتری نسبت به بروکسلی می دهند که از بیرون خریداری می کنیم.

پرورش کلم بروکسل

پس از معرفی کلم بروکسل اشاره ای به روش پرورش این سبزی خوش مزه نیز داریم. از اواسط ماه مه تا اوایل ژوئن( اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد) و زمانی که گیاهان تازه کاشته شده ارتفاعی به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر دارند و حداقل هفت برگ در اطرافشان روییده است ، میتوان کار نشا زدن را آغاز کرد ، بدین صورت که بایستی بین هر گیاه با گیاه بعدی ۶۰سانتی متر و بین هر ردیف ۷۵ سانتی متر فاصله باشد. به خاطر داشته باشید که جایی را برای کاشت این محصول برگزینید که آفتاب گیر بوده و در معرض بادهای شدید قرار نداشته باشد.

خاک مناسب برای کاشت این گیاه خاک باغچه است که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داشته است. به ازای هر یک مترمعکب از خاک، دو سطل کوداضافه کنید .

در آب وهوای خشک، در فاصله ۱۰ تا ۱۴ روز اول، آبیاری را همه روزه ادامه دهید. اضافه کردن کودهایی با درصد نیتروژن بالا مثل کود ماکیان و پرندگان ، می تواند کمک شایانی به رشد این گیاه در تیرماه کند.

در شهریور ماه ، دور پایه گیاه، خاک را به صورت خاکریزی جمع کنید تا بتوانید از ریشه گیاه محافظت کنید.

مشکلات کلم بروکسل

پرندگان: پرندگان به ویژه کبوتر، می توانند موجب بروز مشکلات بسیاری شوند، از جمله، خوردن بذرها، جوانه ، برگ ، میوه و کل گیاه.

راهکار: برای جلوگیری از این امر ، با کشیدن توری بر روی گیاه از آن محافظت کنید. مترسک و مکانیزم هایی که باعث ترساندن پرندگان می شوند تنها برای مدتی جواب می دهند ، اما بهترین روش محافظت برای پوشش دادن بذرها ، استفاده از توری های مشبک است.

یادمان باشد که بروکسل نیز هم چون سایر سبزیجات به حداقل ۶ ساعت نور در روز نیاز دارد، که حتی دریافت نور بیش تر می تواند بهتر هم باشد. این نوع سبزیجات ، نیازمند کود خوب، آبیاری مناسب و برخی مواد ارگانیک هستند. PH خاک بایستی در سطوح بالایی از PH موجود باشد که مقداری در حدود ۶٫۸ را در برمی گیرد، این PH تا حد زیادی رشد بهینه را تضمین کرده و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. برای اطمینان حاصل کردن از PH خاک ، خاک را مورد آزمایش قرار دهید. می توانید یک کیت آزماشگاهی را از یک مرکز کالاهای باغبانی و کشاورزی خریداری کنید و یا این که، این کار را توسط متخصصان علوم کشاورزی صورت دهید. کود را اضافه کنید و از نتایج به دست آمده از آزمایش خاک به عنوان یک راهنما بهره مند شوید.

نکته مهم دیگر که در ادامه معرفی کلم بروکسل باید خاطرنشان کنیم این است که گیاهان علاقه وافری به آب دارند و بروکسل نیاز از این قاعده مستثنی نیست.

بورون یک ماده مغذی برای گیاهان است و بدون این ماده کلم های بروکسل ما ریشه های کم عمق و جوانه های کوچکی خواهند داشت. اگر متوجه شدید که گیاه شما این علائم را داراست ، می توانید به خاکش بورون اضافه کنید .

در ادامه مطالبی که در هفته های آتی بر روی وب سایت قرار می گیرند نحوه تقویت کلم های بروکسل با بورون و سایر نکات مرتبط با این گیاه اعجاب انگیز را شرح خواهیم داد.

نوشته های مشابه