عمومی

مهمترین فواید کشاورزی ارگانیک

فواید کشاورزی ارگانیک

فواید کشاورزی ارگانیک بسیار زیاد و همیشه با ارزش است. کشاورزی ارگانیک برای سیاره زمین، کشاورزان و مصرف کنندگان به طور یکسان مفید است و آن را به جایگزینی پایدار و سازگار با محیط زیست برای کشاورزی معمولی تبدیل می کند. کشاورزی پایدار با مزایای کشاورزی ارگانیک راه را برای آینده ای سبزتر هموار می کند. استقبال از کشاورزی ارگانیک فقط یک روند نیست و در واقع یک ضرورت برای آینده است بیایید مزایای متعددی را بررسی کنیم که کشاورزی ارگانیک را به یک ضرورت برای کشاورزی تبدیل می کند.

فواید کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک برای بهبود سلامت محیط زیست تلاش می کند و به محیط زیست کمک می کند. به جای اینکه اکوسیستم را تهی کند، به مدیریت اکوسیستم متکی است. کشاورزان در حوزه ارگانیک باید قوانین ارگانیک را رعایت کنند تا از “ارگانیک بودن” محصولاتی که در بازار عرضه می کنند اطمینان حاصل کنند.

فواید کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست و انسان بسیار زیاد است، بنابراین در این مطلب ما تنها بر برخی از تاثیرگذارترین فواید کشاورزی ارگانیک می پردازیم.

حفاظت از خاک

یکی از مزایای اولیه کشاورزی ارگانیک تعهد آن به سلامت خاک است. با اجتناب از مصرف کودهای شیمیایی و آفت کش ها، کشاورزان ارگانیک از ترکیب طبیعی خاک محافظت می کنند، تنوع زیستی را ارتقا می دهند و میکروارگانیسم های ضروری برای محصولات غنی از مواد مغذی را حفظ می کنند. از غنی سازی سلامت خاک تا حفاظت از تنوع زیستی، مهمترین فواید کشاورزی ارگانیک است.

حفاظت از آب

فواید کشاورزی ارگانیک

شیوه های کشاورزی ارگانیک حفظ آب را در اولویت قرار می دهد. با استفاده از روش های آبیاری طبیعی، تناوب زراعی و مالچ پاشی، کشاورزان می توانند مصرف آب را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که از این منبع گرانبها به طور موثر و پایدار استفاده می شود.

دوستدار محیط زیست

کشاورزی ارگانیک به طور فعال تنوع زیستی و رفاه اکوسیستم ها را ارتقا می دهد. با اجتناب از مصرف مواد شیمیایی مضر، آلودگی را به حداقل می رساند و به حفظ حیات وحش کمک می کند و همزیستی هماهنگ بین کشاورزی و طبیعت را تضمین می کند.

حمایت از معیشت کشاورزان

یکی دیگر از فواید کشاورزی ارگانیک حمایت از کشاورزان سنتی است. کشاورزی ارگانیک با کاهش وابستگی کشاورزان به کودهای شیمیایی و آفت کش های گران قیمت، همراه است. با اتخاذ شیوه های ارگانیک، کشاورزان می توانند به طور بالقوه سود خود را افزایش دهند و ثبات اقتصادی خود را بهبود بخشند

تولید محصول ایمن تر

شاید از نظر ما مصرف کنندگان مهمترین فواید کشاورزی ارگانیک، مصرف غذای سالم است. محصولات ارگانیک عاری از بقایای مضر شیمیایی هستند. کشاورزی ارگانیک راهی ایده آل برای تولید مواد غذایی سالم و بدون آفت کش، مانند غلات و حبوبات است که روزانه در رژیم غذایی مصرف می کنیم.

کشاورزی ارگانیک و اصول آن را در مقالات فردین کشت بخوانید.

کاهش فرسایش خاک

فواید کشاورزی ارگانیک

از آنجایی که کشاورزی ارگانیک خاک سالم و قوی می سازد، فرسایش به طور طبیعی کاهش می یابد. وقتی خاک مملو از تنوع زیستی و پیوندهای تقویت شده باشد، فرسایش صورت نمی گیرد. با این حال، هنگامی که از کودهای شیمیایی مضر استفاده می شود، زمین اغلب فشرده یا خشک می شود و فرسایش خاک افزایش می یابد.

وقتی خاک از بین می رود، زمین تحت تأثیر قرار می گیرد و منابع غذایی برای انسان کاهش می یابد. علاوه بر این، کشاورزان ارگانیک خاک‌ورزی را در مزارع محدود می‌کنند و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند، زیرا خاک آنقدرها تجزیه نمی‌شود بنابراین جلوگیری از فرسایش خاک نیز از مهمترین فواید کشاورزی ارگانیک محسوب می شود.

کاهش آلودگی

کشاورزی ارگانیک خطر آلودگی آب های زیرزمینی را با استفاده از سیستم های مدیریت شده با توانایی حفظ بهتر مواد مغذی خاک کاهش می دهد. در برخی مناطق آلودگی آب در اثر فعالیت های کشاورزی یک مشکل واقعی است. بنابراین استفاده از شیوه های صحیح کشاورزی مانند کشاورزی ارگانیک اهمیت بسیاری دارد.

کاهش مصرف انرژی

کشاورزی ارگانیک با کاهش نیازهای شیمیایی کشاورزی، که نیاز به مقادیر زیادی سوخت فسیلی برای تولید دارد، استفاده از انرژی های تجدید ناپذیر را کاهش می دهد. این امر با کاهش انتشار کربن به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

سلامت کشاورزان و کارگران

از فواید کشاورزی ارگانیک می توان به کاهش خطر قرار گرفتن در معرض آفت کش ها برای کارگران اشاره کرد. سموم شیمیایی  باعث مشکلات سلامتی مانند تغییر وضعیت روانی، سردرد و سایر شرایط تنفسی شود. زنان باردار که در مزارع کار می کنند ناخواسته نوزادان متولد نشده خود را در معرض آفت کش های سمی قرار می دهند. کشاورزی ارگانیک از این مواد شیمیایی سمی استفاده نمی کند و در نتیجه این خطر بزرگ سلامتی را برای کارگران، خانواده ها و جوامع آنها از بین می برد.

مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

مزیت رشد گیاهان در خاک سالم با pH مناسب و وضعیت تغذیه ای به تقویت سیستم ایمنی گیاه کمک می کند. به این ترتیب گیاهان تولید شده در کشاورزی ارگانیک بدون استفاده از سموم دفع آفات و یا اصلاح ژنتیکی آنها مقاومت بالاتری در برابر آفات و بیماری های مختلف دارند.

فواید کشاورزی ارگانیک

۱۵ دلیلی که باعث برتری روغن چریش از سایر آفت کش ها می شود را در فردین کشت بخوانید.

کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی

 از نظر متخصصان بیماری های عفونی، مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها یکی از مشکلات پیش روی انسان است. پرورش حیوانات ارگانیک استفاده روتین از آنتی بیوتیک ها را ممنوع می کند و خطر مقاومت آنتی بیوتیکی را در انسان کاهش می دهد. این کار باعث ارتقای سلامت دام و کاهش انتشار باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از طریق غذا و محیط می شود. بنابراین کاهش نرخ مقاومت به آنتی بیوتیک ها نیز از فواید کشاورزی ارگانیک به شمار می رود.

به طور کلی، کشاورزی ارگانیک مزایای بی‌شماری را از نظر پایداری محیطی و سلامت انسان دارد که آن را به انتخابی ارجح برای بسیاری از مصرف‌کنندگان و کشاورزان تبدیل می‌کند.

نوشته های مشابه