مقالات تخصصی

آنچه در مورد سم پاشی هوایی باید بدانید

با توجه به توسعه کشاورزی در کشورمان و ضروت استفاده از تکنولوژی های نوین که سبب افزایش تولید می شود. در این مطلب به بررسی سم پاشی هوایی می پردازیم.

سم پاشی هوایی

در این نوع سم پاشی از هواپیما و هلی کوپتر برای پاشش سموم آفت کش استفاده می شود. در مناطقی که سطح کشت یک محصول خاص زیاد باشد احتمال رخ دادن همه گیری آفات و بیماری های گیاهی بیشتر است. ممکن است در این مناطق شیب زمین به گونه ای باشد که نتوان از تراکتور یا سایر وسایل برای سم پاشی استفاده کرد. در اینجا سم پاشی هوایی به کمک کشاورزان می آید. در این نوع سم پاشی قطر ذرات سم بسیار کوچک بوده و توسط نازل هایی مقدار سم به کاربرده کنترل می شود. علاوه بر این در هنگام سم پاشی سرعت پاشش سم نیز تنظیم شده و  سم پاشی به صورت یکنواخت انجام می شود.

سم پاشی هوایی

سم پاشی هوایی برای کنترل آفات، بیماری های گیاهی و لارو اغلب پشه و مگس ها استفاده می شود. زمانی که آفات به صورت طغیانی در یک منطقه حضور می یابند استفاده از این نوع سم پاشی به دلیل سرعت بالا و ایجاد پوشش وسیع و یکنواخت سبب کنترل موثر آفات می شوند.

بسیاری از سموم دفع آفات فقط در مراحل خاص آفت و رشد محصول موثر هستند. اگر کشاورز به موقع اقدام به کنترل نکند ممکن است این آفت کش ها موثر نشده و محصول از بین برود. با استفاده از سم پاشی هوایی خیلی سریعتر مناطق وسیع را می توان سم پاشی کرد. در یک ساعت، بیشتر از یک هکتار را می توان سم پاشی نمود. توانایی استفاده سریع آفت کش ها در زمان مطلوب، خود یک مزیت بزرگ برای سم پاشی هوایی است.

آیا هنگام سم پاشی هوایی لازم است منطقه را ترک کنیم؟

نه. هنگام سمپاشی هوایی نیازی به ترک منطقه نیست. وقتی که این کار توسط یک متخصص کنترل آفات که از دستورالعمل های مخصوص پیروی می کند، سمپاشی هوایی حداقل خطر برای افراد، حیوانات خانگی، حیوانات و محیط زیست دارد. اما محض احتیاط از در هنگام سم پاشی در منطقه حضور نداشته باشید و پس از آن گیاهان را لمس نکنید زیرا پوششی از مود شیمیایی روی گیاهان قرار گرفته است که ممکن است برای شما مضر باشد. در برخی موقع ممکن است کمی سوزش چشم داشته باشید.

مزایا

به کار بردن سم پاش هوایی یک روش اقتصادی برای استفاده به موقع از سموم دفع آفات است. در این نوع سم پاشی مناطق بزرگ و غالبا دورافتاده سریعا سم پاشی می شوند.

یکی از بارزترین مزایای کاربرد سم پاشی هوایی عدم متراکم نمودن خاک است. استفاده از تجهیزات زمینی در مزرعه مخصوصا زمانی که خاک مرطوب باشد، باعث فشرده شدن ذرات خاک می شود، فضای منافذ را کاهش می دهد و اکسیژن و حرکت آب را در داخل خاک و منطقه ریشه محدود می کند. گاهی خاک را مانند آجر سفت کرده و باعث کاهش بازده محصول می شود. بنابراین سم پاشی هوایی روشی مناسب برای کنترل به موقع آفات است.

استفاده از سم پاشی هوایی منجر به تولید محصول بیشتر می شود، زیرا قطر قطرات سم کم بوده و به راحتی روی هدف می نشیند. تیمار با دوز بالا برای محصول مزاحمت ایجاد نمی کند. این به نوبه خود منجر به استفاده کمتر از زمین برای تولید محصولات کشاورزی، حفظ اکوسیستم های مهم تالاب ها و جنگل ها و  حفظ زیستگاه گونه های در معرض خطر  انقراض می شود.

استفاده از این نوع سم پاشی باعث تراکم خاک نمی شود، بنابراین از رواناب جلوگیری می کند.

جابجایی تجهیزات زمینی در مزرعه نیز به طور حتم گاهی تا پنج درصد به محصول آسیب می رساند. این خسارت می تواند عملکرد محصول را بسیار بیشتر از هزینه یک برنامه هوایی کاهش دهد.

ارتفاع بالای سم پاشی می تواند به ایجاد اسپری یکنواخت تری کمک کند. همچنین در این سم پاش می توان کود خشک و دانه ای (گرانول) را یکنواخت تر از کاربرد زمینی اعمال کرد بنابراین پتانسیل عملکرد بالاتری را به همراه دارد.

هرچه تولیدکنندگان سریعتر مشکل آفت را کنترل کنند، سود بیشتر کسب می کنند. در این نوع سم پاشی زودتر آفت را کنترل می کنند و کشاورزان نیازی به اتلاف وقت خود (در انتظار خشک شدن خاک های مرطوب) ندارند.

فناوری های جدید

هواپیماهای امروزی از تجهیزات دقیق و پیشرفته کاربردی مانند GPS (سیستم های موقعیت یابی جهانی) ، GIS (سیستم های اطلاعات جغرافیایی)، سیستم های هواشناسی در زمان واقعی، دریچه های کنترل جریان با سرعت متغیر، شیرهای قطع و شناسایی سرعت و جهت باد استفاده می کنند.

استفاده از سموم دفع آفات و کود در اواخر فصل نیاز به صرف وقت بیشتری دارد. کشاورزان نیاز به استفاده از قارچ کش، کود، حشره کش و تنظیم کننده های رشد گیاه در مراحل دیررس محصول دارند. بنابراین استفاده از روشی که در کمترین زمان بیشترین بازده را داشته باشند یک امر مهم است.