عمومی

سامانه ضد تگرگ

سامانه ضد تگرگ

مهندسی کشاورزی با فناوری هایی در ارتباط است که باعث می شود امکان استفاده از ابزار جدید در کشاورزی فراهم شود و کشاورزی به جایگاه های جدیدی دست پیدا کند و حتی در زمینه های مختلف اقتصادی نیز به رشد و شکوفایی خوبی برسد. یکی از زمینه هایی که در مهندسی کشاورزی به آن توجه زیادی می شود حفاظت از محصولات در برابر عوامل نامساعد محیطی است. تگرگ یکی از مواردی است که باعث آسیب به محصولات می شود. سامانه های ضد تگرگ یکی از ابزار های پیشرفته در زمینه حفاظت از محصولات است. در ادامه سامانه ضد تگرگ و نحوه کار آن را بررسی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سامانه ضد تگرگ

این سامانه با استفاده از گاز مایع، بر اثر شلیک های پی درپی و با ایجاد ارتعاشات صوتی و حرارتی، سلول های هسته مرکزی مولکول تگرگ را در داخل ابر تگرگ زا شکسته و به باران تبدیل می کند؛ در واقع سامانه ضد بارش تگرگ این امکان را به وجود می آورد که قبل از بارش تگرگ و با پیش بینی وضع هوا و مشاهده عینی ابرها، با تبدیل تگرگ به باران، از خسارات احتمالی پیشگیری کند.

نکته اقتصادی قابل تأمل آن است که حتی اگر دستگاه طی 10 سال فقط یک بار عمل کند و موجب پیشگیری خسارت در محدوده پوششی خود شود، با کل هزینه های انجام گرفته برابری می کند. همچنین این دستگاه نه تنها هیچ گونه عوارض زیست محیطی ندارد، بلکه گاهی نیز حتی موجب افزایش مقدار و شدت باران می شود.

سامانه ضد تگرگ

دستگاه پیشرفته ضد تگرگ

اجزای سامانه ضد تگرگ

این دستگاه شامل مخزن انفجار، لوله پرتاب و هدایت، مخازن ذخیره گاز، لوازم کنترل فشار، سامانه ایجاد اشتعال، فرمان و تأمین انرژی اعم از باتری و تابلو خورشیدی است و کاربرد می تواند به صورت دستی و یا با ارسال پیامک از طریق تلفن همراه و قابلیت دریافت و پردازش داده های هواشناسی به روش GIS با این دستگاه کار کند.

نحوه کار دستگاه

سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری می باشد که یک موج فشاری مخصوص به نام «سالیتون» است ایجاد کرده و انرژی پر قدرت حاصله از انفجار بعد از عبور از گلوی بالای محفظه به سمت دهانه مخروطی شکل هدایت می شود و در این موقع در تمامی جهات به ارتعاش در می آید. سالیتون (موج فشاری) به عنوان یک پرتابه به سمت فضا و داخل ابرهای تندری با سرعت صوت شلیک و هدایت می شوند. این حرکت موجب ایجاد یک صدای سوت مانند شده که در بعضی شرایط آب و هوایی صدایی شبیه سوت بخار را ایجاد می کند. این صدا در نزدیکی سامانه به مدت 30 ثانیه قابل شنیدن می باشد.

امواج صوتی مذکور بعد از رسیدن به ابرها دارای پتانسیل تولید تگرگ باعث ایجاد پدیده لرزش «توربلانس » در آنها می شود. این فرایند ایجاد لرزش توسط امواج، موجب اختلال در بهم پیوستن طبیعی ذرات و کریستال های یخی در همان مراحل اولیه رشد و نمو و تشکیل ذرات تگرگ می شود و متعاقب آن بارش به صورت قطرات لطیف باران و یا برف خفیف ادامه می یابد.

عملکرد این سیستم ها بنا به ماهیت عملیاتی که دارند، نسبی بوده و بستگی به پتانسیل ابرها دارد و جهت حصول نتیجه مطلوب می بایستی سامانه حداقل چند دقیقه قبل از وارد شدن ابرهای تندری به ناحیه تحت پوشش فعال شود. این سامانه به فرایند تشکیل بارش ها نه چیزی را اضافه، نه چیزی را کم می کند و تنها کاری که انجام می دهد، ساختار بارش را در حین شکل گیری آنها به نحو سودمندی اصلاح می کند و هیچ نقشی در قطع بارش ها و یا شروع مجدد آنها ندارد.

برای مطالعه مقاله حسگرها در کشاورزی کلیک کنید.