عمومی

زرد شدن برگ گیاهان

زرد شدن برگ گیاهان

زرد شدن برگ گیاهان در فضای باز یا به اصطلاح کلروز، علامت ناشی از تولید ناکافی کلروفیل توسط شاخ و برگ است. این رنگدانه برای فتوسنتز ضروری است و به برگ ها رنگ سبز می دهد. دلایل متعددی وجود دارد که چرا کلروز رخ می دهد. زرد شدن برگ گیاهان می تواند در اثر آفات و بیماری ها ایجاد شود یا به سادگی می تواند نشانه ای از روند طبیعی پیری گیاه باشد. برای درک اینکه چه چیزی باعث زرد شدن برگ گیاهان در فضای باز می‌شود و اینکه آیا کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید، در ادامه مطلب با ما باشید تا بیشتر در این باره توضیح دهیم.

دلایل زرد شدن برگ گیاهان

1. کمبود نور

نور برای انجام فتوسنتز بسیار مهم است، بنابراین اگر گیاه به اندازه کافی نور خورشید دریافت نکند، برگ هایش پژمرده به نظر می رسند. قبل از کاشت گیاه در مورد نیاز نوری گیاه مورد نظر خود تحقیق کنید تا متوجه شوید که آیا به نور کامل نیاز دارد یا می تواند سایه جزئی را تحمل کند.

برای گیاهان گلدانی، تامین نیاز نوری می تواند به آسانی با انتقال گلدان به مکان آفتابی یا سایه امکان پذیر باشد. اگر درخت یا درختچه ای در مجاورت گیاه شما سایه می اندازد و باعث زرد شدن برگ گیاهان  شما می شود، بهتر است آن را هرس کنید. اگر هرس امکان پذیر نیست یا دیوار یا ساختمانی روی گیاه شما سایه انداخته است، ممکن است مجبور شوید آن را به مکانی آفتابی تر منتقل کنید.

۶ دلیل عمده زرد شدن برگ شمعدانی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

زرد شدن برگ گیاهان

2. کمبود آب

گاهی اوقات زرد شدن برگ گیاهان نشانه رایجی است که گیاه به آب نیاز دارد. برای زرد شدن برگ گیاهان نیازی به دوره های طولانی خشکی نیست، چند روز گرم که گیاه رطوبت بیشتری را از طریق برگ های خود از دست می دهد برای ظاهر شدن زردی برگ ها کافی است. گیاه را به آرامی و عمیق آبیاری کنید و در صورت لزوم تکرار کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب بماند.

3. آبیاری زیاد

آبیاری زیاد نیز می تواند دلیل زرد شدن برگ گیاهان باشد. خاک‌هایی که زهکشی ضعیفی دارند، مانند خاک‌های رسی، در هنگام بارندگی ممکن است به شدت غرقاب شوند و این امر باعث می‌شود اکسیژن موجود در خاک از بین برود. در این محیط ریشه های گیاه نمی تواند نفس بکشد یا بدتر از آن آسیب دیده یا فشرده می شود که همه اینها باعث زرد و قهوه ای شدن برگ ها و ساقه ها می شود.

قبل از کاشت بررسی کنید نقاطی که دارای زهکشی ضعیف هستند کاشت نکنید یا خاک را اصلاح کنید. یکی دیگر از گزینه برای کاهش این اثر، کاشت در  تخت های مرتفع است.

4. کمبود مواد مغذی

زرد شدن برگ گیاهان

نیتروژن اغلب اولین ماده مغذی است که هنگام زرد شدن برگ گیاهان به عنوان مقصر اصلی به ذهن خطور می کند، اما این تنها مورد نیست. زرد شدن برگ گیاهان می تواند نشان دهنده کمبود مواد مغذی دیگر مانند آهن، منگنز یا روی باشد.

در حالی که الگوی چگونگی پیشرفت زرد شدن شاخ و برگ می تواند سرنخ هایی بدهد که کدام ماده مغذی ممکن است کمبود داشته باشد، مطمئن ترین راه انجام آزمایش خاک است که اطلاعات دقیقی در مورد محتوای مواد مغذی خاک ارائه می دهد.

5. pH بالا خاک

زرد شدن برگ گیاهان می تواند ناشی از خاکی باشد که برای گیاه بیش از حد قلیایی است. خاک قلیایی به طور مستقیم با کمبود مواد مغذی مرتبط است. در خاکی با pH بالاتر از 7، آهن حلالیت کمتری دارد، بنابراین کمتر در دسترس گیاه قرار می گیرد. به همین دلیل است که گیاهانی که به آهن نیاز دارند مانند زغال اخته و آزالیا به خاک اسیدی نیاز دارند تا بتوانند آهن کافی را در آن جذب کنند.

زرد شدن برگ گیاهان

آزمایش خاک را با آزمایش pH ترکیب کنید. به این ترتیب می توانید مواد مغذی مورد نیاز را اضافه کنید و همزمان با افزودن گوگرد pH را کاهش دهید تا این مواد مغذی بیشتر در دسترس گیاهان قرار گیرد.

6. مصرف بیش از حد کود

اگر برگ ها سوخته به نظر می رسند، می تواند نشان دهنده این باشد که در مصرف کود زیاده روی کرده اید. آسیب می تواند به دو صورت رخ دهد: زمانی که نمک های محلول در کود، رطوبت را از ریشه می گیرند، یا زمانی که دانه های کود یا کود مایع روی برگ ها اسپری می شود سوختگی و زرد شدن برگ گیاهان رخ می دهد.

همه گیاهان به یک اندازه به سوختگی شاخ و برگ در اثر مصرف کود بیش از حد حساس نیستند و هوای گرم و خشک باعث افزایش این آسیب می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، در صورت استفاده از کودهای گرانوله، حتما بلافاصله پس از آن گیاهان را آبیاری کنید و هیچ دانه ای روی شاخ و برگ جمع نشود. یا از کود آلی کند رهش استفاده کنید که غلظت کمتری نسبت به کود معدنی دارد.

۴ دلیل اصلی زرد شدن ساقه ارکیده را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

7. سوختگی برگ ها در اثر آفت کش یا علف کش

هنگامی که سموم یا حشره کش ها را در دمای بالای 29 درجه سانتی گراد اسپری می کنید یا در رطوبت بالا یا در یک روز ابری سمپاشی می کنید، برگ ها به راحتی می سوزند. گیاهانی که تحت استرس خشکی، یخبندان، آفات یا بیماری ها قرار می گیرند و پس از آن اقدام به سم پاشی می کنید، احتمال زرد شدن برگ گیاهان و سوختگی در آنها بیشتر است. پس از وقوع آسیب، کار دیگری جز حذف قسمت های آسیب دیده گیاه نمی توان انجام داد.

گیاه سوزی را چگونه می توان تشخیص دارد؟ این مقاله ارزشمند را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

زرد شدن برگ گیاهان

صرف نظر از اینکه آفت‌کش‌های آلی یا معدنی مانند صابون‌های حشره‌کش را سمپاشی می‌کنید، روزی را انتخاب کنید که خشک، خنک و هوا صاف باشد. در این شرایط آفت‌کش‌ها به سرعت روی گیاه خشک می‌شوند و گیاهسوزی رخ نمی دهد. همین امر در مورد علف کش ها نیز صدق می کند.

چرا برگ های سوسن زرد می شوند؟ این مقاله کاربردی را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

8. بیماری های قارچی یا باکتریایی

بیماری فوزاریوم باعث زرد شدن برگ ها می شود و در نهایت با پیشرفت بیماری ممکن است گیاه از بین برود.

بلایت اولیه با لکه هایی شروع می شود که هاله زرد دارند که بعدا با هم ادغام می شوند. در گوجه‌فرنگی‌های مبتلا به پژمردگی فوزاریوم، برگ‌ها اغلب فقط در یک طرف گیاه یا یک طرف شاخه زرد می‌شوند. پس از شروع بیماری، کار دیگری جز حذف و از بین بردن گیاهان نمی توانید انجام دهید.

دلایل ایجاد کلروز در برگ های گوجه فرنگی را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

زرد شدن برگ گیاهان

 

برای جلوگیری از این بیماری ها و زرد شدن برگ گیاهان، ارقام مقاوم را انتخاب کنید و بهداشت باغ و پاکسازی کامل پاییزی را انجام دهید، زیرا پاتوژن ها سال ها در خاک زمستان گذرانی می کنند.

9. آفات

سفید بالک ها و کنه های گیاهی اغلب باعث زرد شدن برگ گیاهان می شوند. این آفات لزوما گیاهان را از بین نمی برند، اما مهم است که باغ خود را تحت نظر داشته باشید تا بتوانید هجوم آفات را زود تشخیص دهید و اقدامات کنترلی مناسب را قبل از انتشار آفت در کل باغ انجام دهید.

زرد شدن برگ گیاهان

10. پیری طبیعی

زرد شدن برگ گیاهان و ریزش آن، به ویژه برگ های مسن تر در قسمت پایینی گیاه، به سادگی بخشی از روند پیری شاخ و برگ است. همه اینها به فراوانی و تعداد برگ ها بستگی دارد، اما وجود چند برگ زرد گهگاهی در یک گیاه بالغ جای نگرانی ندارد.

شما عزیزان می توانید تغییر رنگ برگ ها، دلایل و راهکار رفع آنها را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.