عمومی

6 دلیل عمده زرد شدن برگ شمعدانی

زرد شدن برگ شمعدانی

شمعدانی یکی از زیباترین گیاهانی است که در اکثر مناطق به خوبی رشد می کند. این گیاه زیبا مقاوم به خشکی است اما برخی عوامل موجب زرد شدن برگ شمعدانی می شود. در زیر اصلی ترین دلایل زرد شدن برگ شمعدانی را بررسی می کنیم. امیدواریم با رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم گیاهانی شاداب و پرگل داشته باشید و از زیبایی خیره کننده این گیاه لذت ببرید.

عمده ترین دلایل زرد شدن برگ شمعدانی

آبیاری بیش از حد

زرد شدن برگ شمعدانی گاهی اوقات نشانه آب زیاد است. شمعدانی ها به خوبی با شرایط خشک سازگار هستند و فقط زمانی نیاز به آبیاری دارند که 2.5 سانتی متری بالای خاک خشک باشد. برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، حتماً شمعدانی را در خاک باغچه با زهکشی خوب یا در گلدانی با سوراخ های زهکشی بزرگ بکارید.

از آنجایی که شمعدانی ها به خشکی مقاوم هستند، احتمال زرد شدن برگ شمعدانی در اثر کمبود آب کم است. این نوع زرد شدن معمولا فقط در دوره های خشکی طولانی رخ می دهد. در گیاهانی که با کمبود آب مواجه هستند، ابتدا لبه ها و نوک برگ ها زرد می شوند. به جای اینکه منتظر بمانید تا این اتفاق بیفتد، زمانی که 2.5 سانتی متری بالای خاک خشک شد، آبیاری کنید. گیاه را به آرامی و عمیق آبیاری کنید تا آب به تمام قسمت های ریشه برسد.

تمام نکات لازم برای پرورش شمعدانی را می توانید با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

کمبود نور خورشید

زرد شدن برگ شمعدانی

اکثر گونه های شمعدانی به نور کامل تا نیمه سایه نیاز دارند. در آب و هوای گرم، آفتاب کامل در صبح و نیمه سایه در بعد از ظهر بهترین شرایط نوری را برای این گیاه فراهم می کند. در مکانی با سایه زیاد، برگها زرد می شوند. اگر نمی توانید گیاه را به مکان آفتابی تر منتقل کنید، گیاهان اطراف را هرس کنید تا نور بیشتری به شمعدانی برسد.

هوای سرد

شمعدانی های معمولا چند ساله هستند و با نزدیک شدن پاییز به خواب می روند، برگ هایشان زرد می شود که بخشی از چرخه زندگی طبیعی آنهاست. در بهار، پس از رشد جدید، سرمای دیررس نیز می تواند باعث تغییر رنگ برگ ها و زرد شدن برگ شمعدانی در هوای طولانی خنک و مرطوب شود.

با گرمتر شدن هوا، برگ های زرد به زودی با شاخ و برگ های سالم جدید جایگزین می شوند پس نگران زرد شدن برگ شمعدانی در اثر سرما نباشید و اجازه دهید گیاه با شرایط محیطی سازگار شود.

کمبود مواد مغذی

شمعدانی ها تغذیه کننده سنگینی نیستند مگر زمانی که در خاک ضعیف کاشته شوند. یک بار در سال در ابتدای فصل رشد در بهار از کودهای آهسته رهش متعادل استفاده کنید. زرد شدن برگ شمعدانی ممکن است به کمبود ریز مغذی ها اشاره کند، در درجه اول منیزیم که نقش مهمی در فتوسنتز بازی می کند و مسئول رنگدانه سبز برگ ها است. کمبود این عنصر باعث زرد شدن برگ شمعدانی می شود.

زرد شدن برگ شمعدانی

سایر ریزمغذی هایی که کمبود آنهامی توانند باعث زرد شدن برگ ها شوند عبارتند از گوگرد، روی و آهن. یک کود متعادل حاوی منیزیم استفاده کنید. اگر شاخ و برگ ها تغییر رنگ دادند، قبل از افزودن فرم غلیظ تری از منیزیم، یک آزمایش خاک دقیق انجام دهید تا بدانید دقیقا خاک چه کمبودی دارد.

بذر شمعدانی F1 آلمانی میکس 4 رنگ را می توانید از فردین کشت خریداری کنید.

بیماری ها

برگ های زرد می تواند نشانه بیماری باکتریایی باشد. به دنبال نقاط فرورفته آبدار روی برگ ها باشید، قطر این نقاط عمدتا کمتر از نیم سانتی متر است که بعدا گسترش یافته و نواحی زرد رنگ به V شکل تبدیل می شوند. با پیشرفت بیماری، تمام برگ های یک شاخه پژمرده، زرد شده و می ریزند. در مرحله پیشرفته، ساقه ها قهوه ای یا سیاه می شوند.

این بیماری اغلب در هوای گرم و مرطوب یا زمانی که شاخ و برگ برای مدت طولانی مرطوب می ماند به دلیل گردش ناکافی هوا رخ می دهد. سوختگی باکتریایی بسیار عفونی است و تا یک سال در بقایای گیاهی در خاک باقی می ماند. کل گیاه آلوده را بردارید و آن را در سطل زباله بیندازید.

زرد شدن برگ شمعدانی

پژمردگی باکتریایی یکی دیگر از مشکلات جدی است که باعث پژمردگی و زرد شدن برگ شمعدانی می شود. برخلاف سوختگی باکتریایی، برگها هیچ لکه ای نشان نمی دهند. پژمرده شدن و زرد شدن برگها در هوای گرم بیشتر مشهود است. برای کنترل این بیماری به سرعت از شر هر گونه گیاه آلوده خلاص شوید، زیرا پژمردگی باکتریایی نه تنها بر شمعدانی بلکه بر گیاهان زینتی و سبزیجات نیز تأثیر می گذارد.

آسیب علف کش

زرد شدن برگ شمعدانی می تواند نشانه آسیب علف کش ها باشد. از طریق اسپری بیش از حد تصادفی یا در اثر انحراف یا باد بردگی علف کش ها رخ می دهد. اگر به اسپری مشکوک هستید که باعث زرد شدن برگ ها می شود، خاک را کاملا آبیاری کنید تا علف کش شسته شود. این کار به جلوگیری از جذب مقداری که باعث مرگ گیاه می شود، جلوگیری می کند.