آموزش کاشت و پرورش

روشی آسان برای تکثیر آلوئه ورا

تکثیر آلوئه ورا

روش های مختلفی برای تکثیر گیاه آپارتمانی آلوئه ورا وجود دارد. می تواند از طریق پاچوش های کوچکی که در اطراف گلدان آلوئه ورا شد می کند برای تکثیر آن استفاده کنید. تکثیر از طریق پاجوش ها و جوانه های کوچک ساده ترین روشی است که بیشترین میزان موفقیت را دارد. اگر سعی کنید آلوئه ورا را از قلمه ای که در آب قرار داده اید تکثیر کنید، به احتمال زیاد قبل از رشد ریشه پوسیده می شود و شانس ریشه زایی قلمه در خاک گلدان زیاد نیست.

تکثیر آلوئه ورا

پرورش آلوئه ورا از بذر فرآیندی طولانی و پیچیده است و بسیار کند رشد می کند، در حالی که تکثیر با پاجوش ها بسیار ساده و سریع تر است. همچنین، بذرها به هشت تا ده ساعت نور خورشید برای جوانه زدن نیاز دارند، که در اکثر خانه ها به سختی می توان آن را به طور طبیعی تامین کرد، بنابراین باید چراغ های رشد را تنظیم کنید. البته تمامی بذرهای آلوئه ورا هم جوانه نمی زنند، زیرا آلوئه ورا به راحتی با سایر گونه های آلوئه گرده افشانی نمی کند.

با این حال، تکثیر آلوئه ورا از قلمه یا پاجوش های یک گیاه مادر سالم نسبتاً ساده است و  نتیجه بهتری می دهد.

نکته: از مخلوط ساکولنت استفاده کنید.

استفاده از مخلوط گلدانی ساکولنت بهترین کار است. خاصیت زهکشی و نگهداری آب بسیار بهتری نسبت به مخلوط گلدانی معمولی دارد و به طور خاص برای گیاهانی مانند آلوئه ورا فرموله شده است.

آنچه شما برای تکثیر آلوئه ورا نیاز دارید

چاقوی تیز، مخلوط گلدان ساکولنت و گلدان هایی به قطر 10 سانتی متری

 

تکثیر

برش پاجوش ها

هنگامی که گیاه آلوئه بالغ می شود، پاجوش ها در اطراف پایه مادری خود رشد می کنند. در نهایت آنقدر بزرگ می شوند که گیاه از گلدان خود فراتر می رود و جا نمی شود. با این حال، برای تکثیر آلوئه ورا، لازم نیست آنقدر صبر کنید. وقتی پاجوش  ها چند سانتی متری شدند آماده برش هستند.

گیاه را با تمام ریشه هایش از گلدان خارج کنید. این کار بهتر است با کج کردن گلدان و نگه داشتن گیاه اصلی در پایه و در حالی که با دقت آن را بیرون بیاورید انجام شود. دقت کنید که هیچ نیرویی اعمال نکنید.

اگر گیاه به راحتی بیرون نمی‌آید به این معنی است که سیستم ریشه تمام گلدان را پر کرده و به کناره‌ها چسبیده است، یک چاقو بردارید و تیغه را دور خاک و تا جایی که ممکن است کناره‌های گلدان را شل کنید. هدف این است که کل گیاه را با ریشه هایش و همچنین پاجوش ها و ریشه های آنها دست نخورده بیرون بیاوریم.

پس از اینکه توانستید گیاه را از گلدان خارج کنید، پاجوش ها را از گیاه مادر جدا کنید. در حالت ایده‌آل، همه پاجوش ها ریشه‌های مخصوص به خود را خواهند داشت، اما برخی از آنها ممکن است نداشته باشند. آنهایی که ریشه ندارند، میزان بقای کمتری دارند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

نقاطی را که پاجوش ها به گیاه مادری چسبیده اند پیدا کنید و با یک چاقوی تیز تمام آنها را جدا کنید. مراقب باشید که به ریشه ها آسیب نرسانید. اگر ریشه های پاجوش با ریشه های گیاه مادری در هم پیچیده است، آنها را به آرامی از هم جدا کنید. ریشه ها و برگ ها را بررسی کنید و ریشه های قهوه ای یا برگ های خشک شده را با چاقوی تیز ببرید.

زمانی که پاجوش ها فاقد ریشه هستند، روی یک تکه مقوا یا روزنامه در مکانی تاریک، خنک و خشک به مدت 24 ساعت قرار دهید. صبر کنید تا جایی که آنها از گیاه مادری جدا شده اند، پینه محافظ ایجاد کند و دیگر خیس به نظر نرسد. سپس آنها را به شکل زیر در گلدان قرار دهید تا شانس زنده ماندن و سبز شدن آنها افزایش یابد.

 

کاشت آلوئه ورا

 

پس از سپری شدن این مدت پاجوش ها را به گلدان های جدیدی به قطر حدود 10 سانتی متر انتقال دهید. گلدان ها را با مخلوط گلدانی ساکولنت پر کنید. با استفاده از انگشت اشاره یا یک سوراخ کوچک در مرکز خاک که به اندازه کافی بزرگ و عمیق باشد، ایجاد کنید تا پاجوش ها را با ریشه هایش نگه دارید. پاجوش ها را در داخل سوراخ قرار دهید تا پایه گیاه بالاتر از خط خاک باشد. خاک گلدان بیشتری اضافه کنید تا گلدان پر شود.

به آرامی خاک را فشار دهید تا فشرده شود. خاک باید ظرف را تا حدود 2 سانتی متر زیر لبه پر کند. این کار باعث می شود که گیاه جدید محکم در خاک بنشیند و هنگام آبیاری، گیاه جابجا نشود.

گلدان اصلی را با آب گرم و صابون کاملاً بشویید و گیاه مادر را با مخلوط گلدانی ساکولنت تازه بکارید.

مراقبت از آلوئه ورا تکثیر شده

در چند روز اول، گیاهان جدید نیاز به آبیاری عمیق دارند، اما بعدا فقط زمانی که خاک کاملاً خشک شد دوباره آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد، اغلب از استقرار گیاهان جلوگیری می کند و منجر به پوسیدگی ریشه می شود.

هنگامی که رشد جدیدی را مشاهده کردید، که ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد، خواهید فهمید که تکثیر آلوئه ورا شما موفقیت آمیز بوده است. در این مدت گیاهان را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. پس از استقرار گیاهان، به آب و کود بسیار کمی نیاز دارند.