آموزش کاشت و پرورش

کاشت درخت فندق

فندق

ميوه فندق به عنوان يك منبع غذايي با ارزش شناخته مي شود. اين گياه در اروپا و آسياي ميانه، ترجيحاً در مناطقي كه داراي زمستان هاي با آب و هوايي معتدل و مرطوب و تابستان هاي خنك هستند به صورت بومي رشد مي كند.

نیازهای محیطی درخت فندق

اقليم

با آنكه فندق در آب و هواي متفاوت سازش نسبتا مطلوبي نشان داده است با اين حال، كشت وسيع آن از نظر اقتصادي مستلزم انتخاب ارقام مناسب براي هر منطقه و رعايت دقيق تغييرات و كيفيت جوي، به خصوص دما، سرما و بارندگي مي باشد .

خاک

درخت فندق از جمله درخت هايي است كه عموما با هر خاكي سازش دارد، اما براي رشد بهتر و توليد ميوه بيشتر نياز به خاكي دارد كه نيمه عميق تا عميق ( بيش از 50 سانتيمتر) باشد و قدرت جذب آب بيشتري داشته باشد.

خاك هاي رسوبي، رسي شني و رسوبي شني يا خاک هايي كه به اندازه كافي رس داشته باشند.

خاك هاي سبك، يعني شني رسي كه قابليت نفوذ آب در آنها به خوبي مشخص باشد.

چون ريشه درخت فندق به خفگي در خاک حساسيت دارد، لذا كاشت آن در اراضي مرطوب، فشرده، رسي، سنگين و غير قابل نفوذ، يا درخاک هايي كه پس از بارندگي آب خيز باشند توصيه نمي شود. با آنكه ميزان آهك فعال در خاک چندان ربطي با pH ندارد و درخت فندق سازگاري نسبي با ميزان آن دارد.

آب

درخت فندق به مقدار آبي نياز دارد كه بايد با بارندگي هاي فصلي 1000 ميلي متر يا بالاتر در سال و يا پراكنش مناسب، يا به همين ميزان با آبياري هاي دستي و كمكي تامين شود. بر عكس، هنگام برداشت محصول(شهريور تا مهر) نيازي به بارندگي ندارد تا ميوه آن قابل برداشت شود.

شيب

در شيب هاي جنوبي گلدهي سريعتر اتفاق مي افتد اما خطر سرمازدگي بهاره را افزايش مي دهد.

نور

درختان ميوه براي رسيدن به حداكثر رشد، و توليد بيشترين و مرغوبترين محصول، نياز به دريافت نور كافي دارند. هنگام كاشت، بين درختان مجاور فواصل بخصوصي، كه براي درختان مختلف است و به اندازه آنها در حداكثر رشد بستگي دارد، رعايت شود.

گرده افشاني

فندق گياهي است تك پايه بوده و گرده افشاني آن توسط باد صورت مي گيرد. درختچه اي است كه در زمستان شكوفه مي دهد. گلهاي نر در شاتون هايي كه بر روي گره هاي شاخه هاي يكساله تشكيل مي شوند توليد مي گردد. گل هاي ماده بصورت خوشه بوده و در سه محل تشكيل مي شوندكه نسبت تشكيل اين خوشه ها در هر نقطه با رقم فرق مي كند.

گرده هاي گل نر فندق موقعي منتشر مي شوند كه در مسير بادهاي غالب زمستانه قرار بگيرند. به همين دليل است كه بايد ارقام تلقيح كننده هر چه نزديكتر به درختان اصلي در مسير جريان باد كاشته شوند، به هر ترتيب درختان فرعي نبايد دورتر از 25 تا 30 متر از درختان اصلي فاصله داشته باشند.

کاشت درخت فندق

تهيه گودال

گودال ها بايستي قبلا آماده شده باشند. زمان گوده برداري با زمان درختكاري در ارتباط است ، بدين معني كه اگر موقع كاشت نهال در اواخر پاييز است چاله ها بايستي در تابستان واگر موقع كاشت نهال در زمستان است چاله ها بايستي در پاييز حفر شده باشند.

ابعاد گودال بستگي به نوع خاک و اندازه ريشه دارد، ابعاد گودال بايستي به نحوي باشد كه ريشه ها در موقع كاشت با ديواره تماس پيدا نكنند درخاكهاي مرغوب گودال مي بايستي فضايي بين 60 – 30 سانتيمتر بيشتر از نوک ريشه ها داشته باشد واين فضا براي خاك هاي نا مرغوب مي بايستي بيشتر مد نظر قرار گيرد.

معمولا قطر چاله ها بين 30 تا 50 سانتي متر خواهد شد .در صورتيكه از مته پشت تراكتوري استفاده شود، قطر چاله حدود35 سانتي متر خواهد بود عمق چاله بستگي به عمق پراكنش ريشه هاي درخت دارد در عمل معمولا عمق40 تا 50 سانتي متري مناسب مي باشد.

نهال فندق

برای خرید نهال فندق دوساله کلیک کنید.

زمان كاشت

موعد كاشت فندق پس از سپري شدن فصل يخبندان در اواخر زمستان تا اوايل بهار مي باشد.

نحوه كشت

قبل از كاشت، ريشه نهال ها در محلول آب، خاک و كود حيواني فرو برده مي شود، اين كار در ميزان گيرايي نهال هاي جوان بسيار موثر است. نهال هاي تيمار شده به نحوي در چاله قرار داده مي شوند كه طوقه نهال ها دربالاتر از سطح خاک قرار گيرد.

پر كردن گوال کاشت فندق

پس از انجام هرس ريشه ها (آرايش ريشه)، نهال ها در وسط چاله هاي كاشت قرار گرفته و خاكي كه قبلا آماده گرديده است به آرامي در اطراف ريشه نهال ريخته شده و كوبيده مي شود تا محفظه هاي هوا در حفره هاي داخل ريشه باقي نماند.

مالچ دهی

به منظور حفظ رطوبت خاک از موادي مثل كاه و كلش، مواد پلاستيكي، بقاياي گياهي، مالچ نفتي و … بعنوان مالچ مي توان استفاده كرد.