عمومی

اسیدیته مناسب خاک برای بلوبری

خاک مناسب بلوبری

اگر بوته بلوبری که کاشته اید به خوبی رشد نمی کند. بهتر است یکبار دیگر نیازهای این گیاه را بررسی کنید. یکی از مهمترین مواردی که باید در پرورش بلوبری مد نظر داشته باشید خاک است. خاک مناسب بلوبری، خاکی است که اسیدیته مناسبی داشته و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را فراهم کند. در ادامه در مورد آماده سازی مناسب خاک مناسب بلوبری و چگونگی کاهش pH خاک بیشتر توضیح می دهیم.

خاک مناسب بلوبری

در بیشتر مواد مقصر اصلی رشد نامناسب بلوبری، خاک است. اگر pH خاک خیلی بالا باشد، بوته بلوبری رشد خوبی نخواهد داشت. انجام اقداماتی برای آزمایش خاک و اسیدیته آن، به اصلاح خاک کمک فراوان کرده و باعث محصول دهید بیشتر می شود.

صفر تا صد کاشت بذر بلوبری را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

تست سطح  pHخاک

صرف نظر از اینکه آیا در حال کاشت یک نهال بلوبری جدید هستید یا قصد دارید بوته های قبلی خود را تقویت کرده وو محصول خوبی برداشت کنید، فراهم کردن خاک مناسب بلوبری و انجام آزمایش خاک امری ضروری در پرورش این گیاه جذاب با میوه های پرخاصیت است. آزمایش خاک به شما این امکان را می دهد که ببینید خاک برای رشد بلوبری مناسب است یا نه؟

خاک مناسب بلوبری

سطح pH مناسب خاک برای رشد بلوبری بین 4 تا 5 است. اگر اسیدیته خاک بالاتر از این است، باید اقداماتی را برای کاهش pH خاک انجام دهید. برای سنجش اسیدته می توانید از یک کاغذ pH متر استفاده کنید. هر چند این کاغذها چندان دقیق نیستند اما اطلاعات اولیه خوبی درباره اسیدته خاک به شما می دهند. اگر در سطح وسیعی اقدام به کاشت بلوبری کرده اید بهتر است قبل از کاشت به فکر تهیه خاک مناسب بلوبری باشید. زیرا اصلاح خاک بعد از کاشت سخت تر است و ممکن است گیاه نیز دچار تنش شده و به خوبی رشد نکند.

کاشت بلوبری در گلدان را با مطالعه این مقاله فردین کشت بیاموزید.

آماده سازی خاک مناسب بلوبری

اگر pH خاک خیلی بالاست، باید آن را کاهش دهید. بهترین راه برای انجام این کار اضافه کردن گوگرد گرانول به خاک است. حدود 1 پوند (0.50 کیلوگرم) گوگرد در هر پنجاه فوت (15 متر) pH را یک درجه کاهش می دهد. اگر می توانید، سه ماه قبل از برنامه ریزی برای کاشت، گوگرد را به خاک اضافه کنید. این کار باعث می شود که گوگرد بهتر با خاک مخلوط شود.

همچنین می توانید از پیت اسیدی یا تفاله قهوه استفاده شده به عنوان یک روش ارگانیک برای اسیدی کردن خاک استفاده کنید. در 4-6 اینچ (10-15 سانتی متر) ذغال سنگ نارس یا قهوه آسیاب شده در خاک بریزید.

خاک مناسب بلوبری

روش دیگر برای فراهم کردن خاک مناسب بلوبری، اضافه کردن پیت اسفاگنوم در اطراف پایه گیاه بلوبری حدود یک بار در سال است. از تفاله قهوه استفاده شده نیز می توان استفاده کرد.

 

روش دیگر برای کاهش pH خاک این است که مطمئن شوید که گیاه خود را با کود اسیدی کوددهی می کنید. کودهای حاوی نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم یا اوره که با گوگرد ترکیب شده اند، کودهایی با اسید بالا هستند.

یک راه حل سریع برای زمانی که pH خاک خیلی بالا است، استفاده از سرکه رقیق شده است. از 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه در هر گالن آب استفاده کنید و یک بار در هفته بلوبری را با آن آبیاری کنید. این کار یک راه حل سریع است، اما راه حل طولانی مدت نیست و نباید به عنوان یک راه طولانی مدت برای کاهش pH خاک استفاده کرد.

خاک مناسب بلوبری

با گیاه بلوبری و خواص آن در مقاله فردین کشت آشنا شوید.