عمومی

تهیه کمپوست ارگانیک در خانه

تهیه کمپوست ارگانیک در خانه

همه ما ضایعات غذایی تولید می کنیم، پس چرا آن را به چیزی تبدیل نکنید که می توانید از آن برای باغ خود استفاده کنید؟  افزودن مواد آلی به خاک مهمترین کاری است که می توانید هنگام رشد گیاهان انجام دهید، صرف نظر از اندازه زمینی که دارید. کمپوست، مواد مغذی را برای تغذیه گیاهان فراهم می کند، به حفظ آب کمک می کند و خاک را بارور کار می کند. تمام مواد باقی مانده از آشپزخانه و باغ شما می تواند به منبع حیات محصولات سال آینده تبدیل شود. تهیه کمپوست ارگانیک در خانه شما در بهترین حالت به معنی بازیافت است!

تهیه کمپوست ارگانیک خانگی

کمپوست ساختار خاک را بهبود می بخشد و به خاک های شنی کمک می کند تا رطوبت را حفظ کرده و خاک های سنگین بهتر تخلیه شوند. کمپوست همچنین تعداد باکتری ها و قارچ های مفید را در خاک افزایش می دهد. همه اینها باعث می شود گیاهان بتوانند مواد مغذی موجود در خاک را راحت تر جذب کنند و به آنها اجازه می دهد بهتر و سالم تر رشد کنند.

کمپوست باغی از ترکیبی از مواد گیاهی “سبز” مانند برگ ها، ساقه های سبز نرم و بریده های چمن و مواد “قهوه ای” مانند ساقه های چوبی، مقوا و کاغذ مچاله شده ساخته می شود.

مواد قهوه ای برای فرآیند کمپوست بسیار مهم است. بدون آن، قلمه های نرم سبز سبز تمایل به جمع شدن به شکل یک لجن لزج و بدون هوا دارند. از آنجا که مواد قهوه ای آهسته تر تجزیه می شوند و ساختار خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند، به ورود هوا به داخل توده کمک می کنند و اکسیژن حیاتی را برای کرم ها، باکتری ها و سایر ارگانیسم های خاک که کار تجزیه واقعی را انجام می دهند، تأمین می کند.

هنگام افزودن مواد به توده کمپوست، به دنبال ترکیب 50/50 مواد قهوه ای و سبز باشید.

کمپوست ارگانیک چیست؟

کمپوست هایی که به عنوان ارگانیک تأیید شده اند باید در مورد میزان مواد شیمیایی ساخته شده توسط انسان دارای قوانین سختگیرانه باشند، در حالی که کمپوست های غیر ارگانیک چنین محدودیتی ندارند. اگرچه کمپوست خانگی به احتمال زیاد حاوی برخی از مواد شیمیایی، مانند بقایای کودها یا آفت کش ها است، اما ساختن کمپوست در خانه به شما این امکان را می دهد تا آنچه را که در آن قرار داده اید کنترل کنید. همچنین به شما این امکان را می دهد که تا حد ممکن کمپوست ارگانیکی داشته باشید.

شما می توانید مطلب نقش ورمی کمپوست در خاک و چگونه چای کمپوست درست کنیم؟ را در سایت فردین کشت مطالعه کنید.

سطل های کمپوست و توده های کمپوست

ساده ترین نسخه از یک توده کمپوست دقیقاً همان مواد گیاهی روی یک توده انباشته شده و برای تجزیه باقی مانده است. با این حال، داشتن یک ساختار برای توده کمپوست، نظم دادن به چیزها را آسان تر می کند. می توانید از پالت چوبی برای ساخت چارچوبی برای توده کمپوست خود استفاده کنید.

متداول ترین روش برای تهیه کمپوست ارگانیک یک سیستم سطل باز است. جعبه ها نباید بزرگ باشند. هر قسمت می تواند به اندازه 50 سانتیمتر در 50 سانتیمتر در 1 متر ارتفاع داشته باشد (در کل 1.5 متر در 50 سانتیمتر در 1 متر ارتفاع دارد) که برای اکثر باغهای کوچک مناسب است. موادی که برای ساختن سطل کمپوست از آن استفاده می کنید به شما بستگی دارد.

 

تهیه کمپوست ارگانیک با جعبه های چوبی

 

اگر فضا برای یک توده بزرگ کمپوست ندارید، می توانید یک سطل کمپوست بخرید که به همان خوبی کار می کند، اگرچه ممکن است تجزیه کمپوست در این سطل ها زمان بیشتری ببرد.

در حالت ایده آل، توده یا سطل زباله خود را مستقیماً روی خاک قرار دهید تا باکتری ها و کرم های خاک بتوانند وارد کمپوست شوند. اگر این امکان پذیر نیست و شما باید آن را روی یک سطح سخت قرار دهید، یک بیل خاک همراه با مواد گیاهی اضافه کنید تا فرآیند کمپوست سازی انجام شود.

باکتری ها و قارچ هایی که مواد گیاهی را به کمپوست تجزیه می کنند، دمای ثابت و محیطی را که خیلی گرم، خشک یا مرطوب نیست ترجیح می دهند. توده یا سطل کمپوست خود را در نقطه ای سایه دار قرار دهید و روی توده های باز را با یک ورقه پلاستیک سیاه و سفید بپوشانید تا از  نفوذ باران جلوگیری شود.

طرز تهیه کمپوست ارگانیک در خانه

وقتی از خود می پرسید “چگونه می توانم کمپوست ارگانیک تهیه کنم؟”، اولین چیزی که باید بدانید این است که چه چیزی را می توان و نمی توان کمپوست کرد. در اینجا چند نکته وجود دارد:

چه چیزی را باید کمپوست کنیم:

کمپوست ارگانیک

ساقه گیاه نرم سبز

برگ ها

بریده های چمن

مقوا و کاغذ

ساقه های چوبی خرد شده (خرد کردن باعث می شود آنها سریعتر تجزیه شوند)

علفهای هرز یکساله

پوست سبزیجات

چه چیزی نباید کمپوست شود:

غذای پخته، محصولات لبنی یا گوشت (این می تواند موش ها را جذب کند)

گیاهان بیمار

برگهای پاییزی، اینها مدت زیادی طول می کشد تا در یک توده کمپوست تجزیه شوند.

علفهای هرز چند ساله مانند قاصدک. همه اینها می توانند از تکه های ریشه کوچک دوباره رشد کنند. توده های کمپوست خانگی به حدی داغ نمی شوند که این علف های هرز را از بین ببرند.

در صورت امکان حداقل یکبار کمپوست خود را بچرخانید. این عمل به هوادهی کمپوست کمک می کند و اجازه می دهد تا سریعتر تجزیه شود. هوادهی سطل های کمپوست به آسانی مانند کپه های کمپوست نیست، به همین دلیل است که کمپوست در این سطل ها کندتر تجزیه می شود.

هنگام چرخاندن کمپوست در اوایل بهار مراقب باشید ، زیرا جوجه تیغی و دیگر حیات وحش هنوز در خواب زمستانی هستند.

 

تهیه کمپوست ارگانیک در خانه خود به شما اجازه می دهد مواد گیاهی قدیمی و دور ریخته شده را به چیزی تبدیل کنید که خاک شما آن را دوست خواهد داشت.

نوشته های مشابه

0 دیدگاه در “تهیه کمپوست ارگانیک در خانه

  1. سلام درتهیه چای کمپوست به جای ملاس چغندر از شیره انگور و خرما هم میشه استفاده کرد و اضافه کردن مقداری سولفات اهن سولفات روی سولفات منگنز سولفات پتاسیم سولفات امونیوم میتواند دراین ترکیب تبدیل شود به یک ماده الی که کود فوق العاده عالی ساخته میشود وبرای هر هکتار میتوانید از 100الی 500لیتر تو هکتار پس از 48ساعت هوادهی بهترین ماده الی که فکرشو بکنید ساخته میشه من الان استفاده میکنم خیلی خوبه