آموزش کاشت و پرورش

9 بستر مناسب برای رشد ارکیده

بستر رشد ارکیده

افرادی که تازه به کاشت ارکیده می پردازند به زودی متوجه می شوند که نمی توانند ارکیده ها را در خاک گلدان معمولی پرورش دهند، زیرا این بسترها خیلی متراکم هستند و به اندازه کافی زهکشی نمی‌کند. برای پیدا کردن بستر مناسب برای پرورش این گیاه، در این مقاله قصد داریم تا شما را با بستر رشد ارکیده آشنا کنیم.

بستر مناسب برای ارکیده

ارکیده ها گیاهانی هستند که در آفتاب کامل و رطوبت بالا به خوبی رشد می کنند. در واقع این گیاهان به بستر رشدی نیاز دارند که زهکشی بسیار بالایی داشته باشد و هوا به خوبی به ریشه های آنها برسد. پس خاک معمولی و یا خاک گلدان که برای پرورش بسیاری از گیاهان گلدانی مناسب است برای رشد ارکیده خوب نیست و شما نیاز به بستر رشد ارکیده دارید.

بسیاری از ارکیده‌ها می‌توانند در بستر رشد یک‌جزئی رشد کنند و برخی از گونه‌ها فقط مواد خاصی را برای رشد ترجیح می‌دهند. شما می توانید ترکیب مناسب ارکیده خود را درست کنید، اما ابتدا باید با نیازهای گیاه خود آشنا شوید. ارکیده ها معمولا در ترکیبی از پرلیت، ورمیکولیت، خزه اسفاگنوم و پوست خرد شده درختان رشد می کنند. ممکن است برای سالم نگه داشتن ارکیده بر اساس نوع خاص آن، مواد تشکیل دهنده بیشتری لازم باشد. بسیاری از مخلوط‌های پرورش ارکیده با کیفیت بالا، بسته به نوع محیطی که در آن گنجانده شده است، مزایای مختلفی دارند.

چگونه در گلدان ارکیده بکاریم؟ این مقاله کامل و جامع را همراه با معرفی انواع ارکیده با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

ویژگی بستر رشد ارکیده

ارکیده ها عموماً به عنوان “گیاهانی که در هوا” نیز رشد می کنند شناخته می شوند. این گیاه زیبا در زیستگاه های بومی خود روی سطح گیاهان دیگر یا حتی سنگ ها زندگی می کنند و زنده می مانند. خاک گلدان معمولی به عنوان بستر رشد ارکیده مناسب نیست، زیرا سخت و خشک است و نفوذ هوا را دشوار می کند.

عدم نفوذ هوای کافی منجر به پوسیدگی ریشه گیاهان ارکیده می شود و در نتیجه منجر به از بین رفتن این گیاه زیبا می شود، زیرا خاک نمی تواند جریان هوای خوبی را برای بقای ریشه ها فراهم کند. با در نظر گرفتن این موضوع، باید به دنبال موادی مناسب برای بستر رشد ارکیده باشیم.

انتخاب بستر رشد ارکیده به در دسترس بودن و هزینه بستر بستگی دارد. بسیاری از افرادی که این گیاه را در سطح وسیعی پرورش می دهند، سعی می کنند از بسترهای مقرون به صرفه استفاده کنند که علاوه بر ارزان قیمت بودن، بستر مناسبی را برای رشد گیاه فراهم کند. اما اگر شما برای چند گلدان دنبال بستر رشد ارکیده باشید شاید هزینه مواد مورد استفاده برای شما در اولویت نباشد بلکه به دنبال بستری باشید که گیاه تان به خوبی در آن رشد و شکوفا شود.

چند مورد از مواد مناسب برای بستر رشد ارکیده

بستر رشد ارکیده

1. فیبر نارگیل

از الیاف نارگیل (الیاف استخراج شده از قسمت بیرونی نارگیل) برای ساخت مخلوط ارکیده استفاده کنید. این الیاف یک ماده برای بستر رشد ارکیده هستند، زیرا به ارکیده ها کمک می کنند تا ریشه های قوی داشته باشند. این پوسته ها همچنین حفظ رطوبت را بهبود می بخشد اما به تخلیه سریع آب نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید که ارکیده ها در خاک های مرطوب خیلی خوب رشد می کنند.

2. پوسته کاکائو

جایگزینی برای استفاده از الیاف نارگیل، پوسته کاکائو است. استفاده از پوسته های کاکائو – پوسته های بیرونی دانه های کاکائو – را در ترکیب ارکیده خود در نظر بگیرید یا می توانید از آن به تنهایی استفاده کنید. به طور کلی، این پوسته ها در افزایش توانایی خاک برای رشد هر چه بهتر ارکیده مناسب هستند. به این معنا که اجازه گردش هوا در اطراف ریشه های ارکیده را می دهند.

3. زغال چوب

زغال چوب برای رشد ارکیده بسیار عالی است، زیرا بوهای نامطبوع را از بین می برد، خطر سوختن ریشه ها را با متعادل کردن سطح pH کاهش می دهد و همچنین باعث از بین رفتن باکتری های مضر می شود. با این حال، زغال چوب به حفظ رطوبت کمک نمی کند، بنابراین استفاده از این ماده در بستر رشد ارکیده در محیط های مرطوب گزینه خوبی است.

4. سنگ گدازه

سنگ گدازه سبک وزن است و آب را به سرعت تخلیه می کند. این ماده آب کمی را در خود نگه می دارد و از تجمع آب در اطراف ریشه های ارکیده جلوگیری می کند و هوا به خوبی در اطراف ریشه جریان می یابد.

سنگ های آتشفشانی به عنوان یکی از بهترین بستر های رشد ارکیده در نظر گرفته می شود، زیرا در مقایسه با سایر بسترهای رشد ارکیده هرگز تجزیه نمی شود، بنابراین نیازی به تعویض ندارد.

۴ دلیل اصلی زرد شدن ساقه ارکیده را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

5. پرلیت

پرلیت آب زیادی را در خود نگه می دارند. به طور طبیعی، پرلیت تجزیه نمی شود و این باعث می شود در هنگام تهیه مخلوط ارکیده، یک اصلاح کننده عالی برای بستر رشد ارکیده باشد. به دلیل خاصیت نگهداری آب، توصیه می شود که از آنها به تنهایی برای پرورش ارکیده استفاده نکنید. از پرلیت برای اصلاح بستر رشد در کنار سایر مواد جهت افزایش هوادهی به ریشه ها استفاده کنید.

6. پوست خرد شده درختان

بستر رشد ارکیده

بهترین درختان برای تهیه این مالچ سرو، کاج و اکالیپتوس هستند.. این چوب های خرد شده برای بستر رشد ارکیده مناسب هستند، زیرا به حفظ رطوبت خاک و تنظیم دمای خاک کمک می کنند. هنگامی که به طور طبیعی تجزیه می شوند، ترکیب بستر رشد ارکیده را اسیدی می کنند که برای گیاه بسیار مفید است.

7. پیت ماس

پیت ماس محصول باتلاق هایی است که در آن مواد گیاهی مرده جمع آوری می شود. مانند بسیاری از بستر های رشد ارکیده که در بالا توضیح داده شد تجزیه نمی شود، اما توانایی آن در نگه داشتن آب، آن را به عنوان یک گزینه خوب برای تهیه بستر رشد تبدیل می کند. پیت ماس نیز وزن سبکی دارد و به همین دلیل باید به عنوان جزئی از مخلوط بستر رشد ارکیده مخلوط شود.

8. خزه اسفاگنوم

تفاوت بین اسفاگنوم ماس و پیت ماس در این است که آنها دو قسمت متفاوت از یک گیاه هستند، اما تأثیر آنها در هنگام استفاده متفاوت است. خزه اسفاگنوم دارای سطح pH مناسبی است که برای ارکیده ها بسیار ضروری است. برای هوادهی ریشه و احتباس آب عالی است.

9. ورمیکولیت

این ماده معدنی قهوه ای روشن با ترکیبات آلومینیوم، آهن و منیزیم است که هیدراته می شود و معمولاً با حرارت بالا پردازش می شود تا ذرات ریز تشکیل شود. ورمیکولیت را می توان با خزه اسفاگنوم مخلوط کرد تا ترکیب عالی برای بستر رشد ارکیده درست کنید که خاصیت نگهداری آب دارد، یک ماده معدنی با خواص مغذی عالی است و از این رو رشد ریشه را بهتر می کند.

بستر رشد ارکیده

بستر رشد ارکیده

قبل از اینکه ارکیده را از گلدانش بیرون بیاورید، آن را خوب آبیاری کنید. ریشه های ارکیده را کمی تکان دهید و سپس مطمئن شوید که محیط رشد را از ریشه جدا کرده اید. هنگامی که این کار را انجام دادید، ریشه های پوسیده را با قیچی استریل جدا کنید و در بستر رشد ارکیده که به تازگی انتخاب کرده اید بکارید.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، چندین جایگزین مناسب برای خاک وجود دارد که می توانید از آنها برای مخلوط گلدان ارکیده استفاده کنید، از برخی بسترهای رشد ارکیده می توان به تنهایی استفاده کرد و برخی دیگر باید با سایر مواد مخلوط شوند تا ترکیب خوبی برای رشد ارکیده ایجاد شود. آنچه که شما برای تهیه بستر رشد ارکیده باید در نظر بگیرید به در دسترس بودن این مواد مختلف و نوع ارکیده بستگی دارد.