آموزش کاشت و پرورش

برداشت و انبارداری خیار سبز

برداشت خیار

برداشت خیار سبز معمولاً میوه ها ۶۵-۵۵ روز بعد از جوانه زنی بذر خیار، انجام می شوند . زمان برداشت خیار سبز به شدت تحت تاثیر دما در طی فصل رشد قرار می گیرد. میوه برای مصرف تازه خوری در زمان رسیدن به اندازه نهایی و قبل از رسیدن کامل، زمانی که بذرها کوچک و نرم هستند، برداشت می شوند.

میوه های مخصوص فرآوری حتی در مراحل زودتر و معمولاً زمانی که خیلی کوچک تر هستند برداشت می شوند. این میوه های کوچک دارای قیمتی بالاتر از میوه های با اندازه های معمولی هستند.
برداشت خیار

تعداد دفعات برداشت بستگی به دما دارد و در بعضی شرایط برداشت روزانه صورت می گیرد. در برخی کشورها میوه های ویژه فرآوری با ماشین برداشت می شوند. چون اکثراً ماشین های برداشت خیار باعث از بین رفتن بوته ها می شوند و فقط میوه های انتهایی را برداشت می کنند، بنابراین برای دست یابی به حداکثر عملکرد، باید تراکم کشت را افزایش داد. استفاده از رقم های ماده گل باعث تسهیل برداشت ماشینی می شود ، چون صفت ماده گلی باعث افزایش تعداد میوه می شود . مصرف اتفون باعث افزایش تعداد گل های ماده و افزایش عملکرد می شود . گاهی برداشت ماشینی باعث صدمه به میوه می شود، ولی چون قرار است میوه فرآوری شود، مشکلی ایجاد نمی کند. از طرف دیگر، برداشت ماشینی میوه های تازه خوری باعث صدمه به آنها می شود.

انبارداری خیار سبز

معمولاً خیار بندرت بیشتر از یک یا دو هفته نگهداری می شود. در صورت نیاز می توان خیار را در دمای بین ۱۳-۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۹۵ درصد نگهداری کرد. برای جلوگیری از صدمه سرمازدگی ، باید خیار در دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود . گاهی برای کاهش تلف شدن آب و افزایش بازارپسندی میوه ها در مغازه، به میوه واکس زده می شود .