آموزش کاشت و پرورش

با این 9 نکته نعناع بیشتری برداشت کنید!

افزایش تولید نعناع

نعناع گیاهی معطر و چند ساله است. بیشتر گونه ها در محیط های مرطوب بهترین رشد را دارند. نعنا از خانواده Lamiaceae است. گیاهی علفی و چند ساله است که به راحتی رشد می کند، مقاوم به تنش های محیطی است و به منظور برداشت برگ های آن پرورش می یابد. یکی از سود آورترین گیاهان علفی برای رشد است. بسته به در دسترس بودن زمین، می توانید نعناع را در مقیاس کوچک و بزرگ کشت کنید. رقم پرمحصول سود بیشتری در کشت نعناع داشته و باعث افزایش تولید نعناع می شود.

9 روش برتر برای افزایش تولید نعناع

1: بهترین رقم برای افزایش تولید نعناع

نعناع ژاپنی منبع اصلی منتول است. برگ های تازه حاوی 6-4 درصد روغن هستند. نعناع ژاپنی در آفتاب کامل تا نیمه سایه رشد می کند و خاک مرطوب را ترجیح می دهد. در انواع خاک از جمله خاک های رسی سنگین قابل پرورش است. این نعناع می تواند در خاک کمی خشک نیز رشد بهتری نسبت به سایر ارقام داشته باشد.

رایج ترین نوع نعناع، نعناع فلفلی است. نعناع دارای طعم خنک و قوی است، به همین دلیل از آن در آب نبات، دسر و چای استفاده می شود. نعناع به طور فراوان در بستر باغ پخش می شود و توسط ساقه های خود در همه جهات پخش می شود. دارای گل های صورتی و برگ های گرد (گاهی اوقات نیزه ای شکل) است.

مطلب معرفی خانواده نعناع به همراه خصوصیات گیاه شناسی و نعنا فلفلی از کاشت تا فرآوری را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

گل های نعناع

2: خاک مناسب برای رشد گیاه نعناع

نعناع در اکثر خاک ها به خوبی رشد می کند. اگر زهکشی کافی باشد حتی در خاک های سنگین و مرطوب نیز همچنان رشد می کند. اما در خاک های غرقابی، عملکرد خوبی نخواهد داشت.

گیاهان نعناع عاشق آب هستند، اما خاک غرقابی می تواند باعث پوسیدگی ریشه آنها شود. در نهایت، بهترین نوع خاک، خاکی با زهکشی خوب، و غنی از هوموس، با حفظ رطوبت بالاست. برای افزایش تولید نعناع، قبل از کاشت، ​​نمونه های خاک را برای تجزیه و تحلیل و تعیین سطح حاصلخیزی خاک جمع آوری کنید و به آزمایشگاه خاک ارسال کنید.

3: میزان بذر و تیمار بذر برای تولید بیشتر

برای افزایش تولید نعناع، 160 کیلوگرم استولون نعناع را در هر هکتار زمین بکار ببرید. استولون ها از کاشت های قبلی به دست می آید و در ماه های آذر و دی برداشت می شود. برای محافظت از ریشه استولون، تیمار استولون را با Captan 0.25% یا محلول Agallol 0.3% یا Benlate 0.1% به مدت 2-3 دقیقه انجام دهید.

شما عزیزان می توانید بذر نعنا سیب، بذر نعناع فلفلی ترکیه ای، بذر نعنا موهیتو و بذر شیسو (نعناع ارغوانی) قرمز را از فردین کشت خریداری کنید.

4: بهترین زمان کاشت نعناع

افزایش تولید نعناع

بهترین زمان برای پرورش نعناع عمدتا به محل زندگی شما بستگی دارد. فرض کنید در یک منطقه سرد زندگی می کنید و در بهار کاشت می کنید. اگر در یک منطقه گرم زندگی می کنید، فصل پاییز ایده آل است. بنابراین، مطابق با آب و هوای منطقه خود بهترین زمان برای کاشت را انتخاب کنید تا با این کار باعث افزایش تولید نعناع شوید.

5:  بهترین روش تکثیر برای افزایش تولید نعناع

نعناع به راحتی از طریق بذر، قلمه یا تقسیم یک گیاه تکثیر می شود. بذرها باید در فصل بهار یا پاییز در مناطق عاری از یخبندان کاشته شوند. بذر نعناع باید در عمق حدود 6 میلی متر کاشته شود. پس از کاشت و تنک شدن، فاصله بوته ها باید 46 تا 61 سانتی متر باشد.

نعناع را می توان هم به صورت رویشی و هم از طریق بذر تکثیر کرد. تکثیر رویشی در نعناع با کندن گیاهان در اواخر زمستان – اوایل بهار و تقسیم آنها در امتداد ریشه و سپس کاشت مجدد حاصل می شود. این روش از ریشه محافظت می کند و از حساس شدن گیاهان به بیماری جلوگیری می کند و گیاهان قوی و سالم را برای فصل جدید خواهید داشت.

6: مدیریت تغذیه

برای افزایش تولید نعناع نیاز به یک برنامه تغذیه متعادل دارید. کودهای شیمیایی تعادل خوبی بین عناصر اصلی و فرعی فراهم می کند. حدود 10 تن در هکتار کود مرغی مرغوب که در اواسط زمستان استفاده می شود، برنامه تغذیه نعناع را به خوبی پیش می برد.

7: ترفندها و شرایط برای افزایش تولید نعناع

نعناع در آفتاب کامل یا جزئی به خوبی رشد می یابد (مکان نیمه سایه برای مناطق گرمتر بهترین است). با کاشت نعناع در یک ظرف و سپس کاشت ظرف در زمین یا ظرف بزرگتر، از گسترش نعنا به بستر باغچه خود جلوگیری کنید. هر زمان که سطح خاک خشک شد، گیاه را عمیقا آبیاری کنید.

اگر گیاهان نعناع برگ هایی زرد و ظاهری افتاده داشته باشند میزان آبیاری را کاهش دهید و مطمئن شوید که زهکشی خاک خوب است.

افزایش تولید نعناع با تامین نور کافی

برای افزایش تولید نعناع به یک مکان بسیار پرنور نیاز دارید. در فضای باز، نعناع می تواند کمی سایه را تحمل کند. اما در داخل خانه، هر چه نور بیشتر به گلدان نعناع بتابد، بهتر است. در غیر این صورت، گیاه برای دریافت نور کشیده می شود و برگ های پایینی زرد و کوچک می شوند.

چگونگی کاشت نعناع در گلدان را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

8: کوددهی و کود برای بهبود طعم و کیفیت

برای بدست آوردن محصول خوب باید کود مناسبی استفاده کنید. کود نیتروژن برای تشویق رشد گیاه و بهبود طعم و کیفیت برگ ها ضروری است. رشد و حداکثر تعداد برگ. در نهایت، حفظ حاصلخیزی خاک مستلزم استفاده مکرر نیتروژن در طول فصل رشد است.

گیاه نعناع کاشته شده در خاک ارگانیک مرطوب به کود زیادی نیاز ندارد. کود بیش از حد به گیاهان نعناع آسیب می رساند و تولید روغن نعناع خوش طعم را در برگ ها کاهش می دهد.

قبل از کاشت، ​​کمپوست یا کود دامی به خاک اضافه کنید این کار باعث افزایش تولید نعناع می شود. کوددهی  مواد مغذی مهمی را به خاک اضافه می کند و ظرفیت نگهداری آب خاک را بهبود می بخشد. علاوه بر این، کمپوست در مقایسه با کودهای تجاری دارای غلظت نسبتاً کمی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که برای گیاهانی مانند نعناع در حال رشد بسیار ایده آل است.

NPK 16-16-16 بهترین کود تجاری است که می توانید برای افزایش تولید نعناع استفاده کنید. این فرمول در رشد گیاه نعناع موثر است. این کود برای انواع نعناع مفید بوده و تولید Mintoil را کاهش نمی دهد. استفاده بیش از حد کود منجر به رشد تهاجمی و از بین رفتن طعم و کیفت برگ ها می شود

کوددهی نعناع

9: هرس برای افزایش رشد محصول

گیاهان نعناع زمانی بهترین عملکرد را دارند که مکرر هرس شوند. ساقه‌های گل را در صورت مشاهده جدا کنید، زیرا طعم برگ های نعناع را از بین می‌برند. به طور منظم ساقه ها را هرس کنید تا رشد بیشتری داشته باشد. اگر گیاه بیش از حد رشد کند، می توان 5 سانتی متر از گیاه راحفظ کرد و بقیه را هرس نمود تا دوباره رشد کند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا نیز راجع به نعنا مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه