آموزش کاشت و پرورش

آبیاری از کف گلدان چگونه است؟

آبیاری از کف گلدان

آبیاری از کف گلدان نوعی روش آبیاری گیاهان گلدانی از پایین به بالا است که شامل قرار دادن گلدان ها در یک ظرف بزرگ پر از آب است و اجازه می دهد تا آب از طریق سوراخ های زهکشی در پایین گلدان به سمت بالا حرکت کند. آبیاری از کف گلدان به دلیل مزایای متعدد مانند جلوگیری از اشتباهات آبیاری بیش از حد و رشد بهتر ریشه در بین باغبانان جدید و باتجربه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بیایید با جزئیات بیشتری درباره این نوع آبیاری در ادامه مقاله صحبت کنیم.

آبیاری از کف گلدان چیست؟

آبیاری از پایین گلدان فرآیند آبیاری گیاهان گلدانی از پایین به بالا است. گلدان ها در یک ظرف پهن آب قرار می گیرند. ریشه های گیاه این آب را از طریق سوراخ های زهکشی در کف گلدان جذب می کنند و بدین ترتیب کل گیاه آب مورد نیاز خود را از خاک می گیرد.

از این رو، آبیاری از کف گلدان جایگزینی برای روش های معمول آبیاری است که در آن آب از بالا روی خاک ریخته می شود. در روش سنتی آبیاری از بالا به پایین، آب اضافی از ته گلدان خارج می شود. اما در آبیاری از کف گلدان، گیاه آب را از کف جذب می کند و خاک موجود در گلدان به آرامی و به تدریج رطوبت را جذب می کند که برای بسیاری از گیاهان مفیدتر است.

آبیاری گیاهان تازه کاشته شده چگونه باید باشد؟ این مطلب را می توانید در مقالات فردین کشت بخوانید.

فواید آبیاری از کف گلدان

از آبیاری بیش از حد جلوگیری می کند: آبیاری از کف گلدان به گیاهان اجازه می دهد فقط آب مورد نیاز خود را مصرف کنند و در نتیجه اثرات آبیاری بیش از حد را کاهش می دهد. آبیاری بیش از حد اغلب منجر به پوسیدگی ریشه و سایر بیماری های گیاهی می شود.

ریشه‌های سالم‌تر: از آنجایی که ریشه‌ها آب را از پایین گلدان می‌گیرند، گیاهان سیستم‌های ریشه‌ای قوی‌تر و عمیق‌تر ایجاد می کنند تا آب مورد نیاز خود را جذب کنند.

در مصرف آب صرفه جویی می شود: آبیاری از کف گلدان نسبت به روش های آبیاری مرسوم از آب کمتری استفاده می کند زیرا به جای تبخیر شدن آن از سطح کاشت، آب را مستقیم به ریشه ها می رساند.

آبیاری از کف گلدان

صرفه جویی در زمان: آبیاری از کف گلدان روشی است که به زمان و تلاش کمتری نسبت به روش های سنتی آبیاری نیاز دارد. هنگامی که همه گلدان ها را در ظرف آب قرار دادید، می توانید تا زمانی که خاک آنها کاملاً خشک شود آبیاری نکنید.

 

از شستشوی مواد مغذی در خاک جلوگیری می کند: آبیاری های معمولی می تواند باعث شسته شدن مواد مغذی در خاک شود، در حالی که آبیاری از کف به حفظ مواد مغذی در خاک کمک می کند تا گیاهان بتوانند از آنها استفاده کنند.

مناسب برای اکثر گیاهان: آبیاری از کف گلدان را می توان برای انواع گیاهان از جمله گیاهان آپارتمانی معمولی، ساکولنت ها، سبزیجات و گیاهان برگ دار و گل های کوچک و متوسط استفاده کرد.

خطر ابتلا به بیماری های قارچی را کاهش می دهد: با خشک نگه داشتن شاخ و برگ، آبیاری از کف خطر ابتلا به بیماری های قارچی مانند سفیدک و لکه سیاه را کاهش می دهد.

زمان مناسب آبیاری گیاهان چه زمانی است؟

آبیاری از کف گلدان

چگونه گیاهان را از کف گلدان آبیاری کنیم؟

در اینجا پنج مرحله آسان برای شروع آبیاری گیاهان کوچک و متوسط در گلدان را برای شما عزیزان آورده ایم:

مرحله 1: ظرف مناسب را انتخاب کنید: سینی یا ظرفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی پهن باشد تا گیاهان گلدانی شما را در خود جای دهد. از طرف دیگر، حتی می توانید سینک آشپزخانه را با آب پر کنید تا گلدان های گیاهی خود را در آب قرار دهید.

توجه: به یاد داشته باشید که برخی از مواد گلدان گیاهی مانند پلاستیک و فلز ممکن است برای روش آبیاری کف مناسب نباشند. گلدان های سفالی برای این نوع روش آبیاری مناسب هستند.

مرحله 2: اضافه کردن آب: پس از انتخاب ظرف مناسب، آب را به ظرف اضافه کنید. آب باید در دمای اتاق باشد. سطح آب باید بتواند حداقل نیمه پایینی گلدان ها را بپوشاند.

مرحله 3: گلدان ها را بچینید: حالا گلدان های خود را در ظرف آب قرار دهید، مطمئن شوید که نیمه پایینی گلدان ها در آب فرو رفته است و آب از لبه کاشت سرریز نکند.

مرحله 4: صبر کنید و بررسی کنید: گلدان را در ظرف آب بگذارید تا خاک مرطوب شود. آبیاری گیاهان از این طریق بسته به اندازه گیاه و نوع خاک ممکن است بین نیم ساعت تا 2 تا 3 ساعت طول بکشد. هنگام تماس خاک باید مرطوب باشد.

مرحله 5: برداشتن گلدان: هنگامی که خاک به طور مطلوب مرطوب شد، گلدان ها را از ظرف آب خارج کنید و اجازه دهید قبل از قرار دادن آن در محل معمولی، آب کاملا تخلیه شود.

نکات آبیاری از کف گلدان

آبیاری از کف گلدان

ظرف مناسب را انتخاب کنید: ظرف پایینی که آب را نگه می دارد باید به اندازه ای عمیق باشد که کف گلدان را بپوشاند. باید ظرف تمیز و عاری از هرگونه مواد شیمیایی یا ناخالصی باشد.

از آبیاری بیش از حد خودداری کنید: به محض اینکه خاک گلدان مرطوب شد، گلدان را از ظرف آب خارج کنید. ماندن طولانی مدت گلدان در آب می تواند منجر به آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه و بیماری های قارچی و از بین رفتن گیاه شود.

از محیط رشد مناسب استفاده کنید: از خاک خیلی متراکم یا سنگین استفاده نکنید، زیرا می تواند مانع جذب آب شود. خاک لومی و ریز گلدان برای این روش آبیاری گیاهان مناسب است.

سطح آب را کنترل کنید: سطح آب داخل ظرف را به طور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که سرریز نشود.

مناسب برای گلدان های کوچک: آبیاری از کف گلدان شامل بلند کردن و جابجایی گلدان هاست. به همین دلیل است که این روش برای کاشت‌های کوچک و متوسط مناسب‌تر است.

در نتیجه، آبیاری از کف گلدان یک روش ساده برای آبیاری گیاهان و پرورش گیاهان سالم است. اجازه دادن به مقدار ثابت و کنترل شده رطوبت برای گیاهان به جلوگیری از آبیاری بیش از حد کمک می کند و خطر پوسیدگی ریشه و سایر بیماری های گیاهی را کاهش می دهد. علاوه بر این، آبیاری از کف به گیاهان اجازه می دهد تا در صورت نیاز آب را از طریق ریشه ها جذب کنند و باعث رشد قوی تر ریشه می شود.