آموزش کاشت و پرورش

2 روش اصلی برای کاشت گیاه یشم

کاشت گیاه یشم

یشم نوعی ساکولنت همیشه سبز است که معمولا به عنوان یک گیاه آپارتمانی در اکثر خانه ها یافت می شود. از یشم به عنوان گیاه خوش شانسی و پول نیز نام برده می شود. در این مطلب قصد داریم کاشت گیاه یشم را به شما همراهان عزیز فردین کشت بیاموزیم.

گیاه یشم

گیاه یشم، Crassula ovata (یا Crassula argentea) یک ساکولنت آبدار بومی آفریقای جنوبی است. این گیاه بیشتر شبیه یک درخت بونسای است که برگ های سبز یشمی، گوشتی و ساقه های ضخیم دارد که با افزایش سن چوبی می شوند. یشم یک گیاه خانگی محبوب است که به عنوان گیاه پول یا گیاه خوش شانسی نیز شناخته می شود، زیرا گفته می شود که باعث خوشبختی و رفاه می شود! در بسیاری از کشورها یشم را اغلب به عنوان هدیه ازدواج یا خانه جدید به یکدیگر می دهند.

برگ های برخی از ارقام زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، ته رنگ قرمز پیدا می کنند. با گذشت زمان، Crassula ovata ممکن است گل‌های صورتی یا سفید ستاره‌ای شکل در زمستان بدهند. یشم یک تصفیه کننده خوب هوا است.

بهترین گیاهان تمیز کننده هوا برای خانه را در مقالات فردین کشت بخوانید.

نیازهای اصلی رشدی گیاه یشم

این گیاه را در پشت یک پنجره روشن و رو به جنوب پرورش دهید و حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید را فراهم کنید. در خاکی با زهکشی خوب، ترجیحا خاک گلدانی برای کاکتوس ها یا ساکولنت ها که خنثی یا کمی اسیدی است، بکارید.

بیشتر گیاهان یشم در گرم ترین فصل تابستان به سایه نیاز دارند اما برای رسیدن به بهترین رنگ خود به نور روشن نیاز دارند. زمانی که برای کاشت گیاه یشم در فضای باز محلی را انتخاب می کنید بهتر است جایی را انتخاب کنید که آفتاب صبحگاهی و سایه بعد از ظهر داشته باشد. اگر در تمام طول روز در آفتاب کامل قرار گیرد، ممکن است برگ‌ها سوخته شوند.

هنگامی که در داخل خانه گیاه یشم نگه می دارید، گیاهان خود را در مکانی قرار دهید که به مدت شش ساعت از روز نور غیر مستقیم یا مستقیم خورشید را دریافت کند. یک پنجره رو به جنوب برای کاشت گیاه یشم ایده آل است.

برای کاشت گیاه یشم شما به خاکی با زهکشی بسیار خوب نیاز دارید. این گیاه در ترکیبات شنی و سنگی که مخصوص ساکولنت ها فرموله شده اند، بهترین عملکرد را دارند. خاک خنثی تا کمی اسیدی را ترجیح می دهند، اما سطوح بالای pH به ندرت گیاه را از بین می برد. گیاهان یشم به خاک‌های باتلاقی و مرطوب واکنش بدی نشان می‌دهند، زیرا ریشه‌های آن‌ها به راحتی پوسیده می شوند.

کاشت گیاه یشم

به عنوان یک قانون کلی، گیاهان یشم آبیاری کم را ترجیح می دهند. برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، گیاه را کامل آبیاری کنید، اجازه دهید تا کاملا آب از سوراخ های زهکشی خارج شود، سپس قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا خاک خشک شود. گیاهان یشم و سایر گونه های کراسولا با توجه به نیاز آبی کمی دارند.

در ماه های سردتر، می توانید آبیاری را کاهش دهید، زیرا ریشه ها در خاک سرد و مرطوب می پوسند. گیاهان یشم به طور فعال در بهار شروع به رشد می کنند، بنابراین مراقب افزایش جزئی نیاز آبیاری باشید. آبیاری باید از اواخر پاییز تا زمستان به حداقل برسد، گیاهان در داخل خانه رشد می کنند، زیرا گیاهان نیمه خواب می شوند.

گیاهان یشم نسبت به دمای بالای و یخبندان حساس هستند. اگر بیش از حد گرم باشد، به خواب رفته و برگ های پایینی خود را می ریزند. اگر گیاهان خیلی سرد باشند، رشد نمی کنند.

برای کاشت گیاه یشم‌ نیازی به کوددهی در هنگام کاشت ندارید و اگر خاک مناسب را تهیه کنید کافی است. می توانید در طول فصل رشدی از کودهای ارگانیک استفاده کنید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم کدام گیاهان هستند؟ این مقاله کاربردی را در مقالات فرین کشت بخوانید.

روش های کاشت گیاه یشم

برداشتن قلمه

دو روش اصلی برای تکثیر گیاه یشم وجود دارد. ساده ترین راه برداشتن قلمه های ساقه است:

برای کاشت گیاه یشم و تکثیر آن در خانه، با استفاده از قیچی، قسمتی از ساقه را جدا کنید، قسمتی را انتخاب کنید که حداقل دو گره داشته باشد (برجستگی روی ساقه همان گره ها هستند که برگ ها و ریشه ها از آن رشد می کنند).

برگ ها را از پایین قلمه جدا کنید و چند برگ در قسمت بالایی آن باقی بگذارید.

قلمه را در آب قرار دهید تا ریشه دار شوند. بعد از اینکه ریشه ها را ددر انتهای قلمه مشاهده کردید نوبت به کاشت گیاه یشم می رسد. برای کاشت گیاه یشم بهتر است از مخلوط گلدانی مناسب ساکولنت ها استفاده کنید. استفاده از کمپوست چند منظوره بدون ذغال سنگ نارس و پرلیت باعث رشد بهتر گیاهان شما می شود.

کاشت گیاه یشم

روش دیگر برای کاشت گیاه یشم و تکثیر آسان آن استفاده از برگ برای تکثیر است. این روش کاشت کمی کند پیش می رود و گیاه حاصل شده کوچکتر از گیاهانی خواهد بود که از روش قلمه تکثیر شده اند.

کاشت گیاه یشم از طریق برگ، به آرامی برخی از برگ های جوان تا متوسط را از گیاه اصلی جدا کنید. برگ ها را به صورت عمودی (انتهای بریده شده) در سینی کمپوست پر از کمپوست چند منظوره و پرلیت قرار دهید. البته می توانید انتهای برگ را در یکظرف آب هم بگذارید. اما مراقب باشید که تمام برگ زیر آب نرود، زیرا باعث پوسیدگی گیاه می شود.

گیاهان باید ظرف چند هفته شروع به تشکیل ریشه کنند، پس از تشکیل ریشه می توانید آنها را در گلدان های کوچک جداگانه بکارید.

نحوه کاشت گیاه یشم از بذر

کاشت گیاه یشم از طریق بذر زیاد رایج نیست. اما اگر قصد کاشت گیاه یشم  از بذر را دارید، بذرها را در بهار یا تابستان بکارید. ممکن است پنج روز تا سه هفته طول بکشد تا بذرها جوانه بزنند.

از یک گلدان 10 سانتی متری با سوراخ های زهکشی کافی استفاده کنید. یک تا سه بذر را به فاصله حداقل 2 سانتی متر از هم در مرکز گلدان بکارید. روی دانه ها را نپوشانید. خاک را آبیاری کنید، گلدان را مرطوب نگه دارید. با یک کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

گلدان را در مکانی کاملا آفتابی قرار دهید، خاک را مرطوب نگه دارید و دمای آن به طور مداوم در حدود 15 درجه سانتی گراد باشد. هر روز به مدت یک ساعت پلاستیک را باز کنید یا بردارید. تا هوا به خاک برسد.

اگر متوجه شدید که بیش از یک گیاه از یک نقطه جوانه زده است، ضعیف ترین گیاه را بیرون بکشید، دور بیندازید یا دوباره آن را در گلدان دیگری بکارید. هنگامی که گیاهان جوان سه برگی شدند، گیاه را در گلدان بزرگ بکارید.

کاشت گیاه یشم

یک سوراخ در مرکز یک گلدان بزرگتر ایجاد کنید که به اندازه کافی برای ریشه بزرگ باشد. اطراف ریشه ها را با خاکی با زهکشی خوب پر کنید.

برای کاشت گیاه یشم یک گلدان سرامیکی متوسط یا ظرف پلاستیکی محکم برای گیاهان خود انتخاب کنید، اما ظروف باید دارای سوراخ های زهکشی عالی باشند تا خاک و ریشه ها غرقاب نشوند. خاک گلدانی را برای ساکولنت ها با بافت شل و دانه ای انتخاب کنید که به طور یکنواخت و کامل زهکشی می کند و کلوخه نمی شود.

چند نکته:

هنگامی که گیاه در معرض نور زیاد قرار می گیرد، لبه های قرمز روی برگ ها ظاهر می شود که جای نگرانی نیست.

برگ های زرد روی گیاه احتمالا به دلیل آبیاری بیش از حد است. آبیاری را کاهش دهید و اجازه ندهید گیاه در خاک اشباع از آب قرار بگیرد.

برگ های مسن تر به طور طبیعی چروکیده شده و می ریزند، اما اگر تعداد زیادی برگ از گیاه شما می ریزد، نشانه آن است که تحت نوعی استرس قرار گرفته است. ممکن است به نقطه دیگری منتقل شده باشد. اگر اینطور است، سعی کنید به تدریج آن را سازگار کنید. همچنین ممکن است بیش از حد آبیاری شده باشد. اگر چروکیده شدن گیاه به دلیل کم آبی باشد با آبیاری به زودی برگ ها سرحال می شوند.