آموزش کاشت و پرورش

همه چیز درباره پرورش بذر گوجی بری(Goji Berries)

کاشت بذر گوجی بری

یکی از خوشمزه ترین میوه های که به شکل زرشک و زغال اخته می باشد، گوجی بری است. این میوه بومی کشور چین است. با کاشت بذر گوجی بری می توانید از خواص متعدد آن بهره مند شوید. این میوه در طب سنتی چین دارای خواص بیشماری می باشد. 

از آنجایی که این گیاه دارای خواص دارویی زیادی می باشد، در دنیا به “الماس سرخ” و “الماس قرمز” شهرت یافته است. می توانیم بگوییم بذر گوجی بری (Goji Berries) بیش از 2000 سال سابقه ی کشت دارد. از این میوه اولین بار در استان مازندران کشت شد و پس از آن نهال این گیاه پرورش یافت.

بذر این میوه ارزشمند و نهال این میوه رو می تونید در سایت فردین کشت سفارش دهید. 

کاشت بذر گوجی بری 

مکان کاشت 

برای کاشت گوجی بری می توانیم مکانی همچون باغ و گلخانه را انتخاب نماییم. این گیاه به شکل بوته و درختچه های قد کوتاه رشد می کند. برای این که درون گلدان اقدام به کاشت بذر گوجی بری نمایید، باید تقریبا از گلدان های بزرگی استفاده نمایید. زیرا این گیاه 1 مترو نیم تا 3 متر رشد می یابد.

دما 

دمای مناسب برای رشد بذر گوجی بری تقریبا بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد متغیر است. البته گیاه گوجی بری نسبت به گیاهان دیگر از مقاومت بیشتری برخوردار است. از این رو می تواند دمای کمتر از 25 درجه تا منفی 30 درجه را نیز تحمل نماید. اما با آب و هوای گرم سازگار تر بوده و در دمای 40 درجه بالای صفر نیز زنده می ماند.

خاک 

بهترین خاکی که برای رشد بذر گوجی بری می توانیم انتخاب نماییم، خاک های شنی، ماسه ای و رسی هستند. این میوه به خاک غنی نیاز دارد. از این رو بهتر است از کود های حیوانی و کمپوست برای تقویت خاک این گیاه استفاده نمایید. 

کود 

کود دهی برای این گیاه بسیار لازم است. از این رو می توانید از کود های کمپوست و کود حیوانی برای این گیاه استفاده نمایید. بذر گوجی بری باید در خاک غنی رشد کند. پس پیش از کاشت این گیاه، خاک آن را با کودهای متعدد غنی نمایید.

مراقبت از گیاه گوجی بری 

بذر گوجی بری نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. مهم نیست در کدام محل رشد کرده باشد، در هر حال باید از این گیاه مراقبت نمایید. باید بدانید که گیاه گوجی بری به نور و آب زیادی نیاز دارد. از طرفی این گیاه را باید در زمان های مختلف هرس نمایید. از خاک های غنی برای پرورش این گیاه استفاده نمایید. 

آفات و بیماری ها

گیاه گوجی بری به بیماری ها و افات متعددی دچار می شود. بیماری هایی چون ارلی بلایت، پاتوژن، آنتراکنوز میوه، لکه باکتریایی، لیت بلایت و… بر روی بوته های بذر گوجی بری ایجاد می شود. بهتر است پیش از کاشت این گیاه، آن را سم زدایی نمایید.

کاربردها

گوجی بری یکی از میوه هایی می باشد که آن را خشک کرده و استفاده می کنند. در برخی از کشور ها از این میوه سس نیز درست نموده و با غذا میل می کنند. برگ ها و میوه های بذر گوجی بری برای استفاده در دمنوش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.