آموزش کاشت و پرورش

همه چیز درباره پرورش بذر تره فرنگی(Allium ampeloprasum)

کاشت بذر تره فرنگی

تره فرنگی یکی از سبزی های خوش خوراک در میان ایرانیان می باشد. گیاه تره فرنگی دو ساله بوده و از ساقه های سفید و برگ های آن استفاده می شود. بذر تره فرنگی دارای طعمی تند می باشد و از تیره ی پیاز ها است. اما برگ های آن همچون سبزی تره است. برگ های سبزی تره فرنگی سبز رنگ هستند. دارای خواص بیشماری است و می توان برای موارد بسیاری استفاده نمود. بذر تره فرنگی(Allium ampeloprasum) معمولا به شکل ساقه می باشد و برگ های آن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این سبزی برای بدن بسیار ضروری است. در این مقاله به کاشت بذر تره فرنگی خواهیم پرداخت.

کاشت بذر تره فرنگی

مکان کاشت

برای کشت بذر تره فرنگی می توان هر مکانی را انتخاب نمود. باغ، باغچه، گلخانه و حتی گلدان نیز مکانی مناسب برای کاشت تره فرنگی می باشد. اگر برای کاشت تره فرنگی گلدان را انتخاب نمایید، باید به یاد داشته باشید که این گیاه را در برابر سرما قرار ندهید. تقریبا 6 هفته طول می کشد تا این تره رشد کند و مورد استفاده قرار گیرد.

دما

دمای مناسب برای رشد و پرورش بذر تره فرنگی، بین 20 تا 25 سانتی گراد می باشد. این گیاه را باید در جعبه های خنک و مرطوب نگهداری نمایید. علاوه بر این، این گیاه به نور نیاز دارد و نور باعث سبز تر شدن تره ها می شود.

خاک

بهترین خاکی که می توانیم برای پرورش تره فرنگی استفاده نماییم، خاک های حاصلخیزی می باشند که دارای PH مناسب باشند. خاک های لومی شنی نیز برای رشد پیاز ایده ال می باشد. برای این که بذر تره فرنگی شما به خوبی رشد کند باید با کود های مختلف آن را تقویت نمایید.

کود

برای تقویت و رشد بذر تره فرنگی باید از کود های کمپوست و حیوانی استفاده نمایید. کودهای دامی کهنه و پوسیده بهترین کود برای رشد این گیاه می باشند. می توانید هر نیم سانت کود دامی بر روی خاک بریزید و آن را به آرامی آب دهید. باید تا ده روز اول آبیاری به آرامی باشد تا در بذرها جابجایی صورت نگیرد.

مراقبت از گیاه تره فرنگی 

گیاه تره فرنگی در خاک های خشک به درستی رشد نمی کنند. پس به یاد داشته باشید برای رشد بذر تره فرنگی از آب فراوانی استفاده نمایید. این سبزی ها به نور کامل خورشید نیاز دارند. باید بدانید که مکان هایی که نیم سایه ای هستند مکان مناسبی برای رشد تره فرنگی نیستند.

آفات و بیماری ها 

بذر تره فرنگی نیز دچار بیماری و آفات متعددی می شود. یکی از آفات آن حشره ی بالدار و سیاه به عنوان آفت شایع بر روی تره فرنگی می باشد. برای جلوگیری از این آفات و بیماری ها می توانید زمین را پیش از کاشت گیاه سم پاشی نمایید.

کاربرد ها 

استفاده از بذر تره فرنگی دارای خواص بیشماری می باشد. این سبزی را می توان به صورت خام و پخته استفاده نمود. برای درمان یبوست، درمان لاغری، سوپ های مخصوص برای سرماخوردگی و … استفاده نمود. علاوه بر آن این سبزی دارای ویتامین سی فوق العاده ای می باشد و برای روشن کنندگی پوست استفاده می شود.