آموزش کاشت و پرورش

آموزش کاشت بذر انبه در خانه

کاشت بذر انبه

درختان انبه در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری که خطر یخبندان وجود ندارد، بهترین رشد را دارند. در مناطقی از کشور که در زمستان برف و یخبندان  وجود ندارد به راحتی می توانید با کاشت بذر انبه، این درخت را در خانه پرورش دهید. اما اگر در مناطق سردسیر هم هستید و علاقه به پرورش و داشتن این درخت دارید می توانید انبه را در گلدان های بزرگ پرورش دهید به شرط آنکه در زمستان درخت خود را در جای سرپوشیده و گرم قرار دهید تا خطر یخبندان باعث از بین رفتن درخت مورد علاقه شما نشود.

نیازهای رشدی درخت انبه

برای کاشت بذر انبه  ابتدا باید شما محل مناسبی برای کاشت انتخاب کنید. درختان انبه یک نقطه آفتابی با خاک سست و دارای زهکشی خوب را برای رشد می پسندند. هنگام انتخاب محل کاشت، اندازه بالغ درخت را در نظر بگیرید تا در نزدیکی محل کاشت بذر انبه درختان و ساختمان های دیگری وجود نداشته باشد و درخت شما بتواند فضای کافی برای گسترش شاخ و برگ داشته باشد.

فاصله کاشت بذر انبه به نوع انبه ای که می کارید بستگی دارد. عرض تاج بالغ را به همراه ارتفاع بررسی کنید تا مطمئن شوید که فضای کافی برای رشد درخت خود دارید. هنگام کاشت نهال هم باید دقت کنید که نهال ها در همان عمقی کاشته شوند که در گلخانه کاشته شده بودند.

درختان انبه به آفتاب کامل نیاز دارند، یعنی حداقل هشت ساعت نور مستقیم خورشید در بیشتر روزها باید دریافت کنند تا محصول خوبی تولید کنند. اگر نور کافی دریافت نکنند، تولید گل و میوه آنها کمتر از حد انتظار خواهد بود.

برای درختانی که در گلدان کاشته می شوند وجود یک پنجره رو به جنوب در داخل خانه می تواند باعث رشد بهتر درختان شما شود، اما بهتر است تا جایی که ممکن است گلدان را به بیرون منتقل کنید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

کاشت بذر انبه

این درختان می توانند انواع خاک را تحمل کنند. اما خاک لومی شنی که سبک و زهکشی خوبی داشته باشد بهترین است. pH ایده آل خاک برای کاشت کاشت بذر انبه نیز بهتر است بین 5.5 تا 7.5 باشد.

درختان انبه تا حدودی تحمل به خشکی را دارند، اگرچه استرس خشکی می تواند بر تولید میوه تأثیر منفی بگذارد. بهتر است هر زمان که 5 سانتی متر بالای خاک خشک شد آبیاری کنید، اما اجازه ندهید درخت در خاک خیس و اشباع از آب بماند.

درختان انبه رطوبت بالای 50 درصد را ترجیح می دهند. اگر هوا خشک است، هر روز درخت داخل خانه را با آب اسپری کنید. همچنین درخت خود را تا حد امکان در جای گرم نگه دارید. درختان انبه نمی توانند یخ زدگی را تحمل کنند و حتی درجه حرارت کمتر از 5 درجه سانتی گراد می تواند باعث ریزش گل ها و میوه ها شود.

این درختان به کود زیادی نیاز ندارند و اگر از قبل کاشت بذر انبه، خاک غنی کرده اید نیازی به کوددهی در سال اول نیست. یک کود متعادل آهسته رهش را می توانید در صورت نیاز در بهار برای تقویت درختان خود استفاده کنید.

درختان انبه توسط زنبورها، مورچه ها، مگس ها و سایر گرده افشان ها همراه با باد گرده افشانی می شوند. بنابراین نیازی نیست نگران گرده افشانی درختان گلدانی خود باشید. می توانید آنها را در زمان گلدهی در روزهای گرم سال در بیرون از خانه بگذارید تا گرده افشان ها وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

کاشت بذر انبه

کاشت بذر انبه

کاشت بذر انبه

اگر درخت انبه را از بذر پرورش می دهید، انتظار نداشته باشید که میوه درخت جدید با گیاه مادر کاملا یکسان باشد. همچنین ممکن است درخت تکثیر شده عقیم باشد و میوه ای نداشته باشد، بنابراین اگر میوه می خواهید، به طور کلی بهتر است یک نوع انبه پیوندی خریداری کنید.

کاشت پاو پاو یا انبه سردسیری را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

مراحل کاشت بذر انبه

1. لوازم مورد نیاز خود را جمع کنید. شما به یک انبه رسیده، حوله کاغذی، مخلوط گلدان، یک گلدان، یک جفت قیچی، یک کیسه پلاستیکی و یک چاقوی تیز نیاز دارید.

2. پوسته دانه را از انبه جدا کنید. با احتیاط با یک چاقوی تیز انبه خود را از وسط نصف کنید و میوه را از پوسته دانه جدا کنید.

3. هرگونه پالپ را پاک کنید. تفاله انبه را با دستمال کاغذی از پوسته بذر پاک کنید. آن را برای چند روز روی یک حوله کاغذی خشک قرار دهید.

4. دانه انبه را از پوسته جدا کنید. با استفاده از قیچی یک تکه از پوسته را باز کنید. پوسته را جدا کنید تا دانه های ظریف آن جدا شود.

5. دانه انبه را در دستمال کاغذی مرطوب قرار دهید و سپس آن را در کیسه پلاستیکی بگذارید. دستمال را در جای گرم بگذارید. چند روز پس از آن بررسی کنید تا ببنید جوانه زده اند یا نه؟ در عرض دو تا سه هفته، چند ریشه کوچک و برگ جنینی باید مشاهده کنید.

6. هنگامی که دانه انبه شما جوانه زد، آن را در خاک گلدان بکارید. مخلوط گلدانی را انتخاب کنید که برای گیاهان آپارتمانی مناسب باشد. گلدان شما باید سوراخ های زهکشی کافی داشته باشد. بذر را با مخلوط گلدانی بپوشانید و سپس آن را کاملا آبیاری کنید.

پس از کاشت بذر انبه در گلدان، باید به مراقبت از گیاه خود ادامه دهید.

شما عزیزان می توانید بذر انبه سردسیری یا درخت پاو پاو را از فردین کشت تهیه کنید و با مطالعه نحوه کاشت، این بذر را به خوبی پرورش دهید.

چگونه درخت انبه را در گلدان پرورش دهیم؟

بیشتر درختان انبه پاکوتاه معمولا به ارتفاع 1.2 متر تا 2.5 متر می رسند که برای رشد در گلدان ایده آل است. با کاشت بذر انبه در گلدان، می توانید درخت خود را در هر مکانی نگهداری کنید و نیازی نیست فضای باغچه زیادی را به آن اختصاص دهید.

کاشت بذر انبه

کاشت بذر انبه در گلدان

بهترین زمان برای کاشت بذر انبه در گلدان در بهار است. ظرفی با ارتفاع و عرض حداقل 50 سانتی متر با سوراخ های زهکشی فراوان انتخاب کنید. یک ظرف سفالی بدون لعاب بهترین انتخاب است، زیرا باعث می شود رطوبت اضافی خاک از دیواره های آن خارج شود.

هرس

هرس معمولا باید هر یک یا دو سال پس از میوه دادن درخت انجام شود تا اندازه آن قابل کنترل باشد. درختان می توانند هرس سنگین را تحمل کنند. برخی از شاخه های سایه انداز را هرس کنید تا جریان هوا بهتر شود و نور خورشید به شاخه های باقی مانده برسد. هر شاخه‌های مرده، آسیب‌دیده یا بیمار را به محض دیدن هرس کنید.

برداشت انبه

از کاشت بذر انبه تا برداشت اولین میوه حداقل به پنج تا هشت سال نیاز دارید تا میوه دهد. اما نهال خریداری شده باید در حدود چهار سال میوه دهد.

سه تا پنج ماه بعد از گلدهی میوه انبه می رسد. رنگ میوه رسیده به نوع آن بستگی دارد. میوه به طور معمول با دست برداشت می شود و باید به آرامی با آن برخورد کرد تا از شکستن پوست جلوگیری شود.

یکی از راه های تست آمادگی این است که میوه را بچینید و آن را بو کنید تا ببینید آیا بوی شیرینی دارد یا خیر. اگر میوه نارس می چینید، می توانید آن را در یک کیسه کاغذی در دمای اتاق قرار دهید تا در طی چند روز بیشتر برسد. انبه را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. از میوه های نارس اغلب برای تهیه ترشی انبه استفاده می شود. میوه های کاملا رسیده را در یخچال نگهداری کنید و در مدت یک هفته از آن استفاده کنید. همچنین می توان آن را منجمد کرد.