آموزش کاشت و پرورش

چگونگی افزودن نیتروژن به خاک

افزودن نیتروژن به خاک

در کشاورزی و کاشت گیاهان سه ماده درشت مغذی وجود دارد که باغبان باید از آنها استفاده کنند، این سه ماده همان نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. به نظر می رسد نیتروژن ماده مغذی است که گیاهان در مراحل اولیه رشدی بیشتر به آن نیاز دارند. اگر در خاکی کمبود نیتروژن وجود داشته باشد، علائم آن چیست و چگونه می توان به راحتی برنامه ای برای افزودن نیتروژن به خاک داشت؟ در این مطلب به تمامی سوالات شما عزیزان در این مورد می پردازیم.

اهمیت نیتروژن در گیاهان

بدون نیتروژن کافی در خاک، گیاهان شما رشد کند، عملکرد پایین و رنگ پریده و زردرنگ خواهند بود. کمبود نیتروژن در خاک و در گیاه باعث آسیب پذیر شدن گیاهان شما در برابر بیماری‌ها و هجوم آفات می شوند.

نیتروژن را به عنوان سوخت اصلی برای رشد گیاه در نظر بگیرید. هدف اصلی نیتروژن کمک به گیاهان برای رشد شاخ و برگ و ساقه های بزرگ و سبز است. نیتروژن در بسیاری از فرآیندهای گیاه به عنوان مثال برای سنتز اسیدهای آمینه، پروتئین ها، کلروفیل و آنزیم ها استفاده می شود.

در صورت کمبود این عنصر در خاک، افزودن نیتروژن به خاک به گیاه شما کمک می‌کند بدون مشکلی بزرگ و قوی شود، که به آنها اجازه می‌دهد به راحتی میوه بدهند.

علائم کمبود نیتروژن

افزودن نیتروژن به خاک

علائم کمبود نیتروژن در گیاهان که به صورت زردی بروز می کند.

اولین علائمی که نشان می دهد خاک شما نیتروژن کافی ندارد، توقف رشد گیاه است. اما اگر باغبان تازه کار هستید یا گیاه سالم دیگری برای مقایسه با آن ندارید، تشخیص آن دشوار است.

ساده‌ترین علامت کمبود نیتروژن، زرد شدن یا روشن شدن رنگ برگ گیاه است که به آن کلروز می‌گویند. گیاهانی که کمبود نیتروژن دارند معمولاً دارای برگ‌هایی هستند که رنگ سبز مایل به زردی به خود می‌گیرند یا حتی اگر نیتروژن کم باشد کاملا زرد می‌شوند.

آزمایش خاک برای کمبود نیتروژن

قبل از اینکه تصمیم به افزودن نیتروژن به خاک بگیرید بهتز است آزمایش خاک انجام دهید. متأسفانه، آزمایش خاک برای نیتروژن دشوار است، زیرا در دسترس بودن نیتروژن تحت تأثیر عوامل مختلفی (آب و هوا، رطوبت، نوع گیاه) قرار دارد. زمانی که نمونه خاک را گرفته اید، آن را به آزمایشگاه می فرستید و آزمایش می شود، در دسترس بودن نیتروژن می تواند آنقدر تغییر کرده باشد که نتایج دقیق نباشد.

بهترین گزینه آزمایش خاک استفاده از کیت آزمایش خاک خانگی برای آزمایش نیتروژن است. اما حتی آن ها نیز خیلی دقیق نیستند. با این حال، مطمئناً می توانید از آنها برای به دست آوردن یک تخمین کلی قبل از افزودن نیتروژن به خاک استفاده کنید.

چگونه متوجه شوید که خاک شما نیتروژن زیادی دارد؟

افزودن نیتروژن به خاک

ممکن است فکر کنید، “اگر نیتروژن برای گیاهان بسیار مفید است، ضرری ندارد که قبل از کاشت هر گیاهی برنامه ای برای افزودن نیتروژن به خاک داشته باشید”. همین جا بایستید!!!!!

چند نشانه وجود نیتروژن بیش از حد:

اگر گیاهان شما پربرگ و سبز هستند، اما چیز زیادی از تشکیل میوه یا گل نمی بینید.

اگر سبزی های برگ دار شما تلخ هستند و دلیلش این نیست که دمای بیرون زیاد است.

اگر گیاهان شما تحت استرس بیماری نیستند.

گیاه شما از دسته حبوبات است و نیتروژن را تثبیت می کنند (یعنی نیتروژن را از هوا می گیرند و به نیتروژنی تبدیل می کنند که ریشه ها می توانند از آن استفاده کنند).

شما عزیزان می توانید چگونگی تثبیت نیتروژن توسط گیاهان را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

همگی این نشانه ها دلایل زیاد بودن نیتروژن است که برای گیاه و تولید محصول خوب نیست. پس با دیدن این نشانه ها از افزودن نیتروژن به خاک خودداری کنید.

بهترین راه برای افزودن نیتروژن به خاک

افزودن نیتروژن به خاک

افزودن منظم مواد آلی (کمپوست، کود، مالچ برگ، کاه، تراشه های چوب، حتی تفاله های قهوه و کیسه های چای استفاده شده!) باغ شما را با عرضه ثابت نیتروژن با تجزیه مواد آلی تغذیه می کند.

یکی از نکاتی که در اینجا وجود دارد این است که نیتروژن در مناطقی که خاک در تماس مستقیم با مواد آلی در حال شکسته شدن است، “گره خورده” است (یعنی برای گیاهان در دسترس نیست). بنابراین توصیه می‌کنیم در زمانی که باغ شما در آیش است، برنامه افزودن نیتروژن به خاک داشته باشید. بیشتر مردم پاییز را برای افزودن نیتروژن به خاک انتخاب می‌کنند تا به میکروارگانیسم‌های خاک فرصت داده شود تا تجزیه شوند و آن نیتروژن را آزاد کنند.

راه دیگر برای افزودن نیتروژن به خاک، کشت پوششی معروف به کود سبز است. اینها محصولاتی هستند که شما به طور خاص به منظور افزودن نیتروژن و سایر مواد مغذی به خاک پرورش می دهید. شما ماده گیاه را در خاک می برید، درو می کنید یا آن را به زیر خاک می برید تا نیتروژن و سایر مواد مغذی به خاک اضافه کنید.

نیتروژن در کود کدام عدد است؟

سه عدد روی یک بسته کود عبارتند از نسبت NPK یا غلظت نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K). اعداد به ترتیب ذکر شده اند، بنابراین برای نیتروژن، شما به طور خاص به اولین عدد روی برچسب نگاه می کنید. برای مثال، کودی با برچسب 10-0-5 دارای 10 درصد نیتروژن، 0 درصد فسفر و 5 درصد پتاسیم است.

سریع ترین راه برای افزودن نیتروژن به خاک چیست؟

افزودن نیتروژن به خاک

سریعترین راه برای افزایش نیتروژن به گیاهان شما از طریق خاک نیست، بلکه از طریق برگ های آنهاست! هنگامی که به افزایش سریع N نیاز دارید، کود برگی راه حل است. ترکیبی از امولسیون ماهی مایع استفاده کنید. طی 24-48 ساعت پس از استفاده از کودهای برگی، تفاوت رنگ برگ را مشاهده کنید.

نکته ای که در مورد کودهای برگی وجود دارد این است که در حالی که آنها سریع عمل می کنند، نتایج آنها مدت زیادی باقی نمی ماند، به همین دلیل است که ما دوست داریم یک برنامه چند جانبه برای افزودن نیتروژن به خاک در طول فصل داشته باشیم.

کوددهی نیتروژن برای درختان میوه به چه صورتی است؟ این مطلب را در مقالات فردین کشت بخوانید.

بهترین زمان افزودن نیتروژن به خاک

هر باغبانی باید برنامه خاصی برای افزودن نیتروژن به خاک داشته باشد، اما زمانی که نیتروژن مصرف می کنید بستگی زیادی به روشی که برای اضافه کردن نیتروژن انتخاب می کنید دارد.

پاییز: مواد آلی را اضافه کنید که می توانند در زمستان تجزیه شوند (کاه، کود، براده های چوب، مالچ برگ و غیره).

بهار: کمپوست خوب پوسیده و منبع نیتروژن طولانی مدت و تمام فصل را اضافه کنید.

در طول فصل رشد: به صورت هفتگی با امولسیون ماهی مایع و جلبک دریایی کوددهی کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره نیتروژن مطالبی را مطالعه کنید.