مقالات تخصصی

کرم طوقه بر

کرم طوقه بر

کرم طوقه بر یکی از جدی ترین آفات سیب زمینی، ذرت، گوجه فرنگی و چغندرقند است. این حشره با تغذیه از طوقه و ساقه در نزدیکی سطح زمین، گیاهان جوان را از بین می برد. اگر کرم های طوقه بر به نهال های شما حمله کنند، می دانید چگونه کرم های طوقه بر را از بین ببرید؟

کرم طوقه بر یا شب پره زمستانی

این آفت با نام علمی Agrotis segetum شب پره ای از خانواده Noctuidae است که انتشار جهانی دارد. کرم طوقه بر روی گیاهان مختلفی در کشور مستقر شده و منجر به از بین رفتن آن می شوند. مرحله خسات زای آفت مربوط به مرحله لاروی است که با تغذیه از طوقه منجر به کف بر کردن گیاهان زراعی می شود. گیاهان آسیب دیده قادر به ادامه رشد نبوده و در همان آغاز فصل از بین می روند.

 

خسارت کرم طوقه بر

گیاهان میزبان

کرم طوقه بر از برگ، ساقه و طوقه گياهان مختلفی تغذيه مي كند. اغلب به گياهان زراعي شامل ذرت، چغندرقند، پنبه، گوجه فرنگي، خيار، كدو، سيب زميني، سويا، بادمجان، هويج، گندم هاي پاييزه، كنجد، تعداد زيادي از علف هاي هرز، انواع كدوييان تا جوانه هاي بوته هاي مو حمله مي كند.

شناسایی کرم طوقه بر

شناسایی کرم های بریده ای به آسانی که ممکن است فکر کنید نیست؛ زیرا گونه های مختلف، رنگ های مختلفی دارند. برخی از آنها سیاه، قهوه ای، خاکستری یا برنزه هستند در حالی که برخی دیگر می توانند صورتی یا سبز باشند. بعضی از آنها دارای لکه ها، نوارهای و حتی رنگ خاک هستند.

 

لارو کرم طوقه بر

 

به طور کلی، لاروهایی که اندازه شان بیشتر از 5 سانتی متر باشد و به شکل C به خود بپیچند، احتمال اینکه کرم طوقه بر باشند بیشتر است. به هر حال تشخیص کرم های طوقه بر آسان نیست زیرا در طول روز در خاک پنهان می شوند. در شب، آنها بیرون می آیند و از طوقه گیاهان تغذیه می کنند. بعضی از انواع لاروها از ساقه بالا می روند تا از ساقه های گیاهان بیشتری تغذیه کنند که در این صورت خسارت بیشتری به مزرعه وارد می شود.

در این قسمت برای تشخیص بهتر مشخصات حشرات کامل (پروانه ها)، تخم و لارو آفت را برای شما توضیح می دهیم:

حشره كامل

حشرات بالغ با بال های باز حدود 40 ميليمتر طول دارند. بال های جلويي به رنگ زرد متمايل به قهوه ای تا خاكستري تيره بوده و در روي هر يك از آنها 3 لكه مشخص شامل قاعده اي مثلثي، مياني گرد و انتهايي لوبيايي شكل وجود دارد. بالهاي عقبي به رنگ سفيد (در نرها) يا خاكستری (در ماده ها) با رگبال هاي مشخص. حاشيه پايينی بال ها دارای يك نوار سياه باريك وجود دارد.

تخم

تخم ها به شكل نيم كروي، با قاعده مسطح و قسمت بالايي كم و بيش گنبدي شكل هستند كه طرفين جانبي آنها داراي خطوط و تزئينات خارجي است. رنگ آنها ابتدا سفيد شيري است، ولي به تدريج روي آنها نقش و نگار قهوه ای رنگي به وجود می آید.

لارو

 

کرم طوقه بر

 

رنگ لاروها بسيار متغير بوده و از خاكي تا خاكستري و حتي سياه ديده مي شود. لارو كامل قطور،55 ميليمتر. در سطح پشتي بدن يك نوار باريك و روشن كشيده شده است.

زیست شناسی

اين حشره زمستان را به صورت لارو كامل در عمق 10 تا 25 سانتيمتري خاك سپري مي كند. در اوايل بهار، لاروهاي كامل از عمق به سطح خاك آمده و سپس تبديل به شفيره مي شوند. حشرات كامل پس از 2 تا 3 و در مواردي 4 هفته ظاهر مي گردند. اين حشره، گونه اي است شب فعال، و تمام فعاليتهاي زيستي خود اعم از جفتگيري و تخم ريزي را در شب انجام مي دهد. تخم ها پس از 4 تا 5 روز تفريخ شده و لاروهاي سن يك حاصله شروع به تغذيه از برگ هاي تازه و جوان گياهان ميزبان مي كنند . لاروها پس از اولين پوست اندازي و وارد شدن به سن 2، در سطح خاك افتاده و خود را به طوقه گياهان ميزبان مي رسانند. لاروها پس از تكميل رشد خود و قبل از تبديل شدن شفيره، در عمق 5 تا  7 سانتيمتري خاك، لانه اي ايجاد كرده و سپس درون آن تبديل به شفيره مي شوند كه پس از سپري شدن اين مدت، حشرات كامل نسل دوم ظاهر مي شوند. خسارت مستقيم اين آفت ناشي از تغذيه لاروها از طوقه و ريشه است كه منجر به قطع شدن طوقه پژمرده و خشك شدن بوته مي گردد.

کنترل کرم طوقه بر

کنترل کرم طوقه بر با پیشگیری آغاز می شود. خسارت مربوط به این آفت معمولا در مناطقی که تحت کشت قرار نگرفته اند بیشتر است. شخم خاک کمک بزرگی برای کنترل این آفت می کند. زیرا لاروها را در زمستان گذرانی در خاک از بین می برد.

از بین بردن علف های هرز و کاشت زودهنگام نیز به جلوگیری از هجوم این آفت کمک می کند. برداشتن بقایای  گیاهی یکی دیگر از گزینه های خوب برای کنترل است زیرا تخم هایی که روی بقایای گیاهی گذاشته می شوند با این روش از بین می روند.

اگر مجبور به استفاده از سموم دفع آفات هستید، تا حد امکان عصرها سم پاشی کنید زیرا لاروها برای تغذیه از پناهگاه خود خارج می شوند. از سمومی مانند کارباریل و كلروپيريفوس می توانید استفاده کنید.

استفاده از Bacillus thuringiensis (Bt) نیز یکی از امن ترین، موثرترین و سازگار با محیط زیست برای کنترل کرم طوقه بر است.

 

برای مطالعه مطلب کشت ارگانیک و آشنایی با کودها و آفت کش های مجاز، کلیک کنید.