آموزش کاشت و پرورش

گیاه سپر ایرانی را می شناسید؟

سپر ایرانی

به راحتی می توان فهمید که چگونه Strobilanthes dyerianus را سپر ایرانی لقب داده اند. برگهای این گل زیبا ظاهر سپرهای زرهی کوچکی را برای نبرد آماده کرده اند که به رنگین کمانی درخشان و ارغوانی و براق فلزی دیده می شود. اگرچه نام این گیاه Persian Shield است، اما بومی میانمار است این گیاه در آب و هوای گرم، همیشه سبز است. در آب و هوای سردتر، این گیاه به عنوان یک گیاه یک ساله رشد می کند و حتی بیشتر به عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوب است زیرا در زمستان نیز به خوبی رشد می کند و می تواند در گلدان و در داخل خانه زیبایی خیره کننده ای داشته باشد.

گیاه سپر ایرانی را می شناسید؟

اغلب ارتفاع این گیاه به  90 تا 120 سانتی متر می رسد. این گیاه در درجه اول برای آن برگ های درخشان بنفش رنگ آن پرورش داده می شود ، اما در ماه های زمستان یا هنگام زمستان گذرانی در داخل خانه گلهای کوچکی نیز تولید می کند.

این گل ها به رنگ آبی بنفش، ریز و قیفی شکل است. بسیاری از افراد هنگام ظاهر شدن ساقه های گل، آنها را خرد می کنند؛ زیرا نمی خواهند انرژی گیاه صرف تولید گل شود.

در حالی سپر ایرانی به صورت یکساله رشد می کند، اما اگر شرایط مناسب را داشته باشید، می توانید آن را به صورت دائمی پرورش دهید.

از آنجا که رنگ گیاه با افزایش سن آن کم رنگ تر می شود، بیشتر این گیاه را به صورت یکساله پرورش می دهند. به طور متناوب، می توانید ازآن قلمه گیری کنید و مجددا بکارید تا رنگ جدیدی ایجاد شود.

نیازهای محیطی سپر ایرانی

نور

بهتر است سپر ایرانی را در مکانی که نورگیر است قرار دهید زیرا دریافت نور باعث خوش رنگ شدن برگ ها می شود.

خاک

به عنوان یک گیاه گرمسیری، این گیاه به طور طبیعی به خاک غنی و مملو از مواد گیاهی فراوان که آب را در خود نگه می دارد عادت کرده است. برای شبیه سازی این مورد، باید خاک غنی و دارای زهکشی مناسب را انتخاب کنید. برای کمک به مرطوب نگه داشتن آن، کمپوست اضافی، ورمیکولیت یا پیت ماس ​​را به خاک اضافه کنید.

سپر ایرانی در محدوده خنثی pH خاک به خوبی رشد می کند و می تواند خاک کمی اسیدی را تحمل کند. pH خاک را بین 5.5 تا 7.5 نگه دارید.

دما و رطوبت

سپر ایرانی نیاز به دمای گرم (بالای 15 درجه سانتی گراد) و هوای مرطوب دارد. در مناطق گرم گیاه مقاومی است ، اما بیشتر در داخل خانه یا به عنوان یک گیاه آپارتمانی در آب و هوای سردتر رشد می کند.

 

سپر ایرانی گیاه زیبای آپارتمانی

 

اگر سپر ایرانی را در داخل خانه پرورش می دهید، مطمئن شوید که شرایط مرطوب وجود دارد. هوای خشک باعث خشک شدن و ریزش برگ ها می شود. غبارپاشی روزانه توصیه می شود، اما حتماً از آب بدون کلر استفاده کنید، زیرا کلر به برگها آسیب می رساند.

آب مورد نیاز

گیاهان سپر ایرانی به رطوبت ثابت نیاز دارند. دوبار در هفته آنها را کاملا آبیاری کنید. شش اینچ (15 سانتی متر) بالای خاک باید دائما مرطوب باشد. اگر متوجه شدید بین دو آبیاری خاک خشک می شود، میزان آبیاری آن را افزایش دهید. در صورت رشد گیاهان در فضای باز، مالچ می تواند به حفظ رطوبت کمک کند.

برای خرید بذر گل ابوتیلون معطر گلدانی، کلیک کنید.

کود

اگر در خاک غنی با رطوبت فراواناین گیاه را پرورش می دهید، کوددهی باید هر دو هفته با یک کود مایع  NPK رقیق شده انجام شود، زیرا برای رشد نیاز به نیتروژن و بقیه عناصر برای ایجاد ساختار ریشه سالم و داشتن رنگ درخشان نیاز است.

هرچه آب گیاه سپر فارسی کمتر شود، به سایه بیشتری نیاز خواهد داشت. اگر آب کافی دریافت نکند، گیاه به سرعت از بین می رود.

تکثیر سپر ایرانی

می توانید سپر ایرانی را از بذر یا قلمه تکثیر کنید. بذرها برای جوانه زنی به شرایط کمی گرم (12 تا 17 درجه سانتی گراد) نیاز دارند.

گیاهان را می توان به راحتی با قلمه گیری شروع کرد. استفاده از دماهای پایین قلمه ها را از پوسیدگی قبل از ایجاد ریشه باز می دارد. روزانه آب را عوض کنید. بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای قلمه گیری است.

هرس کردن

از آنجایی که سپر ایرانی برای شاخ و برگ آن رشد می کند و گلها چندان نمایان نیستند ، بسیاری دوست دارند برگها را هرس کنند تا یک گیاه کاملتر ایجاد شود. اگر سپر ایرانی به حال خود رها شود، ساقه ها بلند شده و آویزان می شوند و ظاهر جالبی به گیاه نمی دهد.