مقالات تخصصی

کرم طوقه بر

کرم طوقه بر

کرم طوقه بر یکی از جدی ترین آفات سیب زمینی، ذرت، گوجه فرنگی و چغندرقند است. این حشره با تغذیه از طوقه و ساقه در نزدیکی سطح زمین، گیاهان جوان را از بین می برد. اگر کرم های طوقه بر به نهال های شما حمله کنند، می دانید چگونه کرم های طوقه بر را از بین ببرید؟

کرم طوقه بر یا شب پره زمستانی

این آفت با نام علمی Agrotis segetum شب پره ای از خانواده Noctuidae است که انتشار جهانی دارد. کرم طوقه بر روی گیاهان مختلفی در کشور مستقر شده و منجر به از بین رفتن آن می شوند. مرحله خسات زای آفت مربوط به مرحله لاروی است که با تغذیه از طوقه منجر به کف بر کردن گیاهان زراعی می شود. گیاهان آسیب دیده قادر به ادامه رشد نبوده و در همان آغاز فصل از بین می روند.

 

خسارت کرم طوقه بر

گیاهان میزبان

کرم طوقه بر از برگ، ساقه و طوقه گیاهان مختلفی تغذیه می کند. اغلب به گیاهان زراعی شامل ذرت، چغندرقند، پنبه، گوجه فرنگی، خیار، کدو، سیب زمینی، سویا، بادمجان، هویج، گندم های پاییزه، کنجد، تعداد زیادی از علف های هرز، انواع کدوییان تا جوانه های بوته های مو حمله می کند.

شناسایی کرم طوقه بر

شناسایی کرم های بریده ای به آسانی که ممکن است فکر کنید نیست؛ زیرا گونه های مختلف، رنگ های مختلفی دارند. برخی از آنها سیاه، قهوه ای، خاکستری یا برنزه هستند در حالی که برخی دیگر می توانند صورتی یا سبز باشند. بعضی از آنها دارای لکه ها، نوارهای و حتی رنگ خاک هستند.

 

لارو کرم طوقه بر

 

به طور کلی، لاروهایی که اندازه شان بیشتر از ۵ سانتی متر باشد و به شکل C به خود بپیچند، احتمال اینکه کرم طوقه بر باشند بیشتر است. به هر حال تشخیص کرم های طوقه بر آسان نیست زیرا در طول روز در خاک پنهان می شوند. در شب، آنها بیرون می آیند و از طوقه گیاهان تغذیه می کنند. بعضی از انواع لاروها از ساقه بالا می روند تا از ساقه های گیاهان بیشتری تغذیه کنند که در این صورت خسارت بیشتری به مزرعه وارد می شود.

در این قسمت برای تشخیص بهتر مشخصات حشرات کامل (پروانه ها)، تخم و لارو آفت را برای شما توضیح می دهیم:

حشره کامل

حشرات بالغ با بال های باز حدود ۴۰ میلیمتر طول دارند. بال های جلویی به رنگ زرد متمایل به قهوه ای تا خاکستری تیره بوده و در روی هر یک از آنها ۳ لکه مشخص شامل قاعده ای مثلثی، میانی گرد و انتهایی لوبیایی شکل وجود دارد. بالهای عقبی به رنگ سفید (در نرها) یا خاکستری (در ماده ها) با رگبال های مشخص. حاشیه پایینی بال ها دارای یک نوار سیاه باریک وجود دارد.

تخم

تخم ها به شکل نیم کروی، با قاعده مسطح و قسمت بالایی کم و بیش گنبدی شکل هستند که طرفین جانبی آنها دارای خطوط و تزئینات خارجی است. رنگ آنها ابتدا سفید شیری است، ولی به تدریج روی آنها نقش و نگار قهوه ای رنگی به وجود می آید.

لارو

 

کرم طوقه بر

 

رنگ لاروها بسیار متغیر بوده و از خاکی تا خاکستری و حتی سیاه دیده می شود. لارو کامل قطور،۵۵ میلیمتر. در سطح پشتی بدن یک نوار باریک و روشن کشیده شده است.

زیست شناسی

این حشره زمستان را به صورت لارو کامل در عمق ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتری خاک سپری می کند. در اوایل بهار، لاروهای کامل از عمق به سطح خاک آمده و سپس تبدیل به شفیره می شوند. حشرات کامل پس از ۲ تا ۳ و در مواردی ۴ هفته ظاهر می گردند. این حشره، گونه ای است شب فعال، و تمام فعالیتهای زیستی خود اعم از جفتگیری و تخم ریزی را در شب انجام می دهد. تخم ها پس از ۴ تا ۵ روز تفریخ شده و لاروهای سن یک حاصله شروع به تغذیه از برگ های تازه و جوان گیاهان میزبان می کنند . لاروها پس از اولین پوست اندازی و وارد شدن به سن ۲، در سطح خاک افتاده و خود را به طوقه گیاهان میزبان می رسانند. لاروها پس از تکمیل رشد خود و قبل از تبدیل شدن شفیره، در عمق ۵ تا  ۷ سانتیمتری خاک، لانه ای ایجاد کرده و سپس درون آن تبدیل به شفیره می شوند که پس از سپری شدن این مدت، حشرات کامل نسل دوم ظاهر می شوند. خسارت مستقیم این آفت ناشی از تغذیه لاروها از طوقه و ریشه است که منجر به قطع شدن طوقه پژمرده و خشک شدن بوته می گردد.

کنترل کرم طوقه بر

کنترل کرم طوقه بر با پیشگیری آغاز می شود. خسارت مربوط به این آفت معمولا در مناطقی که تحت کشت قرار نگرفته اند بیشتر است. شخم خاک کمک بزرگی برای کنترل این آفت می کند. زیرا لاروها را در زمستان گذرانی در خاک از بین می برد.

از بین بردن علف های هرز و کاشت زودهنگام نیز به جلوگیری از هجوم این آفت کمک می کند. برداشتن بقایای  گیاهی یکی دیگر از گزینه های خوب برای کنترل است زیرا تخم هایی که روی بقایای گیاهی گذاشته می شوند با این روش از بین می روند.

اگر مجبور به استفاده از سموم دفع آفات هستید، تا حد امکان عصرها سم پاشی کنید زیرا لاروها برای تغذیه از پناهگاه خود خارج می شوند. از سمومی مانند کارباریل و کلروپیریفوس می توانید استفاده کنید.

استفاده از Bacillus thuringiensis (Bt) نیز یکی از امن ترین، موثرترین و سازگار با محیط زیست برای کنترل کرم طوقه بر است.

 

برای مطالعه مطلب کشت ارگانیک و آشنایی با کودها و آفت کش های مجاز، کلیک کنید.