آموزش کاشت و پرورش

به سادگی در گلدان سیب زمینی بکارید.

کاشت سیب زمینی در گلدان

سیب زمینی (Solanum tuberosum) از آمریکای جنوبی سرچشمه می گیرد اما مدت هاست در سراسر جهان کشت می شود. و جای تعجب نیست! فهرست غذاهایی که با سیب زمینی تهیه می شوند تقریبا بی پایان است، از پوره سیب زمینی گرفته تا دلمه و سالاد و چیپس. این غده ها نه تنها یک غذای خوشمزه هستند، بلکه به راحتی رشد می کنند. اما اگر باغ ندارید مشکلی نیست ما در این مقاله از مقالات فردین کشت کاشت سیب زمینی در گلدان را برای شما عزیزان آموزش می دهیم.

محل مناسب برای کاشت سیب زمینی در گلدان

سیب زمینی ها در مکان های گرم و آفتابی به بهترین شکل رشد می کنند. یک نقطه در کنار یک دیوار رو به جنوب برای کاشت سیب زمینی در گلدان ایده آل است. بالکن رو به شرق یا غرب نیز مناسب است. در واقع، اگر سیب زمینی را در کنار پنجره ای آفتابی قرار دهید تا از گرما و نور لذت ببرند، می توان در داخل خانه نیز این گیاه را پرورش دهید.

انواع سیب زمینی

برای پرورش غده ها در گلدان نیازی به انواع سیب زمینی خاصی ندارید. تا زمانی که گلدان به اندازه کافی بزرگ باشد، همه ارقام سیب زمینی را می توانید در ظرفی پرورش دهید. با این حال، اگر می خواهید ارقام مختلف را با هم پرورش دهید، باید مطمئن شوید که واریته ها زمان رسیدن یکسانی دارند تا بتوانید همه غده ها را همزمان برداشت کنید.

چگونه می توان سیب زمینی جوانه زده را کاشت؟

زمان کاشت سیب زمینی در گلدان

کاشت سیب زمینی در گلدان

سیب زمینی های گلدانی خود را همزمان با سیب زمینی هایی که در باغچه می کارید در گلدان نیز بکارید. پس از آخرین یخبندان در منطقه خود که در مناطق سردسیری در ماه های فروردین تا اوایل خرداد می توانید اقدام به کاشت سیب زمینی در گلدان بکنید. دمای بیرون باید حداقل 10 درجه سانتی گراد و ترجیحا 15 درجه سانتیگراد در روز و در شب کمتر از 5 درجه سانتیگراد نباشد.

بهترین خاک

سیب زمینی ها گیاهانی با نیاز غذایی نسبتا بالایی هستند، بنابراین به خاکی غنی از مواد مغذی، سست و با زهکشی خوب نیاز دارند. استفاده از کودهای دامی پوسیده شده و کمپوست می تواند به بهبود مواد غذایی و زهکشی خاک کمک کند.

نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان

اگر باغ ندارید، کاشت سیب زمینی در گلدان یک جایگزین عالی است. از ظرفی استفاده کنید که حداقل 10، ترجیحا  20 لیتر خاک را در خود جای دهد. به غیر از گلدان های گیاهی استاندارد، گلدان ها، سطل ها و بشکه ها، می توانید از “گلدان سیب زمینی” نیز برای پرورش سیب زمینی های خود استفاده کنید. این گلدان تخصصی برداشت محصول شما را بسیار آسان می کند.

برای کاشت سیب زمینی در گلدان،ابتدا یک گلدان و یا ظرف پلاستیکی با حجم 10 تا 20 لیتر و دیواره هایی تا حد امکان نازک انتخاب کنید. با یک چاقوی یا ابزار تیز مشابه، سه پنجره به اندازه یکسان را در طرفین گلدان ببرید. مراقب باشید که انگشتان خود را زخمی نکنید و مطمئن شوید که شکاف بین پنجره ها خیلی کوچک نباشد، زیرا ممکن است باعث ترک خوردن گلدان شود.

این گلدان پنجره‌دار را داخل گلدان دوم و بدون پنجره قرار دهید. برای کاشت سیب زمینی در گلدان، از سیب زمینی های از قبل جوانه زده آشپزخانه استفاده کنید. اگر در خانه سیب زمینی ندارید، از سیب زمینی بذری استفاده کنید.

گلدان داخلی و پنجره‌دار را تقریبا یک چهارم پر از خاک (ترجیحا با مقداری ماسه و کمپوست مخلوط کنید) پر کنید و غده‌ها را تقریبا در وسط هر پنجره قرار دهید. غده ها را با حداقل 10 سانتی متر خاک بپوشانید و گلدان را تقریبا تا بالا پر کنید.

پس از کاشت سیب زمینی در گلدان در نهایت، بنشینید و استراحت کنید! هر از چند گاهی سیب زمینی ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که خاک همیشه کمی مرطوب است، اما از غرقاب شدن خودداری کنید. طی چند ماه آینده، بوته های سیب زمینی رشد خواهند کرد تا زمانی که آماده برداشت شوند.

کاشت سیب زمینی در گلدان

در کاشت سیب زمینی در گلدان، فرآیند تپه زدن کمی متفاوت به نظر می رسد، اما اصول اولیه یکسان است. هنگامی که برای اولین بار کاشته می شود، بذر سیب زمینی به سختی با خاک پوشانده می شود. همانطور که گیاه رشد می کند، خاک اضافی در فواصل منظم در اطراف گیاه انباشته می شود تا زمانی که ظرف پر شود.

هنگامی که بوته های سیب زمینی شما حدود 15 سانتی متر رشد کردند، باید اطراف آنها را “تپه” کنید. این کار با اضافه کردن چند سانتی متر خاک آماده شده در اطراف بوته های سیب زمینی انجام می شود و ساقه های در حال رشد را در پایین می پوشانند.

مواظب باشید که در این فرآیند گیاهان را نشکنید. هدف این است که حدود یک سوم گیاه را دفن کنید و برگ های پایینی را با خاک بپوشانید. ساقه های دفن شده سیب زمینی بیشتری تولید می کنند، بنابراین، تپه زدن برای به دست آوردن حداکثر برداشت از هر بوته سیب زمینی ضروری است. همچنین دفن ساقه ها از قرار گرفتن سیب زمینی در معرض نور و سبز شدن آنها جلوگیری می کند.

با رشد گیاهان شما باید این فرآیند تپه زدن را چند بار دیگر تکرار کنید. همچنین زمانی که خاک به بالای ظرف شما رسید می توانید توقف کنید. گیاهان سیب زمینی فوق العاده سریع رشد می کنند، بنابراین مراقب آنها باشید و اجازه ندهید از شما جلو بزنند.

مراقبت از سیب زمینی کاشته شده در گلدان

پس از کاشت سیب زمینی در گلدان گیاهان خود را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک هرگز به طور کامل خشک نشود، اما سعی کنید خاک اشباع از آب نباشد زیرا باعث پوسیدگی سیب زمینی می شود. برای کاهش تبخیر، یک لایه مالچ طبیعی اضافه کنید. اگر خاک پس از آبیاری منظم فرو رفت، خاک بیشتری اضافه کنید.

تا زمانی که گلدان شما پر از خاک باشد، سیب زمینی ها به خوبی رشد می کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که گیاهان سیب زمینی معمولا در ظروف محدود رشد نمی کنند.

سیب زمینی ها تغذیه کننده های سنگینی هستند، بنابراین در طول فصل رشد به مواد مغذی زیادی نیاز دارند. استفاده از کودهای متعادل مانند NPK، رشد سالم سیب زمینی و عملکرد بالاتر را تضمین می کند. از آنجایی که کوددهی با فرمولاسیون گرانوله در ظروف دشوار است، توصیه می کنیم از کود مایع استفاده کنید.

برداشت

کاشت سیب زمینی در گلدان

شما می توانید هر زمانی پس از گلدهی گیاهان شروع به برداشت سیب زمینی کنید. تقریبا 3 تا 4 ماه پس از کاشت سیب زمینی در گلدان می توانید برداشت را شروع کنید. با احتیاط هر بار چند سیب زمینی جدید بیرون بیاورید. در اواخر فصل، هنگامی که گیاهان زرد می شوند، می توانید همه سیب زمینی های باقی مانده را به یکباره برداشت کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که ظرف را برگردانید و آن را در چرخ دستی یا روی نایلونی بریزید. سپس می توانید همه سیب زمینی ها را پیدا کنید.

ممکن است چند سیب زمینی بسیار ریز پیدا کنید، اما آنها را دور نریزید. اینها از بهترین و شیرین ترین سیب زمینی های کاشته شده در گلدان هستند!

هشدار

سیب زمینی با پوست سبز حاوی ماده شیمیایی تلخی به نام سولانین است که سمی است. سیب زمینی هایی که پوست سبز دارند را دور بریزید یا آن قسمت ها را قبل از خوردن جدا کنید.

برای ذخیره سازی بگذارید تا چند روز در هوای معمولی خشک شوند. بهتر است آنها را در سبدها یا کیسه های کاغذی دور از نور خورشید نگهداری کنید.