آموزش کاشت و پرورش

آموزش کاشت بذر بنفشه

کاشت بذر بنفشه

بنفشه جزو گل های زیبایی است که در هوای سرد و در اوایل بهار به خوبی رشد کرده و با گل های جذاب و خوشرنگ خود فضای سبز را دلنشین می کند. شاید شما هم در بهار با دیدن این گل های لطیف و زیبا به فکر کاشت بذر بنفشه باشید. اما سوال هایی در ذهن خود درباره کاشت بذر بنفشه داشته باشید. در این مقاله ما به مهمترین سوالات شما درباره کاشت این گل زیبا پاسخ می دهیم.

گل بنفشه

گل بنفشه در طیف وسیعی از رنگ ها، از نارنجی و زرد، صورتی، بنفش و تقریبا مشکی وجود دارند. برخی از آنها رگه های پیچیده ای روی گلبرگ ها دارند. برخی دارای گلبرگ های ژولیده هستند. به همین دلیل است که داشتن چند گلدان از این گل ها بسیار سرگرم کننده و در عین حال دلنشین است. شما عزیزان می توانید ارقام مختلف بذر بنفشه را از فردین کشت خریداری کنید که در رنگ های متنوع و جذاب وجود دارند.

اما باید این نکته را نیز ذکر کنیم که برخی از بنفشه ها خوراکی هستند و علاوه بر بهره مندی از زیبایی آنها در باغچه می توانید بشقاب خود را نیز با این گل های خوراکی دلچسب تر کنید که بذر این ارقام مانند بذر گل بنفشه خوراکی تزئینی زرد خالدار و بذر گل بنفشه خوراکی تزئینی نارنجی را نیز در فردین کشت برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

نحوه کاشت بذر بنفشه

بنفشه ها را می توان  به راحتی از بذر تکثیر کرد. اگر می خواهید خودتان را در داخل خانه کاشت بذر بنفشه را شروع کنید، این روند بسیار ساده است. بذر را حدود 8 تا 12 هفته قبل از کاشت در باغچه، در داخل خانه و در سینی کشت بکارید.

بنفشه های بالغ می توانند گاهی دمای انجماد را تحمل کنند اما نشاهای جوان در اثر دمای انجماد از بین می روند بنابراین بهترین راه برای کاشت بذر بنفشه استفاده از سینی کشت است که در مناطق سردتر که در بهار امکان یخبندان وجود دارد این روش بهترین و موفقیت آمیزترین راه است.

اگر در هوای گرم و در مناطق جنوبی کشور اقدام به کاشت بذر بنفشه می کنید، توصیه می کنیم بذرها را در اواسط تابستان در فضای باز بکارید.

کاشت بذر بنفشه

کاشت بذر بنفشه

گلدان های کوچک یا سینی کشت را با مخلوط گلدانی استریل تا زیر لبه بالایی پر کنید. دو تا سه بذر را در هر سلول یا گلدان بپاشید و به آرامی با مخلوط گلدان مرطوب تر بپوشانید. بذر بنفشه برای جوانه زدن نیاز به تاریکی دارد، بنابراین بذرها را کاملا بپوشانید. اما سعی کنید لایه خاک نازک باشد زیرا بذرها کوچک هستند و نباید در عمق زیاد کاشته شوند. کاشت بذر بنفشه در عمق زیاد باعث عدم جوانه می شود.

در مکانی گرم 21-18 درجه سانتی گراد سینی های کشت را قرار دهید. بالای یخچال جای خوبی است. بذرها باید بعد از 10 تا 14 روز شروع به جوانه زدن کنند. هنگامی که بذرها جوانه زدند، آنها را کنار یک پنجره آفتابی منتقل کنید یا آنها را زیر چراغ های مخصوص برای رشد گیاه قرار دهید.

بهتر است برای کاشت بذر بنفشه از خاک هوموسی و مرطوب مانند مخلوط گلدانی بر پایه ذغال سنگ نارس یا خاک باغچه ای که به شدت با مواد آلی اصلاح شده است، استفاده کنید. این گیاهان کوچک دوستدار خاک کمی اسیدی هستند و پیت ماس به عنوان یک افزودنی خاک، به اسیدی شدن خاک باغ کمک می کند.

به طور منظم پس از کاشت بذر بنفشه آبیاری کنید، اما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. این گیاهان می توانند کمی خشکی خاک را تحمل کنند اما با آبیاری منظم بهترین گلدهی را خواهند داشت.

هنگامی که اولین برگ های واقعی ظاهر می شوند، باید گلدان یا سلول را با فشار دادن یا برش دادن، قوی ترین گیاهان را نگه دارید و بقیه را حذف کنید.

هنگامی که دما و آب و هوا اجازه کاشت در فضای باز را می دهد، شروع به سازگار کردن نشاها کنید. سازگار کردند نشاها به این صورت است که روزانه چند ساعتی سینی کشت را در بیرون از خانه بگذارید و به تدریج تعداد ساعات را افزایش دهید. پس از 10-14 روز آماده کاشت در بیرون از خانه هستند.

توجه داشته باشید که در زمان سازگار کردن بنفشه ها مراقب رطوبت بستر باشید و مرتب آبیاری کنید. هنگامی که نشاها به روزهای کامل در فضای باز عادت کردند، می توانید آنها را به طور دائم در باغ یا در گلدان های بیرونی خود بکارید.

کاشت بذر بنفشه

شرایط رشدی

گل ها بنفشه گیاهان سریع الرشدی هستند که بیشتر به عنوان گیاهان یکساله شناخته می شوند اما اگر بذر این گیاهان روی زمین ریخته شود هر ساله در همان قسمت باغچه شما گل های زیبای بنفشه را خواهید دید و به عبارتی شما بدون هیچ زحمتی تنها با یکبار با کاشت بذر بنفشه سال های زیادی شاهد رنگ های درخشان این گل در روزهای سرد بهاری خواهید بود.

بنفشه عمدتا در هوای سردتر گل می دهد. مدت زمان گلدهی به آب و هوا بستگی دارد. این گل های لطیف برای شروع و پایان فصل رشد در آب و هوای سردتر و همچنین در مناطق گرمسیری در زمستان گل می دهند.

زمان کاشت بذر بنفشه به آب و هوا بستگی دارد. در آب و هوای خنک، معمولا در بهار می کارند. در آب و هوای بدون یخبندان زمستانی، می توان بذر بنفشه را در پاییز کاشت.

مکانی را برای کاشت بذر بنفشه انتخاب کنید که روزانه حداقل 3 ساعت آفتاب کامل داشته باشد. گیاهان به خاکی با زهکشی خوب و غنی شده با مواد آلی فراوان نیاز دارند. خاک را با وجین کامل و اضافه کردن کود حیوانی کهنه یا کمپوست آماده کنید. منطقه را تا زمان کاشت عاری از علف های هرز نگه دارید.

کاشت بذر بنفشه

کاشت بذر بنفشه در فضای باز

بنفشه ها آفتاب را به سایه ترجیح می دهند، اما گرمای زیاد را دوست ندارند. در هوای بهاری زمانی که هوا برای رشد بسیاری از گل ها مساعد نیست، بنفشه ها به خوبی رشد می کنند. هنگام کاشت بذر بنفشه در تابستان، مطمئن شوید که گیاهان شما در بعد از ظهر در سایه باقی می مانند.

بنفشه ها هوای خنک اوایل بهار را دوست دارند و در دمای ملایم 4 تا 21 درجه سانتی گراد رشد می کنند. مالچ طبیعی و آب به جبران استرس ناشی از دمای بالا در تابستان کمک می کنند.

با مراقبت مناسب، بنفشه ها می توانند در تمام تابستان شکوفا شوند و بیشتر آنها دوباره در پاییز گل می دهند. در مناطق جنوبی می توانید زمانی که هوا گرم شد این گیاهان را حذف کنید و دوباره کاشت بذر بنفشه را در پاییز از سر بگیرید.

یک کود کند رهش را در خاک مخلوط کنید. کوددهی را در بهار و دوباره در اواخر تابستان انجام دهید تا شاهد گلدهی پاییزی گیاهان خود باشید.

برای تقویت گلدهی و طولانی کردن دوره گلدهی، گل های پژمرده را با قیچی از پایه ساقه گل جدا کنید. شما می توانید گیاهان ساق پا یا بیش از حد رشد کرده را با برش دادن آنها از ارتفاع حدود 5 سانتی متری از سطح خاک دوباره احیا کنید تا رشد کرده و باغچه شما را غرق در گل کنند.

نوشته های مشابه