آموزش کاشت و پرورش

کاشت بذر انگور

کاشت بذر انگور

آیا تا به حال خواسته اید کاشت بذر انگور را امتحان کنید؟ همانطور که بسیاری از ما می دانیم معمولا برای تکثیر انگور از قلمه ها استفاده می کنند که صفات گیاه مادری را دارد و برداشت محصول سریعتر صورت می گیرد. اما اگر علاقمند و مصمم به کاشت بذر انگور هستید این مقاله مختص شماست! در ادامه با ما همراه باشید تا تجربه جدیدی از کاشت یک بذر با آموزش های فردین کشت داشته باشید.

مراحل کاشت بذر انگور

قابل ذکر است که انگورها می توانند بیش از 125 سال زندگی کنند. زمانی که به سن حدود 20 تا 25 سالگی برسند، عملکرد آنها به تدریج کاهش می یابد. بالغ شدن انگور ممکن است بین 1 تا 3 سال طول بکشد، اما اگر می‌خواهید هر چه سریعتر میوه برداشت کنید توصیه می کنیم روش کاشت بذر انگور را که نیاز به صبر و حوصله دارد امتحان نکنید و به جای آن از گیاه مورد نظر خود قلمه تهیه کنید و قلمه ها را بکارید.

کاشت بذر انگور تا برداشت آن حدود سه تا هفت سال طول می کشد. تاک شما حداقل تا سه سالگی انگور تولید نمی کند. خوشه ها رشد ساقه را از سال قبل تشکیل می دهند.

تکثیر انگور با قلمه به روش ساده را در مقالات فردین کشت بخوانید.

تهیه بذر از انگورهایی که می خورید!

کاشت بذر انگور

بذرهای انگور را از میوه‌هایی که کاملا رسیده‌ جدا کنید، با یک چاقوی تمیز حبه های انگور را نصف کنید. بذرها را با نوک یک چاقوی تمیز یا ناخن خود بیرون بیاورید، مراقب باشید در این فرآیند به بذرها آسیب نرسانید. بعد از انداختن بذرها در ظرف آب، اجازه دهید به مدت 24 ساعت خیس بخورند و بذرهایی را که روی آب شناور مانده اند را دور بریزید و برای کاشت بذر انگور استفاده نکنید.

برای کاشت بذر انگور شما عزیزان می توانید از بذرهایی که در فروشگاه های  معتبر فروش بذر مانند فردین کشت نسبت به تهیه بذر برای کاشت بذر انگور اقدام کنید.

بذرها را آماده کنید.

بذرهای باقیمانده را روز بعد آبکش کرده و داخل ظرف کوچکی همراه با کمی پیت ماس مرطوب قرار دهید. یک قاشق غذاخوری پیت ماس برای 50 بذر کافی است. پس از بستن در ظرف، آن را به مدت سه ماه در یخچال با دمای 4 درجه سانتی گراد بگذارید. قرار گرفتن در یخچال نیاز سرمایی بذرها را برای جوانه زدن فراهم می کند. در واقع شما با قرار دادن بذرها در یخچال دوره سرمای زمستانه طبیعت را برای آنها فراهم می کنید. با اینکار شانس موفقیت شما در کاشت بذر انگور افزایش می یابد.

کاشت بذر انگور

پس از پایان این مدت، در ظرف را باز کرده و بذرها را در عمقی حدود سه برابر طول آنها در یک مخلوط مرطوب و استریل مانند ترکیب پیت ماس، ورمی کمپوست و پرلیت بکارید. دقت کنید که ظرف کاشت بذر انگور دارای سوراخ های زهکشی پایینی است..

بذرها را با فاصله 2.5 سانتی متر از یکدیگر بکارید. ظرف را در محلی که دمای آن بالاتر از 20 درجه سانتی گراد است قرار دهید، برخی از بذرها ممکن است در عرض دو هفته جوانه بزنند. برخی دیگر ممکن است دو ماه یا بیشتر طول بکشد تا جوانه بزنند. پس برای کاشت بذر انگور و مشاهده جوانه ها باید صبور باشید.

هنگامی که نهال های کوچک انگور دو دسته برگ دارند، هر گیاه را به گلدانی به قطر 10 سانتی متر اینچ پر از مخلوطی که 8 قسمت خاک گلدان، 1 قسمت پوکه و 1 قسمت ماسه است، منتقل کنید. در صورت تمایل، می توانید آنها را با یک کود گیاهی توصیه شده برای نهال ها – مانند 2-3-1 – با نصف غلظت توصیه شده بسته کود تغذیه کنید.

کاشت بذر انگور

برای ماه اول پس از کاشت بذر انگور، 1 قاشق غذاخوری کود 2-3-1 را با 1 گالن آب مخلوط کنید. سپس مقدار کود را به 2 قاشق غذاخوری در هر 1 گالن آب افزایش دهید. حدود شش هفته پس از انتقال هر نهال به گلدان های با قطر 10 سانتی متر، هر نهال را در گلدان 1 گالنی بکارید.

انگورهای جوان باید زمانی که هر گیاه شش برگ واقعی داشت به بیرون از خانه منتقل کنید. ابتدا گلدان ها را روزانه به مدت چند ساعت در جای نیمه سایه قرار دهید. هر روز ساعات بیرون ماندن گلدان ها را افزایش دهید به طوریکه پس از 10 روز گلدان را در بیرون از خانه نگه دارید. با این کار نهال های جوان انگور را با محیط بیرون سازگار می کنید.

نهال ها را بکارید.

پس از آخرین تاریخ یخبندان بهاره محل زندگی تان، موقعیتی را برای انگورها انتخاب کنید تا آنها را در خاک باغچه و یا باغ بکارید. محل انتخابی باید آفتاب کامل و خاک نسبتا غنی و با زهکشی مناسب داشته باشد. برای داربست و یا حصار فضایی در نظر بگیرید که بعد از کاشت بذر انگور و یا نهال ها کمبود فضا نداشته باشید.

نهال ها را در فاصله 35-20 سانتی متری بکارید. سوراخ کاشت را به اندازه دو برابر توپ ریشه نهال ها در نظر بگیرد و نهال انگورها را در همان عمق خاکی قرار دهید که در گلدان خود رشد کرده اند. باقیمانده سوراخ ها را با خاکی که برداشته اید پر کنید تا سوراخ کاشت پر شود.

کاشت بذر انگور

پس از کاشت کمی خاک را با دستتان فشار دهید تا نهال ها در خاک مستقر شوند. گیاهان را به خوبی آبیاری کنید. در صورتی که در محل زنددگی شما هر هفته باران نمی بارد در سال های اولیه پس از کاشت بذر انگور باید نهال ها را به خوبی آبیاری کنید.

چه چیزی را نمی توان در نزدیکی انگور کاشت؟

هرگز در کنار انگور سبزی هایی مانند کاهو، کلم، تربچه، سیر و درخت گردو نکارید. به طور کلی از کاشت بذر انگور با سایر گیاهان مانند خیار نیز خودداری کنید، زیرا اغلب برای آب و مواد مغذی رقابت می کنند.