آموزش کاشت و پرورش

پرورش گل مریم

گل مريم با نام علمی Polianthes tuberos از مهمترين گل هاي شاخه اي در منـاطق گرمسـيري و نيمه گرمسيري و جزء 10 گل برتر شاخه بريده دنيـا اسـت. این گیاه دارای دو رقم معروف دابل و سینگل می باشد؛ که کشت و کار رقم دابل آن از نظر بازارپسندی بیشتر تحت کشت قرار می گیرد. در هنـد و فرانسه براي صنايع عطرسازي كشت مي شود و در ژاپن اهميت زيادي دارد. اين گياه هم در هواي آزاد و هم گلخانه توليد مي شود. مهمترین مراکز پرورش گل مریم در کشور ایران شهرهای دزفول، محلات و ورامین تهران می باشند.

کاشت و روش های آن:

کشت و پرورش گل مریم از طريق سوخ و سوخک صورت مي گيرد که به صورت مرسوم به آن پیاز می گویند. زمان کشت آن اوایل بهار است و زمان برداشت در اواسط تابستان انجام می گیرد.

پرورش گل مریم هم در زمین و هم در گلدان می توان انجام داد. مریم در بهار، تابستان و پاییز بسته به فصل کاشت آن گل می دهد و در مناطقی که دارای زمستان سرد هستند، پیاز آن را در پاییز از زمین خارج کرده و در انبار خشک نگهداری می کنند. در مناطق سرد بهتر است گل مریم در گلدان کاشته شود زیرا غده های گل مریم خراب می شوند.

برای پرورش گل مریم در گلدان باید ابتدا در فصل بهار، پیازهائی را که گل نداده‌اند، جدا کرده و آنها را در گلدان مملو از خاک تازه، مخلوط با خاک برگ، کاشت و در گلخانه سرد و یا در اتاق، بدون اینکه گلدان ها را آبیاری کنند تا اواسط اسفند نگهداری نمایند. خارج نموده و در انبار خشک نگهداری می‌کنند و دوباره در بهار کشت می‌دهند.

خاک مورد نیاز آن سبک، شنی و با حاصلخیزی مناسب می باشد.

نکات پرورش گل مریم:

استفاده از کود گوسفندی در مزرعه برای گلدهی بهتر این گیاه توصیه می شود.

درجه حرارت انبار بر تعداد پیازهای برداشت شده وکیفیت گل سنبله اثر دارد نگهداری پیازها در دمای حداقل 18درجه به مدت 4 تا 6 هفته عملکرد گل ها را بهبود می دهد اما نگهداری بیشتر باعث کاهش عملکرد می شود.

در کشت گلدانی، قراردادن گلدان ها در محیط آفتابی ضروری هست.

 زمان کاشت پیازها با توجه به اندازه آنها تعیین می شود (هرچه کوچکتر زمان کاشت زودتر).

 زمان برداشت گل برای بازارهای دور زمانی است که ۲-۱ گلچه تحتانی باز شده اند.

مهمترین آفت این گیاه کنه و نماتد می باشند. جهت مبارزه با کنه از باروک و فلورامایت و برای مبارزه با نماتد از سینجنتا ترویگو

و متام سدیم استفاده شود.

کشت و پرورش گیاهان پیازی زیبا و ارزشمند دیگر مانند زعفران را در مقالات سایت مطالعه بفرمایید.

 

منابع:

Tilak K.V.B.R., and Singh G. 2002. Azospirillumbiofertilizer for rainfed crops. pp: 65-73. In: Biotechnology of biofertilizers. Ed., Kannayan S., Narosa Publishing House, New Delhi, India.

ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮ ﻛﺎرﺑﺮد ﻛﻮد ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻧﻴﺘﺮات ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ و ﻛﻮد زﻳﺴﺘﻲ آزوﺳﭙﻴﺮﻳﻠﻴﻮم ﺑﺮ رﺷﺪ و درﺻﺪ ﮔﻠﺪﻫﻲ ﮔﻞ ﻣﺮﻳﻢ رﻗﻢ داﺑﻞ. نشریه علوم باغبانی. ﺟﻠﺪ 30، ﺷﻤﺎره 2، ص 259-251.

قاسمی قهساره و کافی، م. 1388. کتاب گلکاری علمی و عملی.