آموزش کاشت و پرورش

نیاز سرمایی بذرها

نیاز سرمایی بذرها

وقتی نوبت به جوانه زنی بذر می رسد، شاید بسیاری از افراد از نیاز سرمایی بذرها برای جوانه زنی مناسب اطلاعی ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مطلب و اینکه کدام یک از بذرها برای جوانه زنی نیاز به سرما دارند، در ادامه با ما همراه باشید.

نیاز سرمایی بذرها

در طبیعت، خواب بذر معمولا با گذراندن یک دوره سردی در زمین در طی یک فصل زمستان شکسته می شود. بدین ترتیب پوسته بذر نرم شدن لایه سخت دانه در اثر یخ زدگی و هوازدگی شکسته می شود.

برای گیاهانی که در مکان هایی با زمستان هایی سرد تکامل یافته اند، جوانه زدن بذرها در بهار و پس از سپری شدن سرمای زمستانه صورت می گیرد. این ویژگی تکاملی به گیاهان این امکان را می دهد که زنده مانده و بقای نسل خود را تضمین کنند.

این مکانیسم ایمنی – لازمه ای که بذرها قبل از جوانه زدن زمستان را تجربه می کنند – تضمین می کند که بذرها در پاییز جوانه نخواهند زد و فرصت بهتر و بیشتری برای بقا در بهار خواهند داشت.

سرما و رابطه آن با جوانه زنی برخی از بذرها

در طبیعت، اکثر بذرها برای جوانه زدن به شرایط خاصی نیاز دارند. تمام این شرایط به صورت فرآیندی است که به موجب آن خواب دانه شکسته می شود تا جوانه زنی را تقویت کند. برای موفقیت در جوانه زنی بذرها، لازم است شرایط دقیق مورد نیاز آنها را هنگام شکستن خواب در طبیعت ایجاد شود. برخی از بذرها به یک تیمار گرمایی و مرطوبی نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به تیمار سرمایی و مرطوب نیاز دارند. حتی، بذرهای دیگری وجود دارد که برای جوانه زدن به ترکیبی از تیمارهای گرم و سرد و به دنبال آن تیمار گرم نیاز دارند، بنابراین  دانستن اینکه بذرها برای شکستن خواب به چه چیزی احتیاج دارند قبل از شروع هر عملیات کاشتی بسیار مهم است.

چگونگی تیمار سرمایی بذور

برای بذر گیاهان یا درختانی که برای جوانه زنی به زمستان نیاز دارند، تیمار سرما برای بذرها ضروری است. اگر اواخر تابستان یا پاییز تیمار سرمایی را شروع کرده اید، می توانید بذرها را در گلدان و درون خاک قرار داده و گلدان را در داخل گودالی در زمین بگذارید. بدین ترتیب بذرها در بهار جوانه می زنند.

با این حال، اگر قصد دارید در اوایل فصل تیمار سرمایی را شروع کنید، بذرها را به مدت 12 تا 24 ساعت خیس کنید، زیرا بذر برای ایجاد تغییرات شیمیایی نیاز به جذب مقداری رطوبت دارد. آنها را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف مهر و موم شده با مقدار مساوی شن و ذغال سنگ قرار دهید.

بسیاری از منابع استفاده از پیت، ترکیبی از ذغال سنگ و شن و ماسه یا ورمیکولیت را به عنوان محیطی برای برطرف کردن نیاز سرمایی بذرها توصیه می کنند.این محیط برای جلوگیری از آسیب رساندن به بذر توسط عوامل بیماری زا از جمله قارچ ها باید استریل باشد.

درب کیسه یا ظرف را ببندید و آن را به مدت 10 روز در یخچال قرار دهید. روی ظرف یا کیسه برچسب بزنید تا بدانید بذرها مربوط به کدام گیاه هستند. به طور مرتب بذرها را چک کنید تا از مرطوب بودن محیط اطمینان حاصل کنید. بذرها را پس از 10 روز بررسی کنید تا ببینید آیا جوانه می زنند، زیرا بعضی از دانه ها ممکن است به مدت طولانی تری به شرایط سرد و مرطوب نیاز داشته باشند. (بعضی از بذرها برای شکستن خواب حتی به فریزر نیاز  دارند).

چه بذرهایی نیاز به سرما دارند؟

 بسیاری از گیاهان برای شکستن چرخه خواب و جوانه زدن به تیمار سرمایی و برطرف کردن نیاز سرمایی احتیاج دارند. حتماً قبل از کاشت درباره نیازهای جوانه زنی گیاهان خاص خود تحقیق کنید.

ما در سایت فردین کشت مهمترین نیازهای بذرها و نحوه کاشت آنها را برای شما همراهان عزیز ذکر می کنیم. کافی است برای اطلاع از نیاز سرمایی و اینکه کدامیک از بذرها به این تیمار نیاز دارند به توضیحات محصول مراجعه کنید.

 

برای مشاهده و خرید بذر انواع متنوع صیفی جات با قوه نامیه بالا کلیک کنید.