آموزش کاشت و پرورش

چگونه می توان سرخس دو پایه را در خانه پرورش داد؟

سرخس دو پایه

سرخس دو پایه گیاهی بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد و نگهداری آن نیز بسیار آسان است. بیایید نگاهی به همه چیزهایی که باید در مورد پرورش این گیاه زیبا بدانید بیاندازیم! سرخس دو پایه با برگچه های سبز و لبه های دندانه دار متفاوت از سرخس های دیگر است که از نظر ظاهری نیز تا حدودی شبیه به کف دست است. اگر می خواهید یک نمونه سبز عالی برای گلدان های رومیزی داشته باشید، پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این گیاه آشنا کنیم.

سرخس دو پایه

این سرخس همیشه سبز از خانواده Pteridaceae بومی اروپا، آفریقا و آسیا است. دارای برگ مسطح و رنگ های زیبا است که باعث جذابیت بیشتر این سرخس می شود. Pteris Cretica یک گیاه سرسخت است که فقط به رطوبت کافی و محافظت در برابر هوای خشک نیاز دارد. این گیاه در داخل خانه سرعت متوسط رشد می کند و اندازه آن به 20 تا 60 سانتی متر می رسد.

شرایط مورد نیاز برای رشد سرخس دو پایه

 

گلدان سرخس دو پایه

نور

سرخس در نور فیلتر شده خوب، عملکرد خوبی دارد. از نگه داشتن گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا به ریشه آسیب می رساند. نگه داشتن آن در نزدیکی یک پنجره رو به شرق  و دریافت نور خورشید صبحگاهی، نور مورد نیاز آن تامین می کند.

این سرخس روی میزها و سبدهای آویزان بسیار زیبا به نظر می رسد. از آنجا که این گیاه عاشق رطوبت است، می توانید آن را در حمام نیز نگهداری کنید!

خاک

این گیاه به بافت خاک حساس نیست و می تواند در یک مخلوط معمولی گلدان به خوبی رشد کند. اطمینان حاصل کنید که محیط رشد به خوبی تخلیه می شود و زهکشی مناسبی دارد. برای رشد خوب گیاه از هر گونه مخلوط بر پایه ذغال سنگ نارس استفاده کنید.

آبیاری

سرخس دو پایه گیاه آبدوستی هست و نمی تواند خشکی اطراف ریشه ها را تحمل کند، بنابراین خاک را مرطوب نگه دارید اما از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. همچنین، هنگامی که درجه حرارت به زیر 59 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) می رسد، آبیاری را کاهش دهید و اجازه دهید خاک سطح قبل از آبیاری خشک شود.

دما

محدوده دمایی ایده آل بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد است. گیاه را زیر 12 درجه سانتی گراد نگه ندارید. این سرخس محیط گرم را ترجیح می دهد، بنابراین آن را کنار درب ورودی و کنار شوفاژ یا پنجره باز قرار ندهید.

رطوبت

حفظ رطوبت یک عامل مهم در رشد این گیاه است است. پاشیدن آب روی شاخ و برگ و نگهداری گلدان روی سینی سنگریزه ای پر از آب برای رشد آن خوب خواهد بود.

کود

یکبار در ماه از زمان اوایل بهار تا تابستان از کود مایع متعادل رقیق شده به مقدار نصف استفاده کنید. در ماه های سرد از کود دهی به سرخس دو پایه خودداری کنید.

تکثیر سرخس دو پایه

 

سرخس دو پایه در گلدان

این سرخس را می توان با تقسیم در بهار تکثیر کرد. ریشه یا ریزوم را با یک چاقوی تمیز و تیز تقسیم کنید و آن را در خاک مرطوب بکارید. مطمئن شوید که قسمت بریده شده دارای ریزوم و چند خار یا جوانه برگ است. بهتر است ریزوم ها را در مخلوط خاک گلدانی قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید.

این گیاه به رطوبت فراوانی نیاز دارد اما خاک اشباع منجر به پوسیدگی ریشه ها می شود. اطمینان حاصل کنید که در ته گلدان سوراخ زهکشی برای خروج آب اضافی وجود دارد.

برای داشتن گلدانی پر پشت و زیبا می توانید هر سال یکبار گلدان را تعویض کنید تا خاک جدید عناصر مورد نیاز برای رشد گیاه و ریشه ها فراهم شود.

شما عزیزان می توانید بذر درخت گل طاووسی، بذر گل ابوتیلون معطر گلدانی و بذر گل آهار مینیاتوری مکزیکی پاکوتاه را از سایت فردین کشت خریداری نمایید.

آفات و بیماری ها

سرخس دو پایه مستعد ابتلا به طیف وسیعی از آفات از جمله حشرات مانند شته ها و سفید بالک است. هر زمان که متوجه حمله آفات شدید، سرخس را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کنید و با یک حشره کش ملایم یا روغن چریش سم پاشی کنید.

دادن مقدار مناسب آب و رطوبت به گیاه، آن را از اکثر بیماریهای احتمالی مصون نگه می دارد.