عمومی

زمان مناسب آبیاری

زمان مناسب آبیاری است که خورشید غروب کرده یا هنوز طلوع نکرده است ولی هوا رو به روشنی می‌زند.
آبیاری بی‌موقع هنگام ظهر که خورشید وسط آسمان است، موجب تبخیر آب و هدر دادن آن می‌شود.  یا اگر آب بر روی برگ ها بریزد ، ایجاد لکه های سوختگی بر روی برگ ها می شود
اگر در منطقه آب و هوایی مرطوب زراعت می‎کنید یا گیاهانی کاشته‎اید که مستعد آفات برگی هستند، زمان مناسب آبیاری صبح‎ها را  انتخاب نمایید؛ اگر در بعد از ظهر آن‎ها را آبیاری نمایید، گیاه و خاک، بیشتر زمان شب را مرطوب می‎مانند و این موجب پیشرفت آفات خواهد شد. به خصوص اگر از روشهای آبیاری استفاده می‎کنید که در آن‎ها برگ‎های گیاه مستقیم در معرض آب قرار دارند.
در صورتی آبیاری در شب باید انجام شود که:
۱- در زمین زراعی‎تان آفت وجود نداشته باشد.
۲- در ناحیه آب و هوای خشک قرار داشته باشید.
۳- از نوعی آبیاری استفاده می‎کنید که در آن آب تنها با خاک در تماس است و نه با برگ‎های گیاهان.

علاوه بر زمان مناسب آبیاری, میزان آبیاری نیز مهم است.  همواره خاک را تا عمق ۳۰ سانتی‎متری مرطوب نمایید. در غیر این‎صورت ریشه گیاه در عمق ۱۰سانتی‎متری خاک باقی خواهد ماند و این اتفاق موجب آسیب پذیری بیشتر گیاه در مواجهه با آبیاری بیش از حد خواهد شد. مرطوب نگه داشتن خاک به‎صورت عمیق، رشد بیشتر ریشه را در پی خواهد داشت و مقاومت گیاه را در مقابل کم آبی بالا خواهد برد.

نکته آخر، روش آبیاری است. آبیاری قطره‎ای یا روش آبپاشی، کدامیک مناسب ترند؟ آبیاری قطره‎ای کارآمدتر است و در حدود ۸۵% آب مستقیم به ریشه گیاه خواهد رسید در حالی‎که روش آب‎پاشی، در حدود ۷۰% آب به گیاه می‎رساند؛ برای جبران این کمبود باید مقدار بیشتری آب به گیاه برسانید. بدون توجه به نوع آبیاری، به آرامی آبیاری نمایید تا آب سر ریز نشود و از هدر رفتن آن جلوگیری نمایید.