عمومی

بادرنجبویه و دانستی های آن

بادرنجبویه سبزی معطر و محبوبی که به خوبی در شمال ایران رشد می کند. این گیاه که از دسته نعنایان است بوی خوشی داشته و آرام بخشی قوی برای افرادی است که از استرس، فشار و بیماری های روحی رنج می برند.

بادرنجبویه را بهتر بشناسیم

بادرنجبویه نوعی گیاه خوش بو است که برای اولین بار در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. این سبزی معطر از جمله گیاهانی است که هم ظاهر زیبا و هم بوی خوبی دارد و برای سلامتی انسان نیز بسیار مفید است. اگر می خواهید این گیاه علفی خوش طعم و عطر را بکارید حتما موارد زیر را رعایت کنید.

مراحل کاشت

۱.    فصل مناسب برای کاشت این گیاه پاییز است. در اویل پاییز بذر های آن را تهیه کنید.

۲.    این گیاه برای رشد به خاک دارای آهن نیاز دارد. اگر خاک شما فاقد آهن است و یا آهن کمی دارد به صورت دستی به آن آهن اضافه کنید.

۳.    همچنین خاک این گیاه باید نرم و سبک باشد تا بتواند به خوبی رشد کند.

۴.    بذر ها را پاییز بکارید. آن ها بعد از زمستان گذرانی، فصل بهار رشد می کنند.

۵.    این گیاه علف های هرز زیادی را دارد به همین سبب برای رشد خوب باید به صورت مرتب به آن علف کش بزنید و یا با دست آن را وجین کنید.

۶.    اواسط اردیبهشت می توانید آن را برداشت کنید.

این گیاه به مدت ۳ سال پیاپی دوباره رشد می کند. تنها کافی است آن را به خوبی وجین کنید. همچنین این گیاه نسبت به قارچ و مگس حساس است. توصیه می کنیم حتما از ضد قارچ و حشره کش ها برای رفع مزاحمت این موارد استفاده کنید.

خواص و کاربرد ها

از جمله گیاهانی که خاصیت ضد افسردگی دارند بادرنجبویه است. این گیاه در درون خود ترکیب هایی دارد که می تواند مفرح روح باشد. اگر فکر می کنید فردی افسرده هستید حتما چای این گیاه را استفاده کنید.

تنها رفع افسردگی نیست که این گیاه انجام می دهد بلکه خواص دیگر آن به جرات می توان گفت بسیار در طبیعت کم نظیر است از جمله:

·       نوجوانانی که به سبب بلوغ پرخاشگر شده اند جوشانده این گیاه را بخورند. این گیاه بر روی لطافت خلق و خو بسیار اثر گذار است.

·       در مراحل اولیه سرماخوردگی هستید؟ پس حتما این گیاه را مصرف کنید. با مصرف این گیاه می توانید با عود سرماخوردگی خود مبارزه کنید.

·       فشار خون پایین خود را با این گیاه درمان کنید. اما باید به شما هشدار دهیم که در مصرف آن نباید اصلا زیاده روی کنید. مصرف مناسب و به اندازه آن به شما در داشتن فشار خون با ثبات کمک می کند.

·       خانم های باردار می توانند برای رفع حالت تهوع دوران بارداری خود از این گیاه خوش بو استفاده کنند. این گیاه دارای ساختاری است که تهوع را کاهش داده و به سرحال شدن کمک می کند.

·       بوی بد دهان شما را می آزارد؟ برگ های گیاه خوش بو بادرنجبویه را فراموش نکنید

·       سس سالاد خود را با این گیاه خوشمزه کنید. عطر و طعم بهاری این گیاه سالاد شما را بهترین خواهد کرد.

·       برگ تازه آن را با چای مخلوط کنید و اجازه دهید تا خستگی یک روز سخت کاری را از شما بزداید.