آموزش کاشت و پرورش

چگونه رزبری را هرس کنیم؟

هرس رزبری

هرس بوته های رزبری به افزایش کیفیت و کمیت میوه، کاهش احتمال آسیب آفات، افزایش سلامت گیاه و ایجاد بوته ای زیباتر کمک می کند. استفاده از قیچی هرس تیز برای هرس ضروری است. از قیچی کثیف استفاده نکنید، زیرا ممکن است به گیاه آسیب برساند و باعث افزایش بیماری در بین بوته ها شود. هرس در پایان تابستان ضروری است و دوباره در طول دوره خواب در اواخر زمستان یا اوایل بهار نیز بهتر است بوته ها را هرس نمایید.

چرا باید گیاهان رزبری را هرس کنیم؟

 هرس بوته های رزبری سلامت و قدرت کلی آنها را بهبود می بخشد. علاوه بر این، هنگامی که گیاهان رزبری را هرس می کنید، در واقع به افزایش تولید میوه کمک می کنید. از آنجایی که در بوته رزبری در فصل اول (سال) فقط شاخ و برگ رشد می کند و در فصل بعد (سال دوم) گل و میوه رشد می کند، حذف ساقه های مرده می تواند باعث افزایش تولید میوه شود.

با پرورش رزبری بیشتر آشنا شوید!

چگونگی هرس 

رزبری ها به طور کلی در دو زمان از سال هرس می شوند: در اواخر زمستان یا اوایل بهار و در طول فصل رشد و عمدتا در تابستان.

تمام ساقه ها را در نزدیکی سطح زمین برش دهید.

در اواخر زمستان یا اوایل بهار، تمام ساقه هایی را که سال قبل میوه داده اند، هرس کنید. آنها دیگر میوه نمی دهند. این ساقه ها دارای پوست خاکستری و پوسته پوسته می شوند. آنها را در نزدیکی سطح زمین با استفاده از قیچی باغبانی تیز و استریل شده ببرید.

 ساقه های سال گذشته را بردارید.

اولین مرحله از فرآیند هرس اواخر زمستان، حذف تمام ساقه های سال گذشته است. با برداشتن این ساقه های مرده از زمستان گذرانی عوامل بیمارگر بر روی آنها و سرایت آن به ساقه های جدید جلوگیری می کنید.

 ردیف را باریک کنید.

ساقه هایی را که خارج از ردیف ۳۰ تا ۴۵ سانتی متری اطراف گیاه رشد می کنند، هرس کنید. اگر بوته رزبری در ردیف های کاملا مشخص و منظم هرس شوند، برداشت میوه  بسیار آسان تر است. نگران هرس بیش از حد نباشید. رزبری ها بسیار مقاوم هستند و می توانند پس از هرس شدید نیز به خوبی رشد کنند و پربار شوند.

ساقه های بدفرم یا یا خیلی کوتاه را نیز هرس کنید. همچنین ساقه های ظریف را نیز حذف کنید زیرا این کار باعث می شود که حدود ۴ یا ۵ مورد از سالم ترین و بلندترین ساقه ها در تمام طول ردیف باقی بمانند و میوه دهی خوبی نیز خواهند داشت.

در طول تابستان، ساقه مرده، شکسته یا بیماری را که می‌بینید، هرس کنید. همچنین، برای نظم دادن به بوته هر ساقه ای را که خارج از ناحیه ردیف تعیین شده جوانه می زند، بردارید.

 

رزبری

 

در سایت فردین کشت بذر رزبری پولکا درشت، بذر رزبری زرد آمریکایی و بذر رزبری رابی بیوتی پاکوتاه گلدانی موجود است که شما عزیزان می توانید بذر این ارقام پربار را خریداری کنید.

ساقه های ضعیف را قطع کنید.

به داخل ردیف بوته های رزبری بروید و ساقه هایی را که ضعیف، دوکی یا کوتاه به نظر می رسند یا علائم آسیب یا بیماری و حشرات را نشان می دهند، جدا کنید. برش های نهایی برش های نازک هستند. تنها ساقه هایی که باید در ردیف باقی بماند، بلندترین، ضخیم ترین و سالم ترین ساقه هاست است. فاصله بین ساقه ها را حفظ کنید تا در طول فصل رشدی آنقدر به هم نزدیک نباشند که سایه ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “چگونه رزبری را هرس کنیم؟

  1. سید شهاب الدین شریفی الیردی گفت:

    چقدر عالی کاش بیشتر درباره رزبری مقالات میزاشتید مثلا تکثیرش

    1. درود بر شما در سمت توضیحات محصولات معمولا گفته ایم ولی چشم بازم مقاله میزاریم. مرسی که ما رو دنبال می کنید

نظرات بسته شده است.