عمومی

اصلی ترین دلایل زرد شدن سانسوریا

زرد شدن سانسوریا

سانسوریا یکی از رایج ترین گیاهان آپارتمانی در بسیاری از خانه هاست. با شاخ و برگ های بلند و ظریف خود زیبایی خاصی دارد. این گیاه مقاوم برای خانه ها، ادارات و فضاهای عمومی انتخابی بسیار عالی است. با اینکه نیاز بع مراقبت کمی دارد اما برخی اوقات بی توجی منجر به زرد شدن سانسوریا می شود. این زرد  شدن دلایل خاص خود را دارد که در ادامه مهمترین دلایل زرد شدن سانسوریا و روش هایی برای رفع آن را خدمت شما خوبان فردین کشت شرح می دهیم

زرد شدن سانسوریا

دیده شدن برگ های زرد گهگاهی روی گیاه سانسوریا جای نگرانی ندارد و برخی از انواع سانسوریا به خاطر حاشیه های زرد جذاب روی شاخ و برگشان شناخته می شوند. اما اگر مشاهده کردید که چندین برگ گیاه خود به طور همزمان زرد می شوند  یا اگر گیاه علائم دیگری از استرس را نشان می دهد، وقت آن است که مشکل را شناسایی کرده و در جهت رفع آن اقدام کنید. در اینجا هفت دلیلی که ممکن است باعث زرد شدن سانسوریا شود را خدمت شما عزیزان ذکر می کنیم:

چندین مشکل مختلف گیاهی می تواند باعث زرد شدن سانسوریا یا کلروز شود. کلروز زمانی اتفاق می‌افتد که گیاهان ریزمغذی‌های لازم برای تولید کلروفیل را نداشته باشند، که باعث سبز شدن شاخ و برگ می‌شود و به گیاهان اجازه می‌دهد نور خورشید را به غذا تبدیل کنند.

آب زیاد

سانسوریا به دلیل داشتن برگ های ضخیم به خشکی مقاوم هستند. این گیاهان در خاک سست و با زهکشی خوب که بین دو آبیاری کاملا خشک شود بهترین رشد را دارند و ممکن است فقط یک بار در هفته در طول زمستان به آب نیاز داشته باشند. آبیاری بیش از حد می تواند از جذب رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز گیاه توسط ریشه جلوگیری کند و حتی می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

عوامل تاثیرگذار بر آبیاری سانسوریا را با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.

نور بیش از حد

زرد شدن سانسوریا

گیاهان سازگار سانسوریا می توانند با نور کامل خورشید یا شرایط سایه سازگار شوند، اما با نور مستقیم و غیرمستقیم بهترین رشد را دارند. لکه‌های رنگ پریده، زرد یا قهوه‌ای روی برگ‌های سبز سالم می‌تواند نشان‌دهنده آفتاب‌سوختگی ناشی از نور مستقیم خورشید باشد.

دمای نامناسب

اگر گیاه شما اخیراً تغییرات تغییرات دمایی ناگهانی را تجربه کرده است ممکن است چند روز بعد شاهد زرد شدن سانسوریا شوید. باز ماندن در و یا پنجره در روزهای زمستانی عمدتا باعث تغییر رنگ ناگهانی این گیاه زیبا می شود.

آفات

چندین آفات رایج گیاهان آپارتمانی می توانند روی گیاهان سانسوریا تأثیر بگذارند. از آنجایی که حشرات مانند شپشک آرد آلود، شته ها و کنه های گیاهی شیره شاخ و برگ گیاه را می مکند، ممکن است در اثر حمله آفات زرد شدن سانسوریا رخ دهد.

کود زیاد یا کم

سانسوریاها معمولا به کود کمی نیاز دارند، اما اگر چند سالی باشد که گیاه خود را تغذیه کرده اید یا خاک گلدان آن را عوض کرده اید، کمبود مواد مغذی می تواند باعث زرد شدن سانسوریا شود. از طرف دیگر، تغذیه بیش از حد می تواند باعث خشکی و رنگ پریدگی لبه های برگ و پژمردگی آن نیز شود. پس در کوددهی این گیاه دقت کنید.

زرد شدن سانسوریا

گلدان کوچک

گیاه گلدانی مانند گیاهان مزرعه ای نمی تواند مواد مغذی را از خاک جذب کند و خاک محدود گلدان تنها بستر آن است. بنابراین اگر گیاه شما سریع رشد می کند و گلدان آن کوچک است حتما برنامه ای برای تعویض گلدان سانسوریا داشته باشید، زیرا ممکن است گلدان کوچک و نامناسب یکی از اولین دلایل زرد شدن سانسوریا باشد.

رشد طبیعی برگ

وجود برگ زرد گهگاهی روی اکثر گیاهان کاملا طبیعی است. با بالا رفتن سن گیاه، برگ‌های قدیمی زرد می‌شوند و می‌ریزند. بنابراین جای نگرانی نیست.

راهکارها

هنگامی که دلیل زرد بودن برگ‌های گیاه سانسوریای خود را پیدا کردید، باید سریعا به این مشکل رسیدگی کنید تا گیاه خود را سالم نگه دارید. با این حال، حتی اگر مشکل برطرف شود، برگ های زرد دوباره سبز رنگ نمی شوند، بنابراین بهتر است آنها را با قیچچی های هرس تیز و ضدعفونی شده در پایه گیاه قطع کنید.

رطوبت خاک گیاه خود را بررسی کنید. اگر خاک خیس است و مرتب آبیاری کرده اید، آبیاری بیش از حد ممکن است دلیل اصلی زرد شدن سانسوریا باشد. قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. در موارد شدید، ممکن است لازم باشد گیاه را در خاک تازه بکارید و ریشه ها را برای علائم پوسیدگی بررسی کنید.

زرد شدن سانسوریا

اگر برگ های گیاه شما آفتاب سوخته به نظر می رسد و گیاه در معرض نور مستقیم خورشید است، آن را از منبع نور دورتر کنید یا از یک پرده شفاف برای فیلتر کردن نور و کاهش شدت نور استفاده کنید. با دور نگه داشتن گیاه از مناطق پر نور و قرار دادن آن در فضایی با دمای ثابت تر، شوک دما را برطرف کنید.

گیاه خود را به طور منظم برای علائم آفات بررسی کنید. حشرات را با آب یا یک گوش پاک کن آغشته به الکل از بین ببرید، سپس از روغن چریش یا صابون باغبانی برای جلوگیری از بازگشت آنها استفاده کنید.

اگر چند سال است که خاک گیاه خود را کوددهی نکرده اید و دلایل دیگری برای زرد شدن سانسوریا پیدا نمی کند، آن را در خاک تازه بکارید.

از گلدان یک اندازه بزرگتر استفاده کنید یا گیاه را تقسیم کرده و در ظرف اصلی خود بکارید. اگر مشکوک هستید که کوددهی بیش از حد باعث زرد شدن گیاه سانسوریا شده است، خاک را چندین بار با آب بشویید تا مواد مغذی اضافی حذف شود. در ادامه، فقط دو بار در سال در بهار و تابستان به گیاه خود کود دهید.

بهترین راه برای جلوگیری از زرد شدن سانسوریا، فراهم کردن شرایط مناسب رشدی و مراقبت صحیح است. بهتر است که گیاه در نور روشن و غیرمستقیم و دمای ثابت نگه داشته شود، فقط زمانی آبیاری کنید که خاک کاملا خشک شود. به گیاه خود توجه کنید تا همیشه یک سانسوریای زیبا و جذاب در خانه خود داشته باشید.

۳ روش آسان برای تکثیر سانسوریا را در مقالات فردین کشت بخوانید.