عمومی

دراگون فروت گیاهی با میوه های اعجاب انگیز

دراگون فروت

دراگون فروت گیاهی با نام علمی Hylocerus Spp گیاهی دائمی و متعلق به خانواده کاکتوس ها (cactaceae) می باشد که به دلیل داشتن گل و همچنین میوهای با ظاهری منحصر به فرد در سراسر جهان مورد توجه می باشد. به دلیل گل زیبای آن، ملقب به “ملکه شب” یا “بانوی نجیب زاده” است. میوه گوشتی و آبدار آن طعم بسیار دلپذیری دارد.

دراگون فروت

این میوه با نام های مختلف بومی در کشورهای مختلف مانند گلابی توت فرنگی (Strawberry pear)، پیتایا (Pithaya) و … شناخته می شود. خاستگاه این گیاه آمریکای مرکزی است و از آنجا به طور گسترده ای در سراسر جهان به ویژه در کشورهای گرمسیری گسترش یافته است. گیاهی با رشد سریع  که به دلیل نیاز کم به مراقبت و حداقل آفات و بیماری ها یک محصول جدید در بسیاری از کشورها محسوب می شود. پس از کاشت، حدود 20 سال رشد می کند و یک هکتار می تواند حدود 800 گیاه دارگون را در خود جای دهد. این گیاه در سال دوم پس از کاشت میوه می دهد و در 5 سالگی به حداکثر باردهی می رسد.

 سه گونه معروف دراگون فروت شامل Hylocerus undatus (دراگون فروت معمولی)، Hylocerus costariscensis (دراکون فروت بنفش یا قرمز) و  Hylocerus megalanthus ( دراگون فروت زرد) است.

 

انواع دراگون فروت

برای خرید بذر دراگون فروت زرد، کلیک کنید.

ارزش غذایی

دراگون فروت میوهای بسیار مغذی و حاوی آنتی اکسیدان های متعددی و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. طبق منبع معتبر وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، دراگون فروت در یک وعده 100 گرم (که تقریباً به اندازه یک میوه این گیاه است) دارای ارزش غذایی زیر است (جدول 1). بر همین اساس میوه این گیاه سرشار از ویتامین C و  مقدار مناسبی از کلسیم، آهن و فسفر می باشد.

 

جدول

فواید دراگون فروت

سرشار از آنتی اکسیدان

بر اساس مطالعه ای در مجله بیوتکنولوژی آفریقا، دراگون فروت حاوی آنتی اکسیدان های بتاسیانین و بتاگزانتین است. این ترکیبات رادیکال های آزاد بدن را خنثی می کنند و سبب کاهش احتمال رشد سلولهای سرطانی در بدن می شوند. رادیکال های آزاد ترکیباتی در بدن هستند که می توانند باعث آسیب سلول شوند.

طبق مقاله ای در مجله جهانی داروسازی و علوم دارویی، فعالیت آنتی اکسیدانی دراگون فروت می تواند در جلوگیری از شرایط التهابی در بدن مفید باشد. این موارد شامل نقرس و سایر اشکال آرتروز است.

 

ارزش غذایی دراگون فروت

کنترل قند خون

یک مطالعه که در مجله PLOS ONE منتشر شد به بررسی اثرات مصرف میوه دارگون فروت بر کنترل قند خون در افراد مبتلا به پیش دیابت و مبتلایان به دیابت نوع 2 پرداخت. طبق این مقاله  ارتباط بالقوه ای بین مصرف میوه دراگون فروت و کنترل بهتر دیابت مشاهده شد. این بدان دلیل است که میوه دراگون فروت رشد سلول های پانکراس را که انسولین تولید می کنند را تسریع می کند.

در این مطالعه آزمایشات بالینی متعددی با مقایسه اثرات دراگون فروت با دارونما در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت مورد بررسی قرار گرفت نویسندگان آن نتیجه گرفتند که اثر دراگون فروت در کنترل قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت قابل توجه است.

 

برای مطالعه مقاله کاشت گریپ فروت، کلیک کنید.

خواص پروبیوتیکی

بر اساس مطالعه ای که در مجله Electronic Journal of Biotechnology انجام شد، خوردن دارگون فروت دارای اثر پروبیوتیکی بر روی بدن است که باعث افزایش هضم و تغذیه باکتری های روده می شود. دارگون فروت حاوی کربوهیدراتهایی به نام الیگوساکاریدها است که به عقیده پژوهشگران به تحریک رشد باکتری های مفید در معده و روده کمک می کند. از مزایای مصرف دارگون فروت می توان به افزایش هضم غذا، عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر عفونت روده اشاره کرد.

حاوی اسیدهای چرب مفید

دانه های کوچک دارگون فروت ارزش غذایی قابل توجهی دارند. طبق پژوهش های انجام شده در مجله جهانی داروسازی و علوم دارویی، این دانه ها حاوی اسیدهای چرب از جمله اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 9 و همچنین روغن های طبیعی هستند.  پزشکان این ترکیبات  را برای سلامت قلب مفید می دانند.

 

شما عزیزان می توانید نهال های فوق پربار  نهال پاوپاو یا انبه سردسیری دو ساله گلدانی،  نهال گواوا استراوبری یکساله گلدانی و نهال پشن فروت ارغوانی فوق پربار یک ساله را با یک کلیک خریداری کنید.