آموزش کاشت و پرورش

نگهداری گل قهر و آشتی در خانه

گل های شیک و جذاب فضای خانه را زینت می بخشند. اما نحوه مراقبت از آن ها بسیار مهم است. نام گل قهر و آشتی شاید برایتان تا حدودی آشنا باشد. اگر به تازگی تصمیم به خرید این گل گرفته اید ولی نمیدانید چطور از آن مراقبت کنید با ما همراه باشید تا شما را با روش صحیح نگهداری گل قهر و آشتی در خانه آشنا کنیم.

گل قهر و آشتی:

گل به من دست نزن یا گل قهر و آشتی گیاهی بومی  آمریکای مرکزی و جنوبی است. اما اکنون به وفور در ایران نیز یافت می شود. این گیاه به سبب رفتار با مزه ای که در برابر لمس شدن از خود نشان می دهد بسیار مشهور است.

اگر به برگ های این گل دست بزنید فورا همه برگ های خود را جمع می کند و به اصطلاح قهر می کند. گل های این گیاه شکل قاصدک بوده و صورتی و بنفش رنگ هستند.

نگهداری گل قهر و آشتی

نگهداری این گیاه در خانه کار سختی نیست. تنها یک سری اصول کلی را رعایت کنید گیاه شما سالم و سرحال خواهد ماند.

۱.    نور مناسب

این گیاه اگر چه به تاریکی حساس است و نور خورشید را بسیار می پسندد، اما در روز های گرم باید در مقابل نور شدید خورشید محافظت شود.

۲.    آبیاری خوب

شاید در ابتدا که این گیاه کوچک است به آب زیادی نیاز داشته باشد، اما بعد از رشد هفته ای ۲ الی ۳ بار آبیاری برایش کافی است. به یاد داشته باشید خاک همواره باید مرطوب باشد. برای این کار یک زیر گلدانی یا سینی را پر ز آب کنید و گلدان را روی آن قرار دهید. البته باید توجه کنید که به هیچ عنوان بر روی برگ های گیاه آب نپاشید.

۳.    کود مورد نیاز

در زمان رشد گیاه لازم است که ماهی ۱ بار به آن کود مایع بدهید. با این کار مواد مغذی گیاه را تامین می کنید. یا می توایند در فصل بهار به همراه خاک کود مناسب برای آن تهیه کنید تا گل نیاز هایش را برطرف کند.

۴.    خاک مناسب گیاه

برای نگهداری این گل در خانه لازم است از خاکی قوی استفاده کنید. اگر چه این گیاه در هر خاکی رشد می کند اما خاک های نرم را بیشتر دوست دارد.

۵.    هرس کردن

بعد از این که گل دهی گیاه به پایان رسید می توانید شاخ و برگ های خشک شده را قیچی کنید. همچنین لازم است شاخه هایی که بسیار بلند شده اند را با احتیاط کوتاه کنید تا گیاه یک دست رشد کند.

۶.    محیط مناسب برای رشد

این گیاه را هم می توانید در خانه قرار دهید و هم در بیرون اما این گل بیشتر برای محیط های داخلی و آپارتمانی مناسب است. نگهداری گل قهر و آشتی در زمستان کمی مشکل است زیرا این گل به سرما حساس است. پس آن را در محیط خانه قرار دهید.

۷.    آفت گیاه

یکی از سختی های نگهداری این گل در خانه این است که باید مدام سلامت گیاه را چک کنید. در فصل های مرطوب، این گیاه بسیار مستعد ابتلا به قارچ است. همچنین گل قهر و آشتی از گزند شته ها و سپر داران در امان نبوده و باید به صورت دوره های زمانی مرتب سم پاشی شود.