مقالات تخصصی

کمبود عناصر غذایی در ذرت شیرین

ذرت شیرین

ذرت شیرین به عنوان یکی از مهمترین انواع ذرت ها جایگاه خود را در سبد غذایی مردم بسیاری از کشورها تثبیت کرده است. در حقیقت ذرت شیرین نوعی ذرت جهش یافته است که میزان قند دانه آن افزایش یافته و به نام ذرت قندی و در بین عامه مردم نیز به غلط به عنوان ذرت مکزیکی شناخته می‌شود. ذرت شیرین به واسطه یك جهش ژنی از ذرت معمولی  مجزا شده است. در مرحله برداشت ذرت شیرین (معمولا 25 تا 30 روز بعد از گرده‌افشانی) این ذرت‌های جهش یافته 4 تا 8 برابر ذرت‌های معمولی قند دارند. ذرت شیرین در شرایط مختلف آب و هوایی کشت می‌شود و در انواع خاک‌ها رشد می‌کند. در این مقاله شما را با مهمترین علائم کمبود عناصر غذایی در ذرت شیرین آشنا می‌کنیم.

کمبود عناصر پر مصرف در ذرت شیرین

كمبود نیتروژن

از علائم كمبود ازت یا نیتروژن می‌توان به زردی و كم رنگ شدن اندام‌های سبز در گیاهان جوان اشاره کرد. در روی برگ‌ها علائم به صورت V شكل دیده می‌شود كه این حالت در ادامه كمبود، به سوختگی نوك برگ‌ها منجر می‌شود.

کمبود نیتروژن

علائم کمبود نیتروژن

کمبود فسفر

كمبود فسفر در ذرت معمولا به كاهش رشد و كوتولگی گیاه منجر می‌شود. اگر كمبود فسفر شدید باشد، باعث ایجاد عوارضی نظیر ارغوانی شدن سریع برگ‌ها در طی فصل رشد و همچنین قهوه ای شدن نوك برگ‌ها می‌شود. در ضمن بلال‌های آنها نیز بدشكل و ردیف‌های دانه در قسمت نوك بال نامنظم می‌شود. عوارض ناشی از كمبود فسفر اغلب به وسیله سرما، رطوبت و ناكافی بودن فسفر به صورت قابل جذب در خاك‌های متراكم شدت می‌یابد و باعث صدمه به ریشه ها نیز می‌شود.

کمبود فسفر

علائم کمبود فسفر

کمبود پتاسیم

از علائم اولیه كمبود پتاسیم می‌توان به زردی و حالت پژمردگی حاشیه برگ‌ها اشاره کرد. این علائم معمولا از پایین گیاه شروع می‌شود، سپس به سمت بالا ادامه می‌یابد. گیاهان دچار كمبود پتاسیم اغلب دیررس و با دوره رشد طولانی همراه هستند. در ضمن اغلب بلال‌ها كوچك می‌مانند، دانه‌های آنها ریز شده و در نوك گیاه نیز تعداد محدودی دانه تشكیل می‌شود. كمبود پتاسیم در خاك‌های ماسه‌ای و شنی و خاك‌های مرطوب متراكم تشدید می‌شود.

کمبود پتاسیم

علائم کمبود پتاسیم

کمبود عناصر غذایی کم مصرف در ذرت شیرین

کمبود گوگرد

علائم كمبود گوگرد به‌ صورت كوتولگی دیده می‌شود. بوته‌های كوتوله دیررس می‌شوند و حالت ضعف عمومی یا كلروز در اندام‌های سبز بالای خاك دیده می‌شود كه مشابه عوارض ناشی از كمبود نیتروژن است.

کمبود گوگرد

علائم کمبود گوگرد

کمبود منیزیم

علائم كمبود منیزیم به صورت زردی در برگ‌های فوقانی گیاه ذرت و نوارهای زرد مایل به سفید در بین ر گبرگ‌ها و قرمز و ارغوانی‌شدن نوك و حاشیه برگ‌های  مسن قابل مشاهده است.

کمبود منیزیم

علائم کمبود منیزیم

کمبود روی

علائم كمبود روی با به وجودآمدن تعدادی خطوط روشن در برگ‌ها مشخص می‌شود كه این حالت ادامه می یابد و به‌ صورت یك نوار سفید در بافت برگ‌ها به موازات رگبرگ میانی مشاهده می‌شود.

کمبود روی

علائم کمبود روی

کوددهی ذرت شیرین

میزان نیاز ذرت شیرین به نیتروژن معادل 300 کیلوگرم در هکتار کود اوره یا نیترات آمونیوم است که یک چهارم آن باید به صورت پیش کاشت و بقیه سه هفته تا یک ماه پس از سبزشدن به صورت سرک استفاده شود. همچنین افزودن حداکثر 200 کیلوگرم در هکتار کودهای فسفره (نظیر فسفات آمونیم یا سوپر فسفات تریپل) و پتاسه (مانند سولفات پتاسیم یا کلرور پتاسیم در صورت محدودنبودن شوری خاک) توصیه می‌شود.

بذر ذرت شیرین هیبرید

بذر ذرت شیرین هیبرید، برای خرید کلیک کنید.