آموزش کاشت و پرورش

کلم قمری را بهتر بشناسیم

کلم قمری یا به آلمانی Kohlrabi نوعی کلم وحشی خوشمزه است که در بسیاری از کشور های اروپایی و آسیایی طرفداران زیادی دارد. در ایران نیز این کلم را به کلم قمی یا کلم قلوه ای نیز می شناسند. بدون شک در کنار لذت بردن از مزه عالی آن می توانید اطلاعات جالبی نیز از آن داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

کشور های مصرف کننده کلم قمری:

کشور ها و مناطق بسیاری کلم قمری مصرف می کنند. این نوع کلم خوشمزه در بسیاری از خورشت ها و غذاهای محلی فرهنگ های مختلف با نام های متفاوت جای دارد. برای مثال در مناطق شمالی ویتنام این کلم را hào می شناسند. اما در کشور بنگلادش و قسمت های از هند شرقی آن را اول کوپی می نامند. این کلم خوشمزه در غذاهای سنتی کشمیر و شمال هند نیز جای داشته و آن را با نام Monj-hakh می شناسند. همچنین در سریلانکا به آن Nol col گفته و مردم بومی قبرس نیز آن را kouloumpra نامیده اند.

این کلم خوشمزه از گونه کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کلم بروکسل، سبز کولار، کلم سوبی و گای لان است. بسته به علاقه خود می توانید آن را خام یا پخته مصرف کنید و در انواع سوپ ها و خورشت ها نیز از آن استفاده کنید. همچنین می توانید از آن سالادی خوشمزه درست کرده و از ویتامین سی موجود در آن به صورت کامل بهره مند شوید.

چگونه کلم قمری بکاریم؟

اگر دوست دارید در خانه یا در باغچه خود این کلم خوشمزه و شیرین و آبدار را بکارید دستور العمل های ساده اما کاربردی فردین کشت را به کار ببرید و از دست رنج خود لذت ببرید.

۱.    این کلم هوای خنک را به گرما ترجیح می دهد. بنابراین بهتر است ساکنان مناطق سردسیری یا کسانی که در مناطق خنک زندگی می کنند کلم قمری بکارند.

۲.    کلم قمری علاوه بر حساسیت به گرما، به خاک اسیدی یا قلیایی نیز حساس است. پس سعی کنید از خاک نرم و هموس با پی اچ خنثی استفاده کنید.

۳.    اواخر اسفند می توانید بذر های آن را در خزانه بکارید. سپس زمانی که گیاه به ۶ برگ رسید آن را به مکان مورد نظر خود انتقال دهید. می توانید تا بهار صبر کرده و بذر ها را به صورت مستقیم در خاک آماده شده بکارید.

۴.    این گیاه به آب زیادی نیاز دارد. لازم است همواره خاک آن مرطوب باشد. پس سعی کنید روزانه به صورت مرتب آبرسانی را برای کلم به خوبی انجام دهید.

۵.    زمانی که ساقه های کلم بلند شد می توانید آن را برداشت کنید.

۶.    باید قبل از گرم شدن هوا کلم های خود را برداشت کنید. با این کار از تلخ شدن آن ها جلوگیری می کنید.

۷.    نکته مهم دیگر این است که حتما در نظر داشته باشید خیساندن بذر ها به مدت ۴۸ ساعت در آب می تواند به رشد بهتر نشا ها کمک کند. همچنین روند جوانه زنی را نیز تسریع می بخشد.

۸.    در نظر داشته باشید ریشه های کلم قمری زیاد در عمق خاک نیستند. همین امر سبب می شود که اگر دچار کم آبی شود، کلم های شما از بین می روند. پس سعی کنید از تابش مستقیم خورشید به آن نیز جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه