آموزش کاشت و پرورش

کاشت تا برداشت کلم کیل

کشت کلم کیل

کشت کلم کیل در اوایل بهار در سینی های نشا حاوی کمپوست و بذر مرطوب یا در بستر بذر در فضای آزاد، در نواحی معتدلند برای محصولات تابستانه صورت می گیرد. کشت در اواخر بهار برای محصولات پاییزی و زمستانی صورت می گیرد.کشت کلم کیل به صورت متناوب در شیارهایی به عمق ۱ سانتیمتر در محل اصلی صورت می گیرد و به صورت تدریجی تنک کردن برای ایجاد فضای مناسب انجام می شود.

سه عدد بذر کیل در محل کشت شده و قوی ترین نشا نگهداشته می شود تا فضای نهایی ایجاد شود. وقتی گیاه ۱۵-۱۰ سانتی متر ارتفاع پیده کرد،در اوایل عصر در ردیف هایی که از روز قبل آبیاری شده منتقل می شوند. فاصله نهایی برای واریته های پا کوتاه ۴۵ سانتیمتر از هر طرف می باشد.واریته های پابلند ۷۵-۶۰ از کنار می باشد.

کلارد نیز در اواخر بهار در نواحی که تابستان خنک و در اواخر تابسان در شرایط آب و هوایی گرمتر کشت می شوند.

پرورش کلم کیل

کیل ها گیاهان خیلی مقاوم هستند و برخی از آنها ۱۵-درجه سانتیگراد را تحمل می کنند.بعضی انواع آن شرایط دمایی بالای تابستان را تحمل می کنند.نسبت به سایر کلم  ها در خاکهای فقیرتری می توانند رشد می کنند.اما در مناطق آفتابی در خاکهایی با زهکش خوب با میزان متعادل نیتروژن به خوبی رشد می کنند.نیتروژن زیادی سبب ایجاد نرمی شده و گیاه را مستعد خراب و فاسد شدن می کند.هم چنین خاکهای اسیدی باید آهک دهی شوند.

آماده سازی بستر وقتی خاک مرطوب است صورت می گیرد و هرگونه علف هرز از آن حذف شده و سپس خاک محکم می شود،اما این به معنای فشرده کردن خاک نیست. برای محصولات زمستانی کود دهی سطحی با محلول نیتروژن یا کود گرانوله به میزان ۶۰ گرم در متر مربع در بهار به منظور ترغیب به رشد شاخه های جانبیانجام می دهیم.همچنین علفهای هرز هم باید حذف شوند.

آبیاری باید به طور کامل قبل از خشکی هوا صورت گیرد و از یک لایه ۵ سانتیمتری از ماده آلی بایستی به عنوان مالچ استفاده شود.

در مورد گیاهان پابلند باید زمین اطراف آن ها به منظور جلوگیری از تأثیر باد بالاتر آورده شود و محکم شود.

برگ کلم ها در جایی که نخودها،سیب زمینی زودرس یا سایر محصولات زودرس کشت می شوند،مناسب کشت هستند و با سایر چلیپاییان در تناوب قرار می گیرند.

کاشت کیل

نگهداری

کشت بهاره محصولات زودرس زیر پوشش در اواسط بهار در سینی ها یا قطعه های زمین صورت گرفته یا در محیط بیرون در بستر بذر قرار می گیرد.

انتقال نشا کیل تابستان صورت گرفته و در طول دوره خشکی،کود دهی و آبیاری صورت می گیرد.برداشت به صورت مستقیم صورت می گیرد.در پاییز پای گیاه محکم می شود.در زمستان برداشت به صورت منظم صورت می گیرد.

محافظت از محصول

کشت های اولیه بریده شده و دوباره محصول می دهند.در گلخانه یا در نواحی معتدل زیر پوشش از اواسط تا اواخر زمستان صورت می گیرد. کاشت در گودال هایی به عرض یک کج بیل صورت گرفته و یا به منظور صرفه جویی کمی تنگ تر شده و به فاصله ۵/۷ تنک می شوند. کشت کلم کیل زیر پوشش پلاستیک در اواسط تا اواخر تابستان صورت گرفته و انتقال از اواسط بهار وقتی شرایط خاک مناسب هست،صورت می گیرد.

برداشت و انبارداری

برداشت همراه با حذف برگهای جوان با یک چاقو زمانی که طول آن ۵/۱۲-۱۰ سانتیمتر هست صورت می گیرد.برای این که محصول دهی طولانی داشته باشیم برداشت به صورت متناوب انجام می شود.

اولین برداشت وقتی صورت می گیرد که گیاه حدود ۵/۷-۵سانتیمتر ارتفاع و ۱۰ سانتیمتر قطر دارندو وقتی ۱۵-۵/۱۲ سانتیمتر ارتفاع دارند مجدداًبرداشت صورت می گیرد.

حشرات،آفات و بیماری های کیل

به مگس ریشه کلم و چماقی شدن ریشه مقاوم بوده اما به مگس سفید،پروانه کلم و سوسک مگسی حساس است.پروانه ها به طور نامنظم حفره هایی را در برگ ایجاد می کنند.شته مانع رشد گیاه نیز می شود و گیاهان جوان را از بین می برد.

نوشته های مشابه