آموزش کاشت و پرورش

پرورش زغال اخته

زغال اخته با نام علمی Cornus mas L   و نام عمومی Cornelian Cherry  یا European Cornel از خانواده Cornaceae  و جز گیاهان دولپه ای (Dicotyledon) درختی بومی ایران و منطقه رویشی آن در جنگل های ارسباران است. زغال اخته به صورت درخت یا درختچه در کنار جریان آب و یا در بیشه ها می روید. گل های زغال اخته، زرد رنگ و خوشه ای می باشد و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل دارد . برگ های سبز پررنگ و براق و نوک تیزی دارد. میوه زغال اخته به شکل بیضی و حدوداً به اندازه  آلبالوی درشت  و طعم ترش و شیرینی دارد. کشت زغال اخته از طریق بذر؛ خوابانیدن, قلمه چوب نرم, و پیوند انجام می شود.

شکوفه های درخت ذغال اخته در اواخر فصل سرد زمستان، تقریباً سه هفته آخر، یا اوایل فصل بهار و پیش از پیدایش برگ ها پدیدار می شود. شکوفه های زغال اخته رنگ زرد بسیار زیبایی دارند و در خوشه های مدور بر روی شاخه های سخت گرد هم می آیند. از این رو به خوبی در زمینه تیره رنگ شاخه ها دیده می شوند. شکوفه های کوچک اخته در اواسط تابستان به میوه های شفتی تبدیل می شوند .میوه های بیضی شکل ذغال اخته به طول ۱ تا ۲/۵ سانتی متر و پهنای یک سانتی متر ، در ابتدا زرد رنگ هستند و به تدریج رنگ آنها رو به قرمزی می رود و میوه های آن طعم ترش و شیرینی دارد.به طوری که میوه هایی که به رنگ قرمز تیره یا آلبالویی شوند قابل خوردن هستند.

کشت زغال اخته به دو صورت استفاده از نهال های بذری و نهال های خوابانیده جداشده از پایه  مادری می باشد.  استفاده از نهال های خوابانیده سریعتر به مرحله باردهی می رسند و نوع میوه آن قابل پیش بینی است.

کشت بذر زغال اخته

بذر زغال اخته به صورت عمود بر سطح زمین به طوری که نوک بذر بیشتر به طرف زمین تمایل داشته باشد کشت می شود. در مرحله جوانه زنی بذر زغال اخته قسمت هوایی استحکام بیشتری نسبت به ریشه دارد. در روش کشت بذر رشد به کندی صورت میگیرد و حدود ۸ تا ۱۰ سال تا زمان برداشت میوه طول می کشد.

کشت زغال اخته به صورت متراکم در نقاط با آفتاب مستقیم و دمای بالا برای این گیاه مناسب تر می باشد و کاشت این گیاه بین سایر درختان با شرایط مشابه این گیاه نظیر فندق و سایر درختان که نیاز آبیاری مشابه داشته و ایجاد رقابت و سایه اندازی شدید ندارند مناسب تر است.خاک مناسب برای رشد و نمو این گیاه باید سبک و دارای مواد آلی کافی باشد چرا که ریشه این درخت افشان و سطحی می باشد. PH قابل رشد برای این گیاه بین ۶ تا ۸ می باشد و به نمک و شوری خاک حساس می باشد.

2 دیدگاه در “پرورش زغال اخته

  1. omid.miri42 گفت:

    لطفاً در مورد کاشت بذری این گیاه توضیحات دقیق تری بدین. ممنونم

    1. برخی از بذرها برای جوانه زدن نیاز به یک دوره سرمایی دارند تا خواب بذر بشکند در طبیعت این عمل به صورت طبیعی در زمستان انجام میگیرد و بذرها در بهار جوانه میزنند اما در خانه این عمل باید توسط خود فرد و قبل از کاشت انجام گیرد به همین خاطر ما قادر به انجام اینکار نیستیم چون بیشتر بذرها بعد از سرمادهی حتما باید کاشته شوند در غیر این صورت به خواب طولانی مدت میروند.
      برای این کار بذرها را داخل دستمال مرطوب گذاشته و دستمال را داخل یک نایلون قرار دهید و به مدت 2 ماه داخل یخچال در دمای زیر 5 درجه نگهداری کنید دقت کنید نباید داخل فریزر بگذارید چون دمای زیر صفر باعث یخ زدن بذرها میشود بهترین مکان طبقه آخر یخچال میباشد پس از گذراندن این مدت میتوانید همانند روش گفته شده در بالا بذرها را بکارید.

      برخی از بذرهایی که نیاز به دوره سرمایی دارند در زیر لیست شده است.
      گل رز، سیب، گلابی، به، پرتقال و لیمو ترش، انواع بری (بلوبری – پاین بری– بلک بری و …)، انواع انگور، افرا
      تجربه ما در خصوص رزبری گویای این است که سرمادهی طبیعی بهترین راه است. یعنی بذرها رو تو گلدون بکاریم و از باد و بارون محافظتشون کنیم که بذرها جابجا نشن و صبوری کنیم تا برج یک خودشون سر از خاک بلند کنند.
      در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد کاشت بذرها میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
      بعد از سرمادهی به روش زیر بکارید :
      روش کاشت بذرهای ریز ، خاص و کمیاب :
      کافی است که شما یک لیوان یه بار مصرف پلاستیکی را برداشته و داخل آن از بستر های ضدعفونی شده ای مثل ورمی کمپوست یا پیت ماس که اتفاقا در سایت ما هم موجود می باشند استفاده نمایید.سه چهارم لیوان را از بستر کشت پر کنید و ته لیوان را سوراخ نمایید . با اسپری مرتب بستر کشت را آب پاشی نمایید. اگر بذرها خیلی ریز بودند از یه پنس یا گوشه چاقو یا قاشق استفاده کنید وبذرها رو روی بستر بریزید. در هر لیوان سه تا پنج بذر کافی است . اگه بذرها ریز بودن با فشار اسپری آب آن ها رو به داخل بستر بغلطانید در غیر اینصورت لایه نازکی از خاک بستر بر روی بذرها بریزید. و مجددا آب پاشی کنید. و در ادامه با یه کش پول و پلاستیک فریزری که بر روی لیوان می کشیم یک محیط گلخانه ای ایجاد می کنیم تا بذرها در این محیط رطوبت کافی رو داشته باشن و سبز بشن. دمای محیط باید بین بیست تا سی درجه سانتیگراد باشه.و بهترین مکان پشت پنجره ضلع جنوبی ساختمان که دارای نورگیر مناسب است می باشد. بر روی پلاستیک هم چند سوراخ ریز ایجاد کنید تا قطرات آب بالای بستر کاشت جمع نشوند.هر از مدتی لیوان ها رو چک کنید که رطوبت بستر کم نشده باشه اگه رطوبت کم شده باشه با اسپری دوباره آب پاشی کنید و پلاستیک را بر روی لیوان بکشید. بستگی به نوع بذر، جوانه زنی ممکن است بین یه هفته تا سه ماه طول بکشد مثلا بلوبری تا 15 هفته ممکن است جوانه زنی اش طول بکشد. بعد از اینکه جوانه ها سه برگی شدند پلاستیک را از روی لیوان بر می داریم و بعد از اینکه پنج برگی شدند آنها را به جای بزرگ تر منتقل می کنیم.
      اگه ایرادی داشتید ابهام یا سوالی داشتید میتونید از کارشناسای ما بپرسید. از شما بی نهایت سپاسگزاریم.

نظرات بسته شده است.