آموزش کاشت و پرورش

کشت خیار سبز در گلدان

کشت خیار در گلدان

خیار گیاهی یکساله از خانواده کدوئیان ودارای ریشه های سطحی وگسترده می باشد ساقه های آن خزنده بوده وچنانچه به قیم وصل شود به صورت بالارونده رشد می کند. امکان کشت خیار در گلدان وجود دارد. برای این کار به روش زیر اقدام کنید:

مرحله اول، ابتدا باید بذری را برای کشت خیار در گلدان انتخاب کرد که :
۱- بذر هیبرید باشد. (انواع بذر خیار در فروشگاه فردین کشت موجود است)
۲- دارای ساقهای کوتاه تر باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

انتخاب گلدانی مناسب و پر کردن آن با خاک برگ، کمپوست و خاک باغچه است. کف گلدان را مقدار سنگ ریزه بریزد تا گلدان زهکش خوبی داشته باشد. گلدان مناسب برای کاشت خیار گلدانی است که قطر و ارتفاع آن حداقل ۳۰ سانتی متر باشد.
هر گلدان برای ۵ تا ۶ بذر مناسب است. بذر ها را در عمق ۱تا ۲ سانتی متری خاک بکارید. فاصله بین بذر ها حداقل باید ۲ سانتی متر باشد. بعد از کاشت بذر ها خاک را در چند مرحله آبیاری کنید. دقت کنید که خاک خیلی غرقاب نشود. برای رشد بهتر باید گلدان را به مدت ۶ ساعت در نور مستقیم آفتاب نگهداری کرد.

بعد از چند روز بذر خیار شروع به جوانه زنی می کند تا زمانی که ارتفاع جوانه ها به ۷ سانتی متر برسد صبر کنید. حال دو جوانه که قوی تر از بقیه هستند را انتخاب کرده و بقیه را به آرامی از خاک بیرون بکشید. حال دو شانس برای داشتن بوته های قوی و پر میوه خواهید داشت.

صبر کنید تا گیاه رشد طبیعی خود را داشته باشد. وقتی ارتفاع دو بوته به حدود ۲۵ سانتی متر رسید بوته ی قوی تر را انتخاب کرده و دیگری را به آرامی از خاک بیرون بکشید.

پس از این بوته ی خیار به طور متوسط روزی ۲ سانتی متر رشد میکند. برای اینکه گیاه خوب محصول بدهد باید ریشه ها به خوبی آب بخورند برای اینکار در هنگام آبیاری دقت کنید که آب از پایین گلدان خارج شده است. آبیاری زیاد قبل از گلدهی باعث تاخیر در گل دادن می شود و آبیاری بعد از گلدهی باعث تسریع رشد میوه و افزایش میوه های می شود.
کشت خیار در گلدان و پرورش خیار در آپارتمان ها به راحتی امکان پذیر است با رعایت همین نکات ساده درباره ی این کشت می توانید برداشت خوبی داشته باشید. بوته های خیار را بعد از ۵۰ تا ۷۰ روز بعد از کشت میتوان برداشت کرد.