آموزش کاشت و پرورش

کشت بذر پاپایا

کشت بذر پاپایا

پاپایا گیاه گرمسیری- نیمه گرمسیری همیشه سبز چند ساله که  بسته به واریته یک الی ۱۰ متر ارتفاع رشد می کند. ارقام تجاری پاپایا دوجنسی می باشند. این گیاه همیشه سبز ۱۵ الی ۲۰ سال میتواند رشد کند اما عمر اقتصادی آن ۳ سال می باشد. میوه پاپایا فرازگرا می باشد یعنی میتوان در مرحله بلوغ کامل برداشت و در انبار نگهداری و یا به نقاط دور دست صادر کرد. این گیاه از طریق بذر تکثیر می شود. در این مقاله روش کشت بذر پاپایا را به طور کامل میتوانید مطالعه کنید.

بذر پاپایا  سیاه رنگ است و اطراف بذر ماده شفاف رنگی پوشیده شده است و اگر قصد بذرگیری از میوه و کاشت آن را دارید باید این ماده را حذف کنید.
کشت بذر پاپایا
میتوانید از فروشگاه فردین کشت بذر پاپایا پاکوتاه تهیه و اقدام به کشت گلدانی و یا فضای باز کنید. ابتدا خاک مناسب برای کشت آماده کنید. خاک غنی شامل خاک باغچه و کمپوست ترکیب کنید. خاک باید دارای زهکش مناسبی باشد. همچنین در خاک لومی, ماسه و سنگدار نیز پاپایا میتواند رشد کند. اسیدیته مناسب برای بستر کشت بذر پاپایا ۵/۴ تا ۸ می باشد از بسترهای اماده که اسیدیته با این مشخصات دارند میتوانید استفاده کنید. برای افزایش درصد جوانه زنی حتما از بستر استریل شده استفاده کنید.

میتوانید اقدام به کشت بذر پاپایا را به طور مستقیم در گلدان و یا درباغ کنید. برای کشت پاپایا بذر را در عمق حدود ۱٫۵ سانتی متر و فاصله ۵ سانتی متر بکارید.

پس از کشت بذر پاپایا به طور منظم آبیاری کنید. آبیاری باید طوری باشد که نه روی بستر یا داخل بستر به طور اضافی باقی بماند. خاک را نم نگه دارید ولی نه کاملا خیس.

۲ الی ۵ هفته پس از کشت بذر پاپایا برخی از بذرها جوانه می زنند (جوانه زنی منظم نیست). پس ۲ هفته گیاهان را در زمین اصلی با فاصله ۹۰ سانتی متر از هم بکارید.

بذرهای اصلاح شده جدید دو جنسی می باشند و نیاز به ارقام نر نمی باشد. یعنی هم گل نر و هم ماده روی یک بوته تولید و گلهای ماده خود را بارور میکنند.

هر ۱۴ روز یکبار اقدام به کوددهی کامل بوته ها کنید. (تا زمانی که گیاه به ارتفاع ۳۰ سانتی متر برسد).

اگر در خاک لومی اقدام به کشت بذر پاپایا کرده اید هر سه الی ۴ روز یکبار اقدام به آبیاری کنید. در خاک ماسه ای هر دو الی سه روز یکبار آبیاری شود. ریشه پاپایا تحمل آب فراوان ندارد و در کم آبی هم میوه با اندازه خوب تولید نمی کند. در فصول خنک نیز یک روز فاصله آبیاری را بیشتر کنید.

در صورت مشاهده خال سیاه روی برگ ها و گسترش خال ها از قارچ کش استفاده کنید.

۱۵۰ روز پس از گلدهی میوه ها آماده برداشت هستند.

نوشته های مشابه

15 دیدگاه در “کشت بذر پاپایا

  1. زینب حبیبی گفت:

    سلام. ببخشید کاشت گلدانی قطر و اندازه گلدان چقدر باید باشه ممنونم اط پاسخگویی شما

    1. سلام از شما ممنونیم. به اندازه نصف یه بشکه بزرگ باید باشه

  2. سلام و خسته نباشی خدمت شما مدیر محترم و کاردرست فردین کشت
    ابیاری برای نشا جوان پاپایا در خاک های ماسه ای سه روز یکبار ودر پیت ماس چون اب بیشتر ی جذب میکند چندروز یکبار ابیاری بهتر هس ممنون از راهنمایی شما مدیر محترم

  3. یوسف گفت:

    سلام.توکدوم قسمت بذرپاپایا دوجنسه رو خریداری کنم.دوجنسه باشه

    1. سلام. بهترین رقم هیبرید رد لیدی است. اون رو تهیه فرمایید.

  4. peymansa57 گفت:

    درود. دمای کاشت بذر چقدر باشه خوبه؟

    1. سلام ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد میتونه دمای خوبی باشه

  5. یوسف گفت:

    سلام.بذر پاپایا که از فردین کشت سفارش میدم دوجنسه هست ؟

  6. محمدرضا گفت:

    یعنی تو این فصل و در شهر کازرون میتونیم بذر رو بکاریم؟

    1. پاپایا یه سرما حساس هست. اگه رعایتش کنید کازرون جواب میده و مشکلی نداره

  7. ایمان گفت:

    سلام خاک باغچه رو از کجا گیر بیاریم
    بندرعباس فقط خاک ماسه ای زیاده که تو فضای سبز ازش استفاده میشه

    1. سلام. از ورمی کمپوست یا پیت ماس هم میتونید استفاده کنید.

  8. محمدرضا گفت:

    سلام
    در چه فصلی از سال می تونیم بذر رو بکاریم؟

    1. پاپایا گرما دوست است. به روشی که در سایت گفتیم باید بکارید. ابتدا نشا کنید و تبدیل به یک نهال که شد به زمین اصلی انتقال بدید.

نظرات بسته شده است.