عمومی

کدو سبز خورشتی در فرهنگ های مختلف

محال است ایرانی باشی و یک بار هم که شده طعم کدو سبز خورشتی را نچشیده باشی. کدو خوشمزه ای که آشپزان خوش ذوق در سراسر دنیا دستور پخت های زیادی برای آن دارند. اما تا به حال به این فکر کرده اید که مردم کشور های دیگر چگونه آن را مصرف می کنند؟ پس با ما همراه باشید تا شما را با برخی از دستور پخت های معروف در جهان آشنا کنیم.

 تاریخچه کدو سبز خورشتی

برخی افراد کدو سبز خورشتی را صیفی میدانند و بعضی دیگر آن را جزو سبزیجات به حساب می آورند. اما بد نیست بدانید برای اولین بار کدو های سبز در قرن ۱۶ام میلادی و در دستور پخت غذاهای قاره آمریکا یافت شد که آن را سکواش یا میوه تابستانی می نامیدند. از این رو هنوز هم کدو سبز که اغلب در خورشت ها و دیگر غذا ها از آن استفاده می کنند را نوعی میوه می دانند.

نیمه دوم قرن ۱۹ام میلادی بود که آشپزان ایتالیایی آن را کاشت کردند و این گونه بود که در سراسر جهان رواج پیدا کرد.

استفاده در آشپزی

همان طور که گفتم کدو سبز خورشتی در سراسر جهان بسیار پر استفاده است. برخی آن را کباب پز می کنند. از آن شکم پر درست می کنند و حتی مربا و سالاد آن نیز بسیار معروف است. بسته به کشوری که در آن کاشت می شود استفاده های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • در دستور العمل های تایلندی و ویتنامی کدو سبز خورشتی را به صورت مارپیچ در آورده و به عنوان نودل کم کالری در غذا های خود استفاده می کنند.
  • در بلغارستان کدو سبز را سرخ می کنند و به همراه ماست یا خامه غلیظ، سیر و شوید آن را سرو می کنند. همچنین یکی دیگر از دستور پخت ها این است که کدو ها را درون تخم مرغ، ماست، شوید و سیر خرد شده می خوابانند، به آن نمک و فلفل زده و با روغن داغ سرخ می کنند.
  • در مصر کدو سبز را با سس گوجه فرنگی، سیر و پیاز می پزند.
  • یکی از مواد کلیدی در درست کردن راتاتویی در فرانسه کدو سبز است. آن را به همراه دیگر سیزیجات تازه در روغن زیتون به آرامی میپزند یا در فر قرار می دهند. برخی اوقات هم به همراه فلفل دلمه شکم پر، آن را سرو می کنند.
  • در یونان کدو را به همراه بادمجان و گوجه فرنگی سرخ می کنند. برخی اوقات هم کدو سبز ها را با مخلوط گوشت چرخ کرده و سیر و پیاز پر می کنند و در فر به همراه سس گوجه فرنگی طبخ می کنند.
  • ایتالیایی ها نیز از آن به اشکال مختلف سرخ شده، کبابی، پخته شده و حتی شکم پر در منو های غذایی خود استفاده می کنند.
  • در روسیه و اکراین کدو سبز را به آرد سمولینا آغشته می کنند و سپس در روغن نباتی فراوان سرخ کرده و با خامه سرو می کنند. همچنین این کدو را سرخ کرده و به همراه ماهی قزل آلا و هویج، پیاز و رب گوجه فرنگی می خورند.
  • در بریتانیا نیز این نوع کدو به قدری در غذا ها استفاده می شود که در سال ۲۰۱۲ یک نظر سنجی در مورد محبوبیت آن برگزار کردند.بیش از ۲۰۰۰ نفر آن را محبوب ترین ماده در آشپزی خود دانسته بودند.

نوشته های مشابه